Ford Focus Combi 1.8 TDCi - Zaměřeno na firmy

Jestliže jdete k prodejcům Fordu a ptáte se na Focus s <i>turbodieselem</i>, s největší pravděpodobností vám bude nabídnut čtyřválec 1,8 TDCi. Vyzkoušeli jsme jej v provedení kombi.

Pokud jste nějakým analytickým nebo myšlenkovým pochodem dospěli k tomu, že je vhodné vzdát se vyvážených vlastností zážehových šestnáctistovek, které Ford už léta nabízí, a potřebujete jezdit za málo, zřejmě skončíte u motoru 1.8 TDCi (85 kW).

Proč jsme si tím tak jisti? Cenová politika dovozce je už tak nastavena. Silnější dvoulitrový turbodiesel je v základním ceníku dostupný až v nepochopitelně vysoké cenové hladině (přes 700 tisíc Kč), kterou neospravedlní ani bohatství výbavového stupně Ghia. Slabší turbodiesel na druhou stranu český prodejce Fordu také nenabídne, ačkoli například v sousedním Německu je Focus stále dodáván s motory 1,6 TDCi (66 a 80 kW). S vědomím toho, že jste dostali nabídku na papírově silnější nebo alespoň stejně výkonný motor než u konkurence, můžete být spokojeni až do té doby, než se s ním svezete...


 

1.8 TDCi - projevem klasický turbodiesel ...

Ač má tento čtyřválec dnes již standardní přímé vstřikování systému common-rail, jeho projev se v řadě kritérií podobá spíše klasickým jednotkám spalujícím naftu. Někdy je to dobře, jindy zase špatně. Začněme tím dobrým.

Důvodem proč většina lidí platí prodejcům bonus navíc za turbodiesel je nízká spotřeba a tu Focus 1.8 TDCi zvládá na výbornou. 1350 kg těžké kombi umí jezdit i za méně než pět litrů, k udržení rychlostního průměru 100 km/h by vám mělo stačit 5,3 l/100 km a při jízdě na dálnici s průměrem 130 km/h pak vystačíte s 6,1 l/100 km. To se dostáváme k zádrhelu této motorizace, kterým je převodovka. Chybějící šestý stupeň znamená, že dálniční stotřicítka bude generovat na pětku asi 2700 ot./min, což je o něco více, než je dnes obvyklé. O poznání zásadnější problém ale spočívá ve zpřevodování nejnižších stupňů, které budete řadit při rozjezdech, při popojíždění v kolonách a ve městech. Vzdálenost jedničky a dvojky je nepřirozeně velká, takže první rozjezdy působí většině řidičů problémy, protože motor bojuje o svou existenci jakmile se řadí dvojka. Na první rychlost je proto nezbytné motor vytočit až někam ke třem tisícům, abyste dosáhli bezpečné rychlosti pro přeřazení.


 

Kdo už má zkušenost se sdílenými motory 1.6 TDCi (80 kW) bude asi nemile překvapen nelinearitou nástupu silnější dvouventilové 1.8 TDCi (85 kW). Kolem 1500 ot./min se pod zátěží vlastně nic neděje, kolem 1800 ot./min se jednotka začíná probouzet a ve 2000 ot./min nastává výbuch, kterého vás už většina moderních konkurentů ušetří. V kombinaci s problematickým zpřevodováním jde o problém nejen při rozjezdu, ale také při podřazování, protože zvolit vhodně převodový stupeň tak, aby byl motor v relativně úzkém pracovním pásmu, není snadné.

Subjektivně je motor 1.8 TDCi ve Focusu více slyšet než je dnes už v kategorii běžné, zejména ve srovnání s francouzskými modely, proti ortodoxním 1,9 TDI v Octaviích má ale pochopitelně navrch. Vibrace v podlaze, pedálech nebo ve volantu ale nejsou za jízdy zásadním rušivým symptomem, který by významně zhoršoval jízdní komfort.

Think BIG!

Od počátku výroby druhé generace překvapoval Focus robustností a rozměry, které dokázal v nižší střední třídě za relativně malé peníze nabídnout. To platí i nadále a value for money je i ve srovnání s agresivně dotírajícími modely s korejskými logy stále velmi zajímavá.


