Ford Ka - avantgardní prcek

V roce 1996 Ford malým Ka šokoval. A o 12 let později se tento vůz stále vyráběl. Během těch let prodělal jedinou velkou modernizaci, při níž ovšem spíše než na vzhled došlo na techniku. Dnes je krásně kulaté „káčko“ jedním nejlevnějších způsobů individuální dopravy.

Malé Ka bylo v roce 1996 součástí ofenzivy modrého oválu. Jejím cílem bylo vyrábět lepší auta, než byla ta produkovaná značkou do té doby. Vše začalo v roce 1993 prvním skutečně brilantním Mondeem. Druhá vlna přišla v letech 1995 až 1997. Tehdy kromě Ka vyjela kompletně přepracovaná Fiesta a také úžasné kupé Puma. No a rok nato jsme se dočkali Focusu, nejdůležitějšího evropského Fordu posledních desetiletí. 

Fiestou ne tak docela

V dobovém tisku (ten český nevyjímaje) bývalo často mylně uváděno, že Ka je postavena na podvozku tehdy rok staré Fiesty. To je však pravda pouze částečně. Zatímco zadní náprava s torzní příčkou je v zásadě téměř stejná, ta přední se liší více, než by se mohlo na první pohled zdát. Předně Ka nevyužívá nápravnici. To znamená, že příčná ramena tvaru L jsou uchycena přímo do skeletu karoserie, respektive do jakýchsi výztužných plechů.  Druhou odlišnost představují samotná ramena, která mají obě uložení s vertikální osou souměrnosti, zatímco Fiesta dostala pružná pouzdra kombinovaná. Rovněž uložení řízení je odlišné. Větší sourozenec je má uchyceno k dělicí přepážce, zatímco Ka k výztužným členům podlahy. Dokonce i samotná platforma má řadu změn, stejně jako třeba přední příčník. Ten je v případě Ka proveden tak, aby dokázal absorbovat drobné kolize bez toho, aniž by došlo k deformacím předních podélníků. Cílem bylo maximálně zlevnit opravu po typickém městském střetu, třeba v pomalu jedoucí koloně.

Pod kapotou evergreen

Dlouhou dobu si Ka muselo vystačit pouze s jedinou pohonnou jednotkou. Tou byl motor pojmenovaný Endura-E. Že nešlo o žádný trendsetter, dokazuje jednak rozvod OHV a jednak fakt, že jeho základ sahá až do roku 1976, tedy k první generaci Fiesty. Ač to na první pohled vypadá jako z nouze ctnost, ve skutečnosti to zdaleka tak špatné není. S vícebodovým vstřikováním a moderní elektronikou dokázal tento omlazený starouš předvádět slušné výkony. To platí hlavně o výkonnější 44kW verzi, kterou doporučujeme. Ač výkon nevypadá nijak slavně, při jízdě mnohem důležitější newtonmetry jsou všechny tam, kde je jich ponejvíce třeba, tedy v nízkých a středních otáčkách. Do března 1999 existovalo Ka jak ve verzi s posilovačem řízení, tak i bez něj. Verze o něj obrané mají nejen mnohem méně strmé řízení (přes 4 otáčky volantu, s posilovačem cca 2,8), nýbrž i delší stálý převod. V praxi tak dosahují vyšší rychlosti a točí při daném převodu nižší otáčky. Důvodem byl právě posilovač řízení, jehož čerpadlo odebíralo nijak výkonnému motoru další cenné kilowatty.
Při koupi vozu se servořízením zkontrolujte právě je. Zejména u vozů z prvních let výroby není výjimkou únik oleje kolem manžet pístnice.

Měňte častěji olej

Motor Endura-E pamatuje ještě staré časy. To znamená, že mu nejlépe vyhovují minerální oleje, nejlépe ve specifikaci SAE 10W-40. Interval výměny doporučujeme zkrátit na 10 000 km/rok. Laxní přístup k servisu, stejně jako používání řídkých olejů obvykle vyústí až v opotřebení zdvihátek ventilů, jimiž se u rozvodu OHV stýkají tyčky s vačkovým palcem. Mnozí se na to pak pokoušejí vyzrát vymezením ventilové vůle, což ovšem pomůže tak na 1000 km. V každém případě, pokud motor „káčka“ při chodu „rachotí“ jako diesel, koupi takového vozu si dobře rozmyslete.

S rozvodem OHC

Jediná velká modernizace se v životě malého Ka odehrála v listopadu 2002. Nešlo ani tak o vzhled, který se prakticky vůbec nezměnil, jako spíše o techniku. Původní motor Endura-E (OHV) byl nahrazen mnohem modernějším s rozvodem OHC a 8 ventily. V duchu tehdejších zvyklostí jej pojmenovali Duratec. Tomuto označení se však motor nijak nezpronevěřuje, neboť pohon rozvodů je tady řešen řetězem. Z objemu 1,3 litru nabízel dva výkony. Pověstné dno nyní tvořila 44kW verze, více pak nabízela 51kW varianta. V roce 2005 následovala vzhledová modernizace a o tři roky později ukončení produkce. 

Vydáno: 04. 12. 2012

Autor: Autohit (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Ford Ka bazar