Ford Mondeo kombi vs. Škoda Superb Combi vs. VW Passat Variant - Manažerská kombinatorika

Vybrat velké rodinné kombi snad ještě nikdy nebylo složitější.

Přes 60 % loni prodaných vozů střední třídy má na svědomí právě tato trojice, což je rozhodně dobrý důvod k uspořádání srovnávacího testu.

Mohlo by se zdát, že Passat Variant zde má poměrně slušnou výhodu, vždyť nová generace je na trhu velice krátce. Ukázalo se však, že provedené změny nejsou tak zásadní, aby to významně zamíchalo s pořadím, což samozřejmě zvyšuje atraktivitu testu. Tady opravdu není naprosto nic předem jisté.

Český trh v roce 2010: Nejprodávanější modely střední třídy


Tedy abychom byli přesní, jisté jsou například rozměry. Při pohledu do tabulky snadno určíme potenciálně nejprostornější vůz - Mondeo. Je jen o milimetr kratší než Superb (Passat zaostává o víc jak šest centimetrů), je také nejširší a má nejdelší rozvor. Potvrdí svou roli favorita?

To na poli pohonných jednotek vládne vzácná shoda - common-railové vznětové dvoulitry poskytují nejvyšší výkon 103 kW a točivý moment 320 Nm, což triu vozů bezpečně stačí na překonání dvousetkilometrové rychlosti (nejrychleji uhání Passsat Variant; 210 km/h) a na sprint z klidu na 100 km/h za zhruba deset vteřin.

Papírové hodnoty týkající se objemu zavazadelníku hrají jednoznačně do karet Škodě Superb, která Mondeo překonává o celých 84 litrů. Jenže co realita, není v tom nějaký háček?

Pohodlně se usaďte, začínáme hodnotit.

obrázek [600 x 230] 

Interiér

Velký boj o pozice svedou testovaná kombi střední třídy hned v první kapitolce věnované interiérům. A je to logické, vždyť v těchto vozech již posádka často tráví dlouhé hodiny ať už při služebních cestách či při víkendových výletech.

Začněme od řidiče. Mondeo kombi nabízí specifické uspořádání přístrojového panelu s velikým centrálním displejem mezi ukazatelem rychlosti a otáček motoru. Na ovládání všech systémů je potřeba si chvíli zvykat, vše je ale maximálně intuitivní, a tak není čeho se bát. Přehlednost a čitelnost údajů však (paradoxně díky barevnému displeji) trochu trpí, protože displej poutá vaši pozornost možná více než by bylo záhodno. Čtyřramenný multifunkční volant se dobře drží a tlačítka na něm se pohodlně ovládají. To už tak úplně neplatí o panelu rádia, kde jsou některá z tlačítek nepogumovaná (což by tolik nevadilo) a navíc poměrně malá. Palubní deska je na všech místech, která se mohou dostat do kontaktu s končetinami řidiče, vyrobena z měkkých plastů, které pokračují dále na středový tunel.

Jake.auto.cz: Ford Mondeo (přehled testů a dalších článků)


obrázek [300 x 491]Superb Combi taktéž nabídne měkčené plasty v oblasti kolen, jinde je to s měkkostí již horší. Chválíme nejlepší čitelnost přístrojů, logické umístění tlačítka nouzových blikačů na vrchol palubní desky či velký počet odkládacích míst. Čtyřramenný volant vypadá oproti konkurentům poněkud chuději, to však nic nemění na faktu, že se výborně drží. Ovládání (například) hlasitosti rádia za pomocirolování válečkovým ovladačem je ale po přesednutí z některého z konkurentů o něco méně pohodlné než klasické mačkání tlačítek, jde však o zvyk. Líbí se nám nejlépe dosažitelné ovladače oken, kde (na rozdíl od Mondea) nepřekáží madlo dveří. Tlačítka ovládání displeje systému Amundsen, či klimatizace jsou velká a pohodlně se mačkají. Zvolené zelené osvětlení sice nemusí sednout každému, interiér Superbu je však jako celek lépe sladěn než je tomu v případě Mondea.

Interiér Passatu Variant pro nás byl malým zklamáním. Použité tvrdé plasty nevypadají příliš hodnotně, navíc nejsou měkčeny ani v oblasti kolen (!), což popravdě nechápeme. Tříramenný volant se dobře drží, není tak měkký jako volanty konkurentů, což může být pro někoho výhoda. Tlačítka na něm mají precizní zdvih a co se týče uživatelské přívětivosti, hodnotíme je jasně nejlépe. Jsou však nejnáchylnější k nechtěnému přepnutí.

