Ford S-Max 2,0 TDCi - Spotřeba vs. sport

Car of the Year 2006 má dost nákupních argumentů i pět let po volbě.

I když loni na trh velkých MPV dorazily nové Volkswageny Sharan a SEATy Alhambra výlučné postavení S-Maxe se v tomto segmentu nezměnilo. Dravější design, menší důraz na maximalizaci prostoru na daném půdorysu a naopak maximální tlak na velmi dobré vlastnosti na silnicích dělají z tohoto velkoprostorového Fordu celkem unikátní kombinaci.

K redakčnímu testu dorazil model po modernizaci, se silnějším dvoulitrovým turbodieselem a dvouspojkovou převodovkou. Tedy teoreticky ideální kombinace z hlediska rodinné, byť sem tam rychlejší jízdy i přijatelné spotřeby. Jaká je praxe?

Dobře maskovaný prostor

Když bychom na chvíli zapomněli na velmi dobré jízdní vlastnosti S-Maxe, byl by tou nejsilnější stránkou jeho design. Tvary, které loni na podzim stylisté osvěžili na několika místech (mj.nový nárazník, světelné diody i bez xenonových světel atd.), se v zásadě měnit nemusely.

obrázek [600 x 467] 

Hlavní devizou S-Maxe jsou designem skvěle ukryté vnější rozměry. Délku 4,8 m, šířku 1,88 m a výšku 1,66 m bychom tomuto automobilu z některých pohledů určitě nehádali. Dynamická silueta připomíná hned několik menších Fordů (Fiesta, Kuga a trochu i Focus) a do usedlého segmentu MPV jej řadí jen celkové proporce jednoprostorového uspořádání.

Proti Galaxy je rozdílů poměrně hodně. Při nastupování narazíte (někdy bohužel doslova) na nižší výšku vstupního otvoru. O něco horší je to i s místem ve třetí řadě a v prostoru pro zavazadla. Tady si design, svažující se střecha a atraktivnější vzhled vybírá svou daň.

Na předních místech je nadbytek prostoru, usadí se tady i nadprůměrně rostlí jedinci a přesto budou mít pocit příjemně vzdušného interiéru, resp. dostatku místa všemi směry. Z estetického hlediska se nemůžeme stále smířit s lesklým černým plastem na středové konzole výbavy Titanium, který podle nás nekoresponduje s cenovkou začínající osmičkou! Graficky pestrý, ale uživatelsky náročnější multimediální přístrojový štít vyžaduje delší zvykání než standardní textové nebo bodové displeje u konkurence.

obrázek [600 x 294] 

Dlouhé druhé dveře musí obsloužit (stejně jako v Galaxy) druhou i třetí řadu, což může být problém hlavně na stísněných parkovištích u nákupních center, kam širokého S-Maxe tak tak umístíte. Na velkorysé zpřístupnění interiéru klasickými dveřmi už prostor obvykle nezbude.

Pětičlenná nebo šestičlenná rodina najde v S-Maxu skvělého pomocníka. Ve druhé řadě je k dispozici až neskutečná šířka 1600 mm ve výši loktů, takže ani dospělá trojka se zde netísní. Pochvalu zaslouží vysoko (390 mm) nad podlahou umístěné sedáky ve druhé řadě, zajišťující dospělé posádce jedno z nejlepších sezení v této kategorii aut.

Ve třetí řadě je dost místa jen pro nedospělého pasažéra. Když si vystačíte jen s šesti místy, zbývá podle naší zkušenosti vzadu dost užitečného objemu pro všechna zavazadla.

obrázek [600 x 438] 

Samozřejmostí je v této třídě variabilita uspořádání interiéru. Sedadla ve druhé řadě se posunují v podélném směru (aby uvolnila prostor pro nohy těch ve třetí řadě) nebo sklápějí do roviny. Pak místo základní délky kufru 1000 mm (pětimístné uspořádání) dostanete bezmála 2 m ložné plochy (dvoumístné uspořádání).

Výkon dostatečný, spotřeba přiměřená

Motor 2,0 TDCi se 120 kW v 3750 min-1 a 340 Nm mezi 2000 a 3250 min-1 sice nemá svými parametry na Volkswagenovo 2,0 TDI (125 kW, 350 Nm), ale pro zájemce o opravdu silné TDCi má Ford od loňska dvousetkoňový 2,2litr se 420 Nm. Náš motor je tedy druhým nejsilnějším turbodieselem určeným pro S-Max. Jestli se už teď těšíte na ódy na jízdní dynamiku, rychle dodáme, že pohotovostní hmotnost přes 1,6 t tlumí veškeré vášně v oblasti akcelerace.

S obrovským S-Maxem budete z klidu na stovku zrychlovat za víc než 10 s. Pokud žádáte podélnou dynamiku běžného osobního vozu, nezbývá než se vydat k nejsilnějšímu turbodieselu nebo špičkovým EcoBoostům. V jejich případě ale přijdete o obstojnou spotřebu, kterou s naší motorizací lze bez velkých odpírání dosahovat. Konkrétně ve 130 km/h jsme se pohybovali za 7,7 l/100 km (přibližně 2500 min-1 na šestku), při snížení rychlosti na 100 km/h možná pokoříte šestilitrovou hranici.

obrázek [300 x 264] 

Podélná dynamika nevybočuje z mezí obvyklých u podobně velkých a výkonných MPV co se zrychlování týká. Brzdy naopak zasluhují pochvalu. Jsou dostatečně dimenzované, rychlé zpomalení naloženého vozu nevyžaduje od řidiče velké úsilí a brzdná síla se dobře dávkuje i když potřebujete jen mírně přibrzdit. Opakované brzdění snižuje účinnost brzdového systému, ale rozhodně ne tak intenzivně, jako v případě dua Sharan/Alhambra.

Zatáčky si S-Max a jeho řidič užívá, navzdory vyšší stavbě karoserie. Chování auta je přesně mezi výbornými vlastnostmi Mondea a usedlým až lehce houpavým projevem Galaxy. Řízení má více citu, poloha řidiče za volantem je nižší a v rychlé jízdě zatáčkami vás podporují už standardní sedačky s výrazným bočním vedením.

Převodovka Powershift S-Maxu sedne mnohem víc než Galaxy. Řidič sportovněji laděného MPV se snáze přenese přes občasné tápání při spínání spojek v kolonách a ocení rychlé a hladké řazení za jