Ford Fusion 1.4 (58 kW) - Nejprodávanější z dovážených

Fordův bestseller a hlavní soupeř nových Fabií má na kapotě už šest křížků. Čím vlastně dokáže oslovovat české zákazníky? Vždyť třísettisícových alternativ je již dost...

Ford Fusion se po odhalení nových generací modelů Fiesta a Ka stane nejstarším zástupcem automobilky Ford na evropské půdě. Fusion, který se představil veřejnosti již před šesti roky, zvládá souboj o prodejní čárky stále velmi zdatně. A to nejen na českém trhu.

Pětidveřový automobil patřící do kategorie malých vozů se veřejnosti poprvé představil v roce 2001 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v podobě konceptu odvozeného od tehdy nové generace Fiesty, která je nyní na cestě na odpočinek. Tenkrát byl koncept popisován jako zdařilé malé SUV, ale při uvedení sériového provedení na následujícím autosalonu v Ženevě v roce 2002 jej Ford prezentoval jakožto zakladatele nové kategorie automobilů, ukryté pod zkratkou UAV, tedy Urban Activity Vehicle (víceúčelový městský automobil). Zkratka postupem času pomalu ztratila na vážnosti a upadla do zapomnění, na rozdíl od auta, které časem uzrálo jako dobré víno a našlo si cestu k srdcím zákazníků, čehož důkazem může být například český trh.

V letošním roce se Ford Fusion musel pouze v květnu vzdát pozice nejprodávanějšího dováženého vozu v kategorii malých vozů a přemístit se na druhou pozici za neporovnatelně mladší Peugeot 207. Mnoho z nás se po tomto zjištění určitě zamyslí nad tím, jak to ten Ford vlastně dělá, že je tak úspěšný s šest let starým modelem? A právě proto jsme se rozhodli Fusion i v závěru jeho modelového cyklu vyzkoušet a k testu jsme získali žádanou verzi se zážehovým motorem o objemu 1,4 litru o výkonu 58 kW (80 k).


 

Crossover nebo novodobé téčko?

Ford Fusion může na první pohled působit na někoho jako dvoutřetinová zmenšenina velkého SUV a jiným může svým charakterem připomínat slavný model T, jehož popularity a počtu vyrobených kusů dosáhne ovšem jen stěží. Stejně jako on představuje Fusion praktický vůz pro širokou veřejnost, který vždy dobře poslouží. Jednou z částí skládanky úspěchu Fordu Fusion může být jeho design karoserie. Při pohledu na ni je jasné, že stroj tohoto vzhledu nesází na žádné módní výstřelky, ale že jeho hlavní zbraní bude účelnost a praktičnost.

Přední části nedominuje žádná módní maska velikosti vrat od hangáru, ale rozměrný a bytelně působící přední nárazník s prakticky tvarovanými černými ochrannými lištami, které mají chránit lak před drobnými škrábanci, jejichž utržení se prakticky žádný automobil pohybující se v městském provozu nemá šanci ubránit. Nad nárazníkem jsou usazeny jednoduše působící hlavní světlomety se směrovými světly, rámující nenápadnou masku chladiče, v jejímž středu je usazen tradiční modrý ovál.

Při bočním pohledu je vidět, že kapota motoru navazující na přední část se pouze pozvolna zvedá směrem ke spodní hraně čelního okna. Bokům karoserie dominují rozměrné boční dveře a i zde jsou - stejně jako na předním nárazníku - použity černé ochranné lišty. Záď je víceméně tvořena velkým vzhůru výklopným víkem zavazadlového prostoru po jehož stranách jsou umístěny kolmo situované zadní světlomety, zasahující prakticky až do střechy vozu. Zadní nárazník se omezuje prakticky pouze na tenkou linii pod výklopným víkem a části s ochrannými lištami, kryjící rohy vozu.


 

Praktičnost na prvním místě

V době uvedení na trh mohl Fusion možná působit mezi malými automobily poměrně luxusně, ale v současnosti se jeho interiér - mezitím již jednou výrazně modernizovaný - řadí spíše mezi zástupce praktické linie bez jakýchkoliv módních zbytečností. Dílenské zpracování vozu je sice dobré, ale například výplně dveří z tvrdého plastu mohou na někoho působit dojmem pracovního stroje, který se po skončení směny prostě jen opláchne čistou vodou.

Takže, čím tedy působí interiér na zákazníky? S největší pravděpodobností právě svou jednoduchostí, praktičností a samozřejmě nabídkou prostoru. Před řidičem je klasický přístrojový štít, v němž mají své místo kruhové přístroje a mezi nimi uložený displej palubního počítače. Tříramenný volant obšitý kůží má příjemnou tloušťku i tvarování a průměr, ale je stavitelný pouze výškově. Na středovém panelu dvoubarevné palubní desky je ve vyšší poloze umístěno autorádio, které bylo u testovaného vozu součástí standardní výbavy a pod ním je ovládání automatické klimatizace, která za příplatek 6.000,-Kč nahradila standardní manuální klimatizaci.

Přední sedadla poskytují poměrně malé boční vedení a působí poněkud ploše. Jisté zvýšení komfortu představuje sklopná loketní opěrka u sedadla řidiče za příplatek 1.500,-Kč. Cestující na zadních sedadlech se mohou těšit z dostatku prostoru pro své nohy i hlavy a poměrně pohodlného sedáku i opěradla.