Přístrojový panel nabízí klasické, velmi dobře čitelné přístroje a nešetří se zde stříbrnými obroučkami, což zvyšuje pocit luxusu. Ovládání klimatizace a barevného displeje velkými a dobře separovanými tlačítky je bez připomínek. Chválíme velký a výborně přístupný a vyčalouněný prostor ve výplních předních dveří, kam může řidič pohodlně umístit na stojáka i dvoulitrovou láhev s nápojem. Na automatickou ruční brzdu jsme si nakonec zvykli (pokud jste zvyklí poutat se až s rozjezdem máme pro vás špatnou zprávu - brzda je zpražena se zámkem pásu a automaticky se neuvolní), umístění analogových hodin na místě vhodném pro tlačítko nouzových blikačů, které dublují ty digitální před řidičem a navíc každých několik sekund vydávají slyšitelné cvaknutí, nechápeme stejně jako již zmíněné tvrdé plasty. Nebýt jich, zasloužil by si Passat jedničku (s mínusem za hodiny).

obrázek [300 x 609]Na předních sedadlech jsme se ve všech modelech cítili dobře, nejlepší boční vedení zad i stehen nabídne Mondeo a Superb. Jedním ze zásadních rozdílů je rozdílná šířka interiérů - zatímco u Mondea jsme ve výši loktů naměřili 149 centimetrů a u Passatu 148 (zanedbatelný rozdíl), Superb se svými 146ti centimetry působil mnohem stísněnějším dojmem. Podobná situace je s výškou nad zadním sedadlem, kde je díky velkému střešnímu oknu nad zadním sedákem u Superbu pouze 900 mm. Když se prosklené střechy vzdáte, zůstane v Superbu nad sedáky o 50 až 60 mm více prostoru.

To, že je v Superbu před zadními sedadly opravdový dostatek místa, je známá věc, takže přeskočme fráze o basketbalistech a zaměřme se na další zajímavý údaj - výšku zadního sedáku nad podlahou. Ta je totiž v Superbu největší, 38 centimetrů, a stehna jsou proto při sezení velmi dobře podepřena. Oba zbývající vozy na tom však také nejsou se svými 35ti centimetry špatně, Superb si ale zkrátka zadní cestující papírově hýčká nejlépe.

Největší šířkou interiéru na zadních sedadlech se chlubí Passat (151 cm) v těsném závěsu za ním je Mondeo (148 cm) a s větším odstupem úzký Superb (145 cm). Dva zadní pasažéři se pohodlně usadí do všech vozů, případný třetí však bude mít v Superbu situaci o něco ztíženou.

Jake.auto.cz: Škoda Superb (přehled testů a dalších článků)


Zavazadlový prostor

Ačkoliv Ford Mondeo kombi je zde (dle tabulkových hodnot) v roli outsidera, situace v reálu je trochu jiná. Na gigantický objem Superbu Combi, 633 litrů s lepící sadou místo rezervy, nemá žádný vůz ze střední třídy, Passat Variant však zaostává jen těsně (603 litrů). Pokud však mezigenerační konstrukční změny nebyly příliš rozsáhlé, jak je možné, že objem zavazadelníku takto dramaticky poskočil?

obrázek [300 x 620]Odpověď hledejme v marketingových kličkách a kouzlech s prostorem, resp. náhradním kolem. Udávaných 603 litrů je totiž hodnota i s prostorem rezervy pod podlážkou, bez ní se dostáváme na reálných 513 litrů a tedy nejslabší hodnotu. I tak jde o opravdu veliký prostor pro vaše zavazadla, navíc nádherně pravidelný. A má to ještě jeden klad - pod podlážkou je ukrytá plnohodnotná rezerva.

Mondeo nabízí s přehledem nejširší zavazadlový prostor, jeho 112 centimetrů je drtivě nejlepší hodnota v testu. Škoda Superb nabídne mezi podběhy ,,pouze" 103 centimetrů a Passat rovný metr. Jenže co je to Mondeu platné, když musíte zavazadla umístit pod nejníže umístěnou roletku ve výšce 46 centimetrů. Nechávat na parkovišti kufry vystaveny na odiv kolemjdoucím se už nejednomu motoristovi nevyplatilo...

Musíme však Fordu pochválit velice nízko umístěnou nakládací hranu zavazadlového prostoru, pouhých 58 centimetrů nad vozovkou. Do Passatu musíte břemena zdvihat do výšky 62 cm nad vozovku a v případě Superbu ještě o dva centimetry výše. Ve Škodovce stejně jako ve VW je dno lehce pod úrovní prahu, což samozřejmě zvyšuje objem, manipulace s těžkými předměty je však trochu ztížena.

Zavazadlový prostorFordŠkodaVW
Základní objem [l]549633603
Maximální objem [l]174018651731
Nejmenší šířka [mm]112010301000
Výška po kryt [mm]460480500
Výška po strop u vstupu [mm]770730770
Nejmenší délka [mm]106011001200
Délka po sklopení sedadel [mm]223017801870
Výška prahu nad vozovkou [mm]580640620

Velmi zajímavý je údaj o teoretické nosnosti - Mondeo uveze 790 kilogramů, Superb 638 a Passat 684 kilogramů, což je nezanedbatelný rozdíl.

Jízda

Začněme chválou jízdních vlastností všech zúčastněných modelů. Ani jeden z dnešní trojice není ani v rychleji projetých zatáčkách nervózní, ani jeden nemá problémy s rychlým dálničním tempem a všechny vozy poskytují řidiči určité množství potěšení z jízdy, odpovídající rozměrům, druhu karoserie a použitému motoru.

I přesto lze mezi dobrými určit toho nejlepšího a to poměrně jasně. Je to Mondeo kombi, které se skvěle drží asfaltu a díky nejsportovnějšímu řízení nabízí řidiči i docela dobrou informaci o dění pod předními koly. Podvozek navíc dobře filtruje všechny menší nerovnosti a vůz se výrazně nenaklání, což výborný dojem z jízdy umocňuje. Horší je to s tlumením větších nerovností, kde ani na šestnáctipalcových kolech zrovna nezáří a lepší je v tomto ohledu nejen Passat, ale také Superb na sedmnáctipalcových ráfcích. Je to docela škoda, protože Mondeo tím přišlo o jasné vítězství v tomto odstavci. Řazení (vůz je stejně jako ostatní vybaven manuální šestistupňovou převodovkou) se nezbavilo jisté dávky gumovosti, je však přesné, s relativně krátkými drahami a k celkovému charakteru vozu se hodí.

obrázek [600 x 310] 

Škoda Superb Combi je v tomto ohledu téměř dokonalým středem. Na sedmnáctipalcových kolech, zde navíc s paketem pro špatné cesty, dobře tlumí větší i menší nerovnosti a přitom si stále zachovává jisté jízdní vlastnosti, byť na Mondeo v tomto ohledu rozhodně nestačí. Posilovač řízení je stejně jako v Passatu naladěn spíše do komfortu a tak se o situaci pod koly dozvídáte jen útržkovitě. Že něco není v pořádku často zjistíte až díky probliknutí kontrolky stabilizačního systému, který je stejně jako u VW vždy ve střehu a je připraven řešit i menší prohřešky. To v Mondeu je stabilizace více nakloněna i nějakým těm klukovinám, což samozřejmě nemusí vyhovovat každému. Superbu více než laškování v zatáčkách (kde se i více naklání) vyhovují rychlé dálniční přesuny, při kterých si dokáže posádku velmi dobře hýčkat.

Jestli však chcete být hýčkáni vždy a všude, bude vaší volbou Passat Variant. Ten byl totiž z testované trojice jednoznačně nejpohodlnější. Cestující byli od nástrah českých silnic téměř dokonale izolováni, za celou dobu testu jsme nezaznamenali ani jediný nepříjemný ráz do zad což rozhodně nebývá zvykem. Jízdní vlastnosti jsou proto logicky mnohem méně sportovní než je tomu v případě Mondea, i tak nás však překvapila ochota podvozku projíždět zatáčky na limitu, byť ten přichází z testovaných vozů nejdříve. Řazení zde není tak precizní jako u Superbu, kde mu k dokonalosti chybí o něco větší tuhost (což ale někomu může vyhovovat). Zde se řadička v kulise pohybuje jaksi bez chuti do života, požadovaný stupeň vždy bez problémů najdete, ale chybí zde výraznější mechanická zpětná vazba nebo alespoň nějaký odkaz na to, že by se Passatu líbilo i lehké povyražení z kopýtka. Řadit vás zde zkrátka bavit nebude, byť co do funkce samotné není převodovce co vytknout.

Jake.auto.cz: Volkswagen Passat (přehled testů a dalších článků)


Motor a spotřeba

Všechny testované vznětové čtyřválce se mohou pochlubit dobře utlumeným a kultivovaným čtyřválcem, doba drsných jednotek se vstřikováním typu čerpadlo-tryska je naštěstí již za námi. Pocitově je nejlépe odhlučněn Passat, hned za ním Superb a s malým odstupem Mondeo. U něho se nám zdál agregát za studena o něco méně kultivovaný, po zahřátí na provozní teplotu je však rozdíl minimální.