 

Nejen firemní klientelu bude zajímat obrovský a do posledního rohu pravidelně tvarovaný zavazadelník. Jeho délkové míry patří v několika ohledech k dosud nepřekonaným. Základní objem 503 l (s minirezervou, resp. 482 l s plnohodnotnou rezervou) je tvořen minimální vnitřní šířkou 1180 mm (!), výška po plato měří 510 mm a délka podlahy u dna 940 mm. Po sklopení opěradla (předchází mu sklopení sedáku vpřed) vzniká téměř rovná ložná plocha bez schodu, dlouhá více než 1,6 m. Výška hrany zavazadlového prostoru 590 mm nad zemí patří v dané kategorii také k nejlepším.

Dospělé jsou také vnitřní rozměry interiéru. Působivá je vnitřní šířka interiéru ve výši loktů (1450 mm vpředu, 1485 mm vzadu), rozměry a seřizovací rozsahy předních sedadel i vnitřní výška interiéru. Ta je vzadu využita nejen pro maximální prostor nad sedákem (990 mm), ale nezapomnělo se ani na ergonomii sezení, když hrana sedáku je dobrých 400 mm nad podlahou. Průměrně vzrostlému cestujícímu tak sedák dlouhý 500 mm vhodně podpírá stehna.

Nepřehlédněte
TEST Ford Focus 1,6 Ti-VCT - Předurčen pro úspěch

Velkorysé jízdní vlastnosti bohatě překonávají schopnosti většiny čtyřválců v portfoliu. I na standardních šestnáctipalcových kolech je vodění auta precizní, bohužel pro české řidiče ale také méně komfortní než u konkurence. Řízení i brzdy zasluhují velmi vysoké hodnocení za optimální funkci a předvídatelnou charakteristiku, odpovídající sportovnímu nastavení podvozku.

Interiér v pořadí druhé - velkoryse zvýhodněné - výbavy Trend nemůže soupeřit s francouzskými pokojíčky, které na trh posílá Peugeot v modelech 308, ale srovnání s podobně starým Golfem je na místě. Focus, který loni prodělal faceliftu, působí díky aplikaci stříbrně lakovaných plastů místy pouťově, ale dokonalá tuhost karoserie a robustnost konstrukce plastových dílů a jejich velmi dobré finální sestavení nevydávají ani při divokém natřásání na městské dlažbě sebemenší nežádoucí zvuk.

Závěr

Padesátitisícový rozdíl proti zážehové jednotce 1,6 Ti-VCT (85 kW) se zdá být příliš vysoký, ale na takové příplatky jsme už navykli. V případě Focusu je větší škodou hlavně to, že z nabídky dostupných motorizací pro český trh zmizely motory 1.6 TDCi (66 a 80 kW) vyvinuté ve spolupráci s PSA. Při podobných výkonových parametrech dokázaly totiž nabídnout kulturu projevu, odpovídající zvuku jména Focus v nižší střední třídě.


 

Jako protiváhu nabízí Ford zvýhodnění v podobě akční ceny 474.900,-Kč za kombi s motorem 1.8 TDCi (85 kW). Ke cti značky jde to, že v sériové výbavě je již obsažena nejen klimatizace a rádio, ale i stabilizační systém a šestice airbagů, za které se u většiny konkurentů ze starého kontinentu stále ještě připlácí.

První cena vozu394.990,-Kč (1,4 16V (59 kW), Trend, akční cena)
První cena vozu s testovanou motorizací474.990,-Kč (1,8 TDCi (85 kW), Trend, akční cena)
Základní cena testovaného vozu474.990,-Kč (1,8 TDCi (85 kW), Trend, akční cena)
Cena testovaného vozu vč. příplatků501.390,-Kč (1,8 TDCi (85 kW), Trend, akční cena)

Plusy

  • kvalitně zpracovaný a prostorný interiér
  • velký a snadno přístupný zavazadlový prostor
  • sportovní jízdní vlastnosti
  • účinné a nevadnoucí brzdy
  • nízká spotřeba paliva
  • velká sedadla a ergonomie ovládání
  • tuhá karoserie
  • všechny bezpečnostní prvky již v základní výbavě

Minusy

  • pouze pětistupňová převodovka, nevhodné zpřevodování
  • vysoké příplatky proti stejně výkonné benzinové verzi
  • úzké pracovní pásmo motoru, nelineární nástup

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Ford Focus bazar