Ford Mondeo 2,0 TDCi - Mučírna falešného sebeuspokojení

Čekal snad někdo, že Ford šlápne vedle? Že Mondeo nebude schopné rvát se se zbytkem střední třídy o první místo, o každý centimetr a sekundu náskoku? Tak to bylo pravděpodobné asi tak jako že zítra vyjde slunce na západě.

Našli jste o něm spoustu teorie, četli první dojmy po prezentaci, ale až teď jsme ho dostali do skutečného světa, na české silnice, kde se mělo ukázat, jestli bude fungovat tak, jak jsme u Fordu zvyklí.

Nemám ve zvyku rozepisovat se o designu nových automobilů, dokonce ani v případech, kdy se jedná o studie. Myslím si totiž, že každý čtenář má svůj vlastní smysl pro estetické cítění a dokáže si detailně prohlédnout kontury a proporce, když ho to jen trochu zajímá. Tentokrát se tomu ale nemůžu úplně vyhnout, protože jsem postřehl jednu zajímavou věc - nové Mondeo je, bez velkého chromovaného lemu nasávacího otvoru v nárazníku a v tmavě modrém laku, nenápadné. Nechápejte mě špatně, pro automobil střední třídy je jistá konzervativnost bez módních výstřelků důležitá, protože vyjadřuje míru, nakolik bude auto schopné oslovovat klientelu i po několika letech. V provozu se to projevuje tak, že si ho většina lidí nevšimla, alespoň ne na první pohled. O to zábavnější bylo sledovat, jak řidičům i chodcům po nedbalém ohlédnutí najednou zapadla kolečka do sebe a prudce otáčeli hlavou ve snaze spatřit ho ještě jednou. Ne, Mondeo není krásné. Nemá sexappeal italských vozů, kterých se toužíte dotknout konečky rozklepaných prstů. Dokonce si myslím, že Ford možná až moc sázel na jistotu a mohl experimentovat s větší odvahou. Jenže podívejte se na ten robustní vzhled, sebevědomý výraz a celkovou propracovanost a máte dojem, že místo noci s pochybnou kráskou dáváte přednost zátahu s nejlepším kamarádem.


 

Obří manýry

Normálně by teď měl následovat popis interiéru, zhodnocení kvality materiálů, zpracování a spousta čísel vyjadřující vnitřní rozměry. Jsem však přesvědčený o tom, že vás bude daleko více zajímat, jak nové Mondeo funguje na našich silnicích. V tomto směru totiž exceluje. První na sebe upozorní precizní řízení a vyvážený posilovač. Volant se chová jako oponent u diplomovky - pořád vám podsouvá důležité informace, hodně odporuje, ale cítíte, že jeho úkolem je pomáhat a ve výsledku vás nasměruje přesně tam, kam opravdu chcete. Ani stopa po vtíravém účinku serva nebo houbovité odezvě. Za příplatek můžete mít sportovní snížený podvozek nebo elektronicky stavitelné tlumiče, které jsem zatím neměl možnost vyzkoušet, ale i v základním provedení dokazuje, jak moc si konstruktéři Fordu zaslouží svou výplatu. S ohledem na velikost vozu se klidně mohli uspokojit s nastavením na dlouhé cestování po dálnici, kde je Mondeo skutečně doma. S rozvorem 2850 mm nechává Passat (2710 mm) daleko za sebou a útočí na Mercedes třídy E, který má náskok jen 4 mm! V přímém směru má proto Ford vynikající stabilitu a mění většinu nerovností na vzdálené a dobře utlumené rázy, které posádka zabraná do rozhovoru stěží zpozoruje. Někteří premianti by se měli zamyslet. Sedadla, ačkoliv na to v základním provedení nevypadají, jsou superpohodlná, měkká, poskytují dobrou oporu a ani po několika hodinách se nebudete vrtět, abyste ulevili unaveným zádům.


 

Nemluvte za jízdy s řidičem

Najeďte na první sjezd a bude vám líto, že jste si kupovali dálniční známku. Široký rozchod kol (vpředu o 21 mm a vzadu o 13 mm více než BMW řady 5) má nejen blahodárný vliv na šířku interiéru, ale hlavně na neutrální jízdní vlastnosti v dlouhých otevřených zatáčkách. Skoro byste odpřísáhli, že tohle nemůže být auto s pohonem předních kol. Mondeo se prostě sklouzne všemi čtyřmi při minimálním náklonu karoserie, což se skoro nedá srovnávat s Passatem, který vám od té chvíle začne se svým výrazně měkčím nastavením připadat jako bárka zmítaná tajfunem. Ani v utažených serpentinách nedáte stabilizačnímu programu důvod ke zvýšené pozornosti, nedotáčivost se dostaví jen kvůli hrubé chybě řidiče a jeho špatnému odhadu nájezdové rychlosti něž nedostatkům v konstrukci závěsů kol. Uberte plyn uprostřed zatáčky a záď se jako bodnutím ostruhy poslušně srovná do stopy bez vedlejších efektů. Drtivě účinné a bez povyku.