Ford kontruje největším rozsahem otáček, ve kterých je dostupný jinak shodný maximální točivý moment 320 Nm, což ve výsledku znamená o něco lepší dynamické vlastnosti vozu. To je ostatně vidět také na hodnotě zrychlení, kdy se Mondeo kombi jako jediné dostane při sprintu na stovku v čase pod deset sekund (konkrétně za 9,8 s). Rozdíly jsou však velice malé, Passat Variant zrychlí na 100 km/h za rovných deset sekund a Superb Combi za ním zaostane jen o desetinu.

obrázek [600 x 292] 

Zajímavější je pohled optikou spotřeby, kde se hodnoty přeci jen liší více. Rozdíl není založen na rozdílných pohotovostních hmotnostech, ty se v našem případě vzácně vešly u všech tří vozů do šesti (!) kilogramů. Soudě podle naměřených hodnot byla rozhodujícím faktorem aerodynamika, kterou má zřejmě nejlépe zvládnutý Passat Variant profitující mimo jiné z paketu BlueMotion Technology.

Zatímco si Škoda i Ford při jízdě stokilometrovou rychlostí vyžádali z nádrže 4,6 litru nafty na 100 kilometrů, Volkswagen se spokojil s rovnými čtyřmi litry. Dálniční stotřicítka zvýšila odběr pohonných hmot na nejmenší hodnotu u Passatu, který si vystačil se šesti litry paliva. Mondeo se ale drží na dohled s výsledkem o tři desetiny horším a třetí je Superb se spotřebou přesně o litr vyšší než má úsporný Passat. Celkově vzato jde o velice úsporné agregáty, které šetření vysloveně baví a není problém na jednu nádrž překonat vzdálenost 1000 kilometrů. V případě VW a Fordu (ti mají nádrž na 70 litrů oproti 60ti litrům ve Škodě) je pak překonávání této hranice v podstatě dlouhodobým standardem.

Spotřeba palivaFordŠkodaVW
Rychlost 100 km/h [l/100 km]4,64,64
Rychlost 130 km/h [l/100 km]6,376

Na body zvítězilo Mondeo kombi a pokud se svým dynamičtějším zaměřením strefí do vašich preferencí asi nebude proč váhat.

Superb Combi nabízí veliký zavazadelník i podélné místo na zadních sedadlech, šířkou interiéru však za testovanými modely citelně zaostává. V našich očích jde o dobrý kompromis, nebo chcete-li zlatou střední cestu, protože jeho pořízením rozhodně nic nezkazíte a žádná nemilá překvapení na vás čekat nebudou.

Passat Variant je (v našem případě) dobrou volbou z hlediska komfortu i vnitřního prostoru a své zákazníky si také jistě najde.

Srovnání cen jen podtrhuje bodové vítězství Mondea. To je totiž, jak vyplývá z tabulky, ve zlevněné výbavě Enterprise jasně nejvýhodnější nabídkou. Vavříny a gratulace proto nakonec putují k Fordu.

Ceny a výbava [Kč]FordŠkodaVW
ModelMondeo kombiSuperb CombiPassat Variant
VýbavaEnterpriseComfortComfortline
Základní cena679.990,-659.900,-675.800,-
Čelní airbagySSS
Boční airbagySSS
Hlavové airbagySSS
ABSSSS
Stabilizační systémSSS
Automaticky regulovaná dvouzónová klimatizaceS17.100,-10.800,-
Autorádio s CD a MP3S10.100,-S
Navigační systém41.100,-22.620,-16.900,-
Metalický lak16.500,-15.200,-14.600,-
Centrální zamykání s d.o.SSS
Elektricky ovládaná okna vpředuSSS
Elektricky ovládaná okna vzaduSSS
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhřívánímSSS
Kola z lehkých slitin 17"S23.200,-15.900,-
Mlhové světlometySS4.300,-
Palubní počítačSSS
Parkovací senzory vpředu i vzaduS18.200,-13.100,-
TempomatS11.100,-5.100,-
Bi-xenonové světlometyS40.400,-31.400,-

Ford Mondeo kombi 2,0 TDCi

Plusy

  • o Vnitřní šířka
  • o Vynikající jízdní vlastnosti
  • o Šířka zavazadlového prostoru
  • o Dynamika

Minusy

  • o Méně přehledné přístroje
  • o Menší tlačítka na středovém panelu
  • o Za studena hrubší chod motoru

Škoda Superb Combi 2,0 TDI CR DPF

Plusy

  • o Podélný prostor, zvláště vzadu
  • o Kapacita zavazadlového prostoru
  • o Kvalita zpracování interiéru
  • o Čitelnost přístrojů

Minusy

  • o Malá vnitřní šířka
  • o Střešní okno výrazně snižuje vnitřní výšku
  • o Menší nádrž

VW Passat Variant 2,0 TDI BMT

Plusy

  • o Nízká spotřeba
  • o Šířka vzadu
  • o Komfortní podvozek
  • o Pravidelný zavazadelník

Minusy

  • o Necitlivé řízení
  • o Tvrdé plasty
  • o Přesné, ale gumové řazení

Vydáno: 14. 02. 2011

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Ford Mondeo bazar