Ford Focus CC 2.0 TDCi - etalon bez střechy

Poslední karosářská varianta aktuálního Focusu se k zákazníkům dostala až 3 roky pro premiéře hatchbacku. Prokáže i Focus bez střechy nadvládu v disciplíně ,,jízdní vlastnosti"?

Premiéra v Paříži 2004 ještě jako studie Vignale, pak čekání na sériovou verzi do března 2006 v Ženevě, sliby o startu sériové výroby během druhé poloviny roku 2006 a nakonec ještě problémy s těsností střechy, zastavení výroby a řešení potíží ve spolupráci s italským dodavatelem, slavnou firmou Pininfarina SpA. Ford Focus CC se rodil překvapivě těžce a porodní bolesti byly silné. Za prvních osm měsíců letošního roku se vyrobilo jen 8.894 vozů, zatímco konkurenční Volkswagen vyrobil 35.796 Eosů a Opel 19.876 Aster TwinTop. Nyní už by vše mělo být vyřešeno. Je Focus CC opravdu tak špatný nebo jde jen o výsledek souhry mnoha nešťastných událostí?

Design by Pininfarina

Navrhnout krásný kupé-kabriolet je výzvou pro každé velké designérské studio. Bohužel okrajové podmínky často diktují automobilovým umělcům jak má co vypadat, což je asi i případ Focusu.

Italské studio muselo použít jen §tefofocc41 dvoudílnou skládací střechu, která je kvůli čtyřmístnému interiéru a celkem §tefofocc22 dlouhému rozvoru (2640 mm) i dost dlouhá, a po složení také špatně skladná. Designéři zapustili konstrukci střechy co nejníže a nejdále, prodloužili karoserii na rekordních 4509 mm (delší Focus dnes na trhu není), ale ani pak nebyl zcela vyřešen syndrom kupé-kabrioletového hrbu. §tefofocc40 Dlouhá zadní kapota trochu připomíná americké křižníky dálnic, ke kterým Ford nemá historicky daleko. Dlouhé čelní sklo a snížená střecha (jde o nejnižší Focus v nabídce) se podílejí na dotvoření co možná nejvyváženější siluety. Bezrámová okna lze zcela spustit, B-sloupek chybí, a tak ani když je střecha nahoře, nepřichází posádka o kontakt s okolím.

Střecha dolů

I když teploty už týdny nejsou letní, střecha musí hned při první městské projížďce dolů. V obrovském 534 l objemném zavazadelníku musíme zafixovat roletu, která vymezuje prostor pro střechu, a pak už stačí §tefofocc06 stisk tlačítka na středové konzole. Relativně tichý provoz elektromotorů končí po 23 sekundách, přičemž odpočítávání zbývajícího času je vidět na bodovém ,,přesýpacím" displeji palubního počítače. Je to důležitý údaj, protože pro pohyb střechy je nezbytná nulová rychlost. S trochou štěstí se střecha může ovládat i na červené při zastavení na křižovatce, ale chce to rychlé rozhodování. S podobnou operací v popojíždějící koloně raději nepočítejte.

Vyrážíme do rozbitých ulic městského centra a úterní odpolední kolony už začínají. Hned po startu vznětového dvoulitru nastavujeme topení na letních 25°C a doufáme, že pomocný ohřev topení bude fungovat. Děje se tak, a protože jsme už zase v čekání na další malý skok kupředu, je dost času na zkoumání interiéru. Naše maximalistická výbava Titanium má luxusní §tefofocc01 dvoubarevné provedení a výborná §tefofocc09 kůží čalouněná sedadla, jejichž vyhřívání je pro středoevropské použití kupé-kabria vlastně nezbytné. Nelze si nevšimnout §tefofocc02 větší spáry mezi dveřmi a přístrojovou deskou, do které by se vešel malíček, ale další známky malosériové výroby vidět nejsou. Zvuk vznětového turbodieselu už vám po několika minutách nepřipadá nepřípustný, ale do města to ani s perfektní §tefofocc07 šestistupňovou ručně řazenou převodovkou, není dokonalá kombinace. S odstupem času uznáváme, že doba už dozrála tak daleko, že ani turbodiesel, který by dělal Fordu dobré jméno v Mondeu kombi, neudělá ostudu ani ve Focusu CC. Vibrace naštěstí nepronikají ani do podlahy, ani do pedálů, ani do volantu, přestože je to právě §tefofocc08 podlaha, která tady vytváří veškerou tuhost čtyř a půl metrové otevřené karoserie.

Běžné vozovky a občasný nechtěný výlet kola do díry nedělají excelentně provedené karoserii sebemenší problém, potíže nastávají až na kostkách, kde ale povrzávají a rezonují i mnohem uzavřenější karoserie. Mimo město se můžete spolehnout na to, že razantní jízda nebude ovlivňovat to, kam auto jede. Lehký třes se sice ve volantu a v rámu čelního skla objevuje, ale malá tuhost v krutu není slabou stránkou tohoto kupé-kabrioletu.

