Ford Kuga 2,0 TDCi PowerShift - Neviditelná převodovka

Kuga se silnějším turbodieselem, dvouspojkovým automatem a vrcholnou výbavou. No fajn, ale nezruinuje takový kočár peněženku? A jak je to s jízdním pohodlím?

Čtení ceníků je opravdu na ránu do hlavy. Zatímco v době našeho prvního testu v létě 2008 stála ,,holá" Kuga s pohonem pouhé přední nápravy a základním dvoulitrem ve stupni výbavy Trend 799 tisíc, nyní za přesně tutéž cenu lze pořídit stejný vůz jako čtyřkolku, se silnějším turbodieselem, vyšším stupněm výbavy a dvouspojkovou automatickou převodovkou.

Cena nicméně kopíruje trh, takže obdobně veselé čtení čeká i u téměř veškeré konkurence. Takže přebíráme klíče a ptáme se - co může nabídnout Kuga dva roky po premiéře?

Ve vzhledu žádné převratné změny nehledejme. Komu vyhovuje velmi kompaktní tvar s hodně skloněným víkem motoru, bude spokojen i nadále, rovných hran zde najdeme stále podstatně méně než například u VW Tiguan, či Nissanu Qashqai.

Řidič si pochopitelně nejdříve všimne voliče automatické převodovky, který je sice umístěn ve stejně pohodlném dosahu jako řadicí páka manuálu, popisky jednotlivých stupňů jsou ale umístěny vpravo a řidič na ně přes páku prostě nevidí. Vzhledem k poměrně malému odporu mezi jednotlivými stupni řidiče štve, že je to opravdu drobnost. Ano, přiznáváme, za celé téměř dva týdny jsme si nezvykli vystačit si ani se zobrazováním jízdního stupně na displeji přístrojové desky, ani s řazením podle citu, bez vizuální kontroly.

Ale abychom jenom nehaněli :-). Dvouspojkové ústrojí Getrag, (vyráběné na Slovensku) je nepochybně příjemným obohacením nabídky. Bereme-li v úvahu, že řídíme relativně vysoké a těžké SUV a setiny sekundy rozdílu v časech přeřazování nejsou až tak smrtelně důležité, jsme jako řidiči docela spokojeni. Postavíme-li na jeden pól velmi rychlou dvouspojkovou převodovku DSG od koncernu VW a na druhý pól klasický automat s hydrodynamickým měničem, nachází se PowerShift někde mezi nimi. Nejde přitom o tvrdá data, ale čistě o dojem z jízdy.

 

Zatímco DSG působí ostře a razantně, PowerShift je spíše nenápadným hladičem všeho, co by mohlo řidiči jen připomínat řazení, cukání, vibrace, prodlevy a podobný jízdní plevel. Ve všech jízdních režimech vyniká převodovka v plynulosti a tichosti, nikoli v rychlosti.

S rizikem umlácení čepicemi rozezlených příznivců všeho koncernového jsme přesvědčeni, že Powershift je univerzálnější. Agregát se totiž chová tak, jek by všichni chtěli, aby se choval variátor. Pocitově téměř neexistuje, nedává o sobě vědět, vždycky najde optimální převod pro dané zatížení a pracuje s minimálními ztrátami. Bezhlučná, nenápadná a na dojem plynulá změna převodů je pro SUV podle nás přijatelnější, než honění extrémních časů přeřazení a nábožné čekání na rychlé "cvakání".

Během 1700 testovacích kilometrů jsme našli jedinou výtku - auto při manévrech v sebemírnějším svahu nedrží ,,samo" ani na stupeň D, ani na zpátečku. Člověka, zvyklého na pohodlí klasického automatu, to bude trochu mást, my jsme si zvykli rychle.

Druhou podstatnou změnou vozu je využití silnějšího motoru TDCi s maximálním výkonem 120 kW, který se startuje tradičně tlačítkem uprostřed palubní desky. Součástí modernizace je nová generace spalovacího systému se sníženým kompresním poměrem (16,0:1 namísto 17,6:1), větším průměrem spalovacích komor a redukovaným vířením směsi v komoře. Nový je systém vysokotlakého vstřikování common-rail se vstřikovacím tlakem až 2000 barů a osmiotvorovými vstřikovači a menší turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek rozváděcího kola.

V praxi vypadají strohá data ještě lépe: S manuálním ústrojím akceleruje Kuga z klidu na rychlost 100 km/h za 9,6 s, s námi testovaným dvouspojkovým automatem o tři desetiny pomaleji. Při cestách ve městě i po okreskách jsme ocenili plošší křivku točivého momentu s maximem 340 Nm v rozsahu 2000 až 3250 min-1 a zřetelně silnější odezvu v otáčkách pod 2000 min-1. Ani v nízkých otáčkách přitom nejí hlučnost motoru nijak nepříjemná.

Deklarované spotřeby na úrovni 6,8 l/100 km jsme kupodivu dosáhli bez problémů - jistě to bylo především zásluhou uvolněného tempa a minimálního podílu jízd v městském provozu.

A nejlepší nakonec: oproti předchozímu testu s 18" pneumatikami jsme na nyní testovaném voze zaznamenali se 17" obutím zásadní zlepšení komfortu jízdy po nerovnostech. Poměrně těžká Kuga žehlila výtluky i příčné prahy s elegancí hodnou vzduchového odpružení, na druhou stranu jsme přitom nezaznamenali nijak dramatické snížení agility v zatáčkách.

Jinými slovy, tak nějak by mělo vypadat kompaktní SUV.

 

První cena vozu549.990,- (2.0 TDCi 2.0 103 kW 4x2 Trend)
První cena vozu s pohonem 4x4649.990,- (2.0 TDCi 2.0 103 kW 4x4 Trend)
Základní cena testovaného vozu779.990,- (2.0 TDCi 2.0 120 kW 4x4 PowerShift Titanium)
Cena testovaného vozu868.190,- (2.0 TDCi 2.0 120 kW 4x4 PowerShift Titanium)

Plusy:

  • Pružný, tichý a úsporný motor
  • Kvalitní a dobře zpracované materiály v interiéru
  • Design
  • Agilita současně z jízdním komfortem

Minusy:

  • Neviditelné označení rychlostních stupňů
  • Odkládací prostory vpředu
  • Málo místa pro kolena cestujících vzadu

Vydáno: 02. 08. 2010

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Ford Kuga bazar