První stupeň použitelnosti

Když připustíme možnost, že Ford chystá přibližně 300koňový model ST, v podstatě nás nemohlo překvapit, že testovaný naftový čtyřválec 2.0 TDCi (103 kW/140 k) byl hluboko pod schopnostmi podvozku. Na druhou stranu ale nelze očekávat, že by vás okouzlil dynamikou. Přesná 6stupňová manuální převodovka má dobře poskládané, ale těžké převody, takže akcelerace 1557 kg vážícího automobilu trvá 9,5 s. Celková pružnost je ovšem uspokojivá, což je zásluha točivého momentu 320 Nm, jenž neklesá v rozmezí od 1750 do 2240 ot./min. Ondra Šuch, který měl na mezinárodní prezentaci možnost vyzkoušet i zážehové motory, říká, že jejich hlučnost je ve srovnání s dieselem o kus vpředu. HDI motory, které vznikají pod taktovkou koncernu PSA, však byly v této objemové kategorii a hodnocené oblasti vždy lepší než čtyřválce VW, trpící tvrdým chodem systému čerpadlo-tryska. Dobrá izolace přepážky mezi motorem a kabinou proto nedovolí, aby cestující v Mondeu pociťovali zvuk jako nepříjemnou a otupující kulisu. A to se týká i rychlostí, při níž vám hrozí vymazání identity a bezodkladná poprava přímo na místě činu.


 

Zelené skóre

Při hodnocení uživatelské vstřícnosti a ochrany bychom měli vypsat kompletní bezpečnostní výbavu, ale v této třídě a cenové kategorii je zvykem nešetřit, takže bychom byli spíše překvapeni, kdyby Mondeo nezískalo plný počet hvězdiček v crash-testu Euro NCAP. Více mě zaujaly dva detaily - nový Ford byl konstruován s ohledem na nová pravidla ochrany chodců, přesto designéři dokázali celkem vkusně zakomponovat ,,plechovou bublinu" nad motorovým prostorem do celkového vzhledu, díky výrazným prolisům na kapotě. A za druhé, motor, který je sériově vybavený filtrem pevných částic, vypouští na každý kilometr jen 156 g CO2, tzn. průměrná spotřeba 5,9 l nafty na 100 km. Nám se ve smíšeném provozu nepovedlo stlačit chuť agregátu pod 7 litrů, ale tato hodnota nám vyšla včetně měření dynamiky. Při něm se dostaly ke slovu i brzdy, které nevykazovaly nejmenší sklony k fadingu a zároveň se ukázalo, že je lze velmi dobře a s citem dávkovat.

Nikdo není dokonalý

Interiér jsme si nechali schválně nakonec, protože má pár kontroverzních detailů. Jak jsem již psal výše, prostorové poměry kabiny jsou díky rozvoru a rozchodu daleko za hranicí střední třídy. Ani velikosti zavazadlového prostoru 5dveřového liftbacku a přístupu k němu, není co vytknout (540 l se soupravou na opravu kol, jinak 486 l s plnohodnotnou rezervou, respektive 528 l s nouzovým rezervním kolem), takže náš víkendový nákup i s kočárkem se v kufru ztratil jako sklenice vody rozlitá v poušti. Škoda jen, že zadní sedadla musíte sklápět zbytečně komplikovaně (nejdříve sedáky, pak opěradla - stačilo se poohlédnout u Hondy Accord Tourer, kde to jde jedním pohybem) a pořád vám na 1886 mm dlouhé ložné ploše zůstává schod. Další otazník visel ve vzduchu po prohlídce palubní desky. Ford tady viditelně šetřil. Nevadí nám, že interiér je variací na téma Galaxy a S-Max, ale některá tlačítka (varovný spínač směrovek, parkovací senzory, vyhřívání skel a předních sedadel) pochází ještě z minulé generace Mondea, a jejich spojení s novými ovladači dalo vzniknout tvarově komplikované a nesourodé směsi, která Mondeu kazí jinak dobrou úroveň. Překvapivě se to nedotklo ergonomie, takže řidič se na svém pracovišti zorientuje za pár minut. Automobilka naopak zasluhuje pochvalu za to, že poslouchala námitky a nové Mondeo vybavila dostatečným počtem i velikostí odkládacích prostorů a schránek.

Závěr

Pokud má někdo tajný recept na vynikající rodinný vůz, který předvádí ekvilibristiku na rovné i klikaté silnici a dokáže si zachovat tvář také u čerpací stanice, bude to určitě Ford. Mondeo. Má právo na vítězství ve střední třídě, a kdyby v Kolíně nad Rýnem nešetřili na interiéru, mohli vážně pomýšlet na skalpy velké německé trojky z prémiové třídy. Passat se ovšem musí poklonit před novým králem.

První cena vozu599.990,-Kč (1,6 Duratec, 81 kW, Core)
První cena vozu s testovanou motorizací850.990,-Kč (2,0 Duratorq TDCi, 103 kW, Ghia)
Základní cena testovaného vozu850.990,-Kč (2,0 Duratorq TDCi, 103 kW, Ghia)

Plusy

  • cit a přesnost v řízení
  • jízdní vlastnosti na špičce třídy
  • vnitřní prostor
  • ohleduplnost ke svému okolí i bankovnímu účtu majitele

Minusy

  • nešikovné sklápění zadních sedadel
  • designová přeplácanost tlačítek
  • vyšší pohotovostní hmotnost

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Ford Mondeo bazar