Zavazadlový prostor na poměry kategorie malých vozů nabízí v základním uspořádání poměrně solidní objem 337 litrů. Prostor pro zavazadla má u Fusionu v nejširším místě 1300 mm, zatímco mezi podběhy zadních kol je šířka 980 mm. Po zadní sedadlo nabídne na délku 840 mm a po sklopení opěradel na délku 1400 mm. Pro zvětšení zavazadlového prostoru je možné sedák překlopit směrem vpřed a na jeho místo sklopit opěradla, přičemž vznikne téměř rovná podlaha. Nutno doplnit, že v této třídě umí rovnou podlahu jen málokdo a když, tak za cenu zvýšení dna. Pro převoz dlouhých předmětů nabízí Fusion možnost sklopit opěradlo sedadla předního spolujezdce a potom se v pravé polovině prodlouží prostor pro zavazadla až na 2350 mm. Na výšku má zavazadelník 550 mm po krycí roletu a 980 mm po strop.

Přístup k zavazadlovému prostoru umožňuje vzhůru výklopné víko, jehož hrana je po otevření 1900 mm nad zemí. Po otevření víka je k dispozici vstupní otvor vysoký 970 mm s šířkou 1030 mm ve spodní části a 970 mm v horní části. Nákladová hrana je u Fordu Fusion v optimální výšce 530 mm a podlaha zavazadelníku je přitom ve stejné úrovni.


 

Bezstarostná jízda

K pohonu testovaného Fusionu sloužil zážehový čtyřválec o objemu 1,4 litru o výkonu 58 kW (80 k) při 5700 ot./min. a točivém momentu 124 Nm při 3500 ot./min. Tento motor spolupracoval s pětistupňovou manuální převodovkou. Podle údajů výrobce Fusion s tímto pohonným ústrojím dosahuje maximální rychlosti 163 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 14,0 s. Spotřeba benzinu je podle materiálů automobilky Ford u tohoto modelu ve městě 8,5 l na 100 km, mimo město 5,3 l na 100 km a v kombinovaném provozu 6,5 l na 100 km.

Během testu jsme s Fusionem ujeli okolo 360 km v městském provozu, na běžných silnicích i dálnicích a průměrná spotřeba se podle údajů palubního počítače pohybovala okolo 7,2 l na 100 km. Při jízdě ustálenou rychlostí 100 km/h na pátý rychlostní stupeň hlásí otáčkoměr 3000 ot./min. a spotřeba se pohybuje okolo 6,2 l na 100 km, zatímco při rychlosti 130 km/h ukazuje ručička otáčkoměru na hodnotu 3900 ot./min. a spotřeba se pohybuje okolo 8,5 l na 100 km.

Při jízdě se potvrdilo, že Ford patří mezi tvůrce vozů se skvělými jízdními vlastnostmi a Fusion na standardně montovaných patnáctipalcových kolech si v městském provozu i na silnicích s řadou zatáček, ale i na dálnicích počínal sebejistě. Cestovní komfort by mohl být vyšší, ale Fusionu zase přiznáváme přiměřené náklony karoserie. V městském provozu jsme ocenili dobrou ovladatelnost, manévrovací schopnosti a také přehlednou karoserii. Řazení je přesné, ale páka, ač snadno po ruce, připomíná svou délkou tyč z autobusu.

Už z technických dat je zřejmé, že osmdesátikoňové stádo pod kapotou umí nabídnout jen průměrnou dynamiku jízdy, ale nesmíme zapomínat, v jaké kubatuře a hlavně cenové hladině se pohybujeme. S větší jedna-šestkou z Focusu by šlo o zajímavější kombinaci pro rodinné využití, ale ta není tak radikálně zlevněná jako lidový 1,4 Duratec. Většina evropských konkurentů v této cenové hladině nabízí objemově menší a občas i tříválcové motory.

Pro potřeby mladé české rodiny se dvěma malými dětmi může tento Fusion dobře sloužit jako univerzální dopravní prostředek. Rychlá jízda po dálnici není ani příliš pohodlná, ani úsporná, ale jednou dvakrát za rok to ve zdraví zvládnete. Ostatní dopravní potřeby pak Fusion uspokojí s přehledem.

Škoda jen, že k ekonomice počáteční investice se nepřidala nižší spotřeba a objem do 1350 cm3 snižující sazbu povinného ručení, kterému se nevyhnete.


 

Závěr

Ford Fusion je důkazem toho, že jednoduše působící věci mohou skvěle fungovat. Přestože vedle většiny svých konkurentů na českém trhu je důstojným veteránem, může stále stát na vrcholu prodejních statistik. Za své dobré prodejní výsledky vděčí tento model především praktické karoserii s prostorným interiérem, klasickým pohonným jednotkám, dobře naladěnému podvozku a samozřejmě i přijatelné cenové a výbavové politice.

V případě testovaného vozu s motorem 1.4 Duratec a výbavou Ebony začíná akční ceníková cena na 269.990,- Kč. Ještě větší úsměv na tváři vzbudí pohled na základní výbavu, která zahrnuje např. čelní airbagy, ABS, manuální klimatizaci, autorádio s CD přehrávačem, elektricky ovládaná okna předních dveří i vnější zpětná zrcátka, kůží obšitý volant nebo patnáctipalcová litá kola. Na stáří vozu pomáhá zapomenout standardní pětiletá záruka omezená proběhem 120 tisíc kilometrů.

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Ford Fusion bazar