Pochválit musíme výborné ozvučení. Mělo jej na starost §tefofocc05 autorádio Sony, za které ve výbavě Titanium neplatíte nic a chcete-li měnič na 6 CD, zaplatíte jen 5.000,-Kč, a u ostatních stupňů výbavy pak 11.100,-Kč.

Kabriolet na cesty

Při rychlejší jízdě asi do 100 km/h lze na dvou předních místech cestovat bez rizika nachlazení i v zimě, topná soustava odvádí slušnou práci a můžete si dokonce dovolit stáhnout všechna skla dolů. Ochranu dvoumístné posádce dává čelní sklo, za které se ještě průměrně vzrostlý jedinec pohodlně ukryje, ale §tefofocc25 měříte-li 180 cm a více, bude hrozit vaší hlavě kontakt s rámem.

Když vás naprostá ,,otevřenost" omrzí, vytvořte vytažením všech čtyř bočních oken uzavřenou oblast s nebem nad hlavou a budete tak moci jezdit bez rizika zánětů středního ucha až do rychlosti 130 km/h. Účinná je i větrná clona za 9.000,- Kč, která ale vyřadí z provozu dvě místa za předními sedadly.

Ta jsou na rozdíl od konkurentů, podmínečně použitelná. Chce to aspoň minimální toleranci těch dvou vepředu a pokud možno lehce podprůměrné rozměry zadních cestujících, a pak lze ve čtyřech absolvovat i delší cestu. Jako dvoumístný bude Focus CC ideální nejen na takové to domácí ježdění, ale s obrovským zavazadelníkem, resp. využitím prostoru za sedadly, si s sebou můžete vzít překvapivě mnoho věcí i na delší zahraniční cesty. Objemové minimum zavazadelníku představuje hodnota 248 l.

Dieselový standard

Jízdní vlastnosti, které Focus proslavily, se zásadně nemění ani v otevřeném voze. Cítit je pochopitelně jistá rozvážnost, daná větší hmotností (1607 kg) a vnějšími rozměry, ale precizní řazení, klasický posilovač, který pomáhá v řízení jen když je to opravdu třeba i snadno ovladatelné brzdy, korunují rychlé odezvy automobilu na pokyny řidiče. §tefofocc70 Standardní turbodiesel se zdá být na první pohled trochu zbytečnou investicí, ale vysoká hmotnost si žádá velké síly pro dosažení rychlé akcelerace, a tady je fordův Duratorq doma. Projevují se přitom známé nectnosti v podobě prokluzu vnitřního kola v zatáčce při neopatrném přidání plynu, neochota ke spolupráci pod asi 1500 ot./min a se sportovním naturelem dvoumístného vozu neslučitelné krátké akcelerační otáčkové pásmo motoru. Co naplat. Aspoň, že když jezdíte s okolním ,,davem", nepřekročí spotřeba 7 l/100 km.

Dostupný nebo drahý?

Základní cenovka Focusu CC s motorem 1,6 (74 kW) začíná na 669.990,-Kč a jde tak v každém případě o nejdostupnější čtyřmístné CC z aktuální nabídky německých výrobců. U větších objemů už tak jednoznačný soud vyřknout nelze. Poměrně bohatě vybavený exemplář pořídíte s výbavou Titanium za bezmála 900 tisíc korun a to po vás bude Ford chtít dalších 20 tisíc za stabilizační systém, který není ani u nejdražší výbavy standardem.

Závěr

Focus CC zaujme tak jako ostatní vozy toho jména jízdními vlastnostmi, tuhou karoserií, prostorným interiérem a velkým zavazadlovým prostorem. Design není dokonalý, ale to je, jak známo, velmi závislé na pozorovateli. Rozhodování Čechů by mohla ovlivnit atraktivní cenovka u malého čtyřválce, kterou německá konkurence není schopna atakovat.

První cena vozu669.990,-Kč (1,6, 74 kW, Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací809.990,-Kč (2,0 TDCi, 100 kW, Trend)
Základní cena testovaného vozu889.990,-Kč (2,0 TDCi, 100 kW, Titanium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků969.490,-Kč (2,0 TDCi, 100 kW, Titanium)

Plusy

  • velmi dobré jízdní vlastnosti
  • nízká první cena
  • velký zavazadlový prostor
  • prostorný interiér
  • výborná audiosoustava Sony

Minusy

  • stabilizační systém za příplatek i v nejdražší výbavě
  • diskutabilní design
  • vysoká cena testovaného provedení

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Ford Focus bazar