Ford Galaxy 2,0 TDCI - Hot bus

Proč by měl vlastně kupující volit mezi modely S-Max a Galaxy, když jde o dvojčata téměř jednovaječná? Do obou se vejde až sedm osob, oba mají téměř stejnou nabídku motorů...

Proč by měl vlastně kupující volit mezi modely S-Max a Galaxy, když jde o dvojčata téměř jednovaječná? Do obou se vejde až sedm osob, oba mají téměř stejnou nabídku motorů...

Už exteriér napovídá, že rozdíl spočívá ve stylu, jakým se dá sedm míst obalit karoserií - zatímco Ford S-Max 2.5 jsme v testu (doplněném o komentované video) označili za hot MPV a stojíme si za tím, Galaxy vypadá jako luxusní mikrobus. Dominuje přitom jak výškou (+65 mm), tak délkou (+52 mm). Pomineme-li odlišný styling přední masky a lehce pozměněný tvar dveří, čekají nás hlavní rozdíly uvnitř.

Galaxy je na rozdíl od svého sportovnějšího sourozence už v základní výbavě sedmimístné, přičemž na sedadlech třetí řady se bez větších problémů usadí i 180 cm vysoký pasažér. Místa je tu na kolena i nad hlavou dost a na těchto sedadlech bychom se nebáli ani delší cesty. Ve druhé řadě se místem skoro plýtvá a pod sedadly najdou navíc cestující schránky na drobnosti. Celou délkou stropu probíhá konzola s pěti výklopnými odkládacími prostory, zajímavější jsou ale spíše čtyři poměrně rozměrná pevná střešní okna.

V sedmimístném uspořádání se do vozu vejde 435 litrů zavazadel, čímž je konkurence téměř deklasována. Po složení třetí a posléze druhé řady sedadel do podlahy vznikne sice zcela rovná plocha, hodnoty kapacity 1260/2365 litrů ale už za jinými značkami zaostávají. Problém je v tom, že jakkoli je skládání sedadel snadné a rychlé, přece jen o něco zvyšují podlahu a ubírají cenné litry. Na druhou stranu odpadá manipulace se sedačkami a nutnost jejich skladování, což hodnotíme jako větší přínos. Pohled do ceníku pak prozrazuje, že kryt zavazadlového prostoru je i vrcholné výbavy Ghia za příplatek.

I přes značný počet odkládacích prostor na drobnosti jsme u Galaxy žehrali také na sice efektní, leč málo praktickou středovou konzolu. Ta totiž na rozdíl o S-Maxu nepřechází do úložného boxu mezi předními sedadly, ale svažuje se bez využití dolů k podlaze. Naopak nadšen jsme byli po celou dobu testu z ,,leteckého" táhla ruční brzdy, které k estetické hodnotě přidávalo i doboru účinnost.

S S-Maxem sdílí Galaxy precizní podvozek, který kombinuje jistotu v zatáčkách s komfortem a dobrým utlumením nerovností. Těžší záď je sice znát, ale díky skvělému řízení s jasnou zpětnou vazbou lze potřeby a chování vozu předvídat a účinně jej korigovat. U luxusního MPV za milion korun nás překvapila absence ESP ve standardní výbavě, nemluvě o tom, že v základní výbavě nejsilnější turbodieselové motorizace není ani protiprokluzový systém.

Dvoulitrový vznětový motor je dobře utlumen a dává o sobě více vědět jen při volnoběhu nebo studených startech. Agregát zatahuje už od 1600 otáček, je ale potřeba citlivě pracovat s plynem a spojkou - síla motoru může být na úkor plynulosti jízdy při řazení. Dlouhodobě lze jezdit se spotřebou okolo 7,3 litru/100 km, ve městě si pak vůz řekne o litr více. Spotřeba je velmi závislá na stylu jízdy - jen občasné využití tahu 320 Nm (krátkodobě až 340 Nm) zvedne hodnoty spotřeby mimo obec až k devítilitrové hranici.

Usedlejší z dvojice fordových MPV novinek bojuje o přízeň větším vnitřním prostorem a o kousek komfortnějším pocitem z jízdy. Početná rodina s nemalým příjmem, případně firemní klientela - to budou jistě nadšení zákazníci.

První cena vozu844.990,- (2.0 Duratec 108 kW Core)
První cena vozu s testovanou motorizací984.990,- (2.0 Duratorq 103 kW Trend)
Základní cena testovaného vozu1.034.990,- (2.0 Duratorq 103 kW Ghia)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.285.590,- (2.0 Duratorq 103 kW Ghia)

Plusy:

  • pružný a úsporný motor
  • dost místa na obou zadních řadách sedadel
  • dobrá variabilita
  • kvalitní sedadla
  • přesné řazení
  • přesné řízení
  • velmi dobré jízdní vlastnosti
  • brzdy

Minusy

  • ESP a kryt zavazadelníku i u nejdražší verze za příplatek
  • velký poloměr otáčení
  • špatný výhled šikmo vpřed
  • méně praktická středová konzole než u S-Maxu
  • nestejnorodé ovládací prvky

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Ford Galaxy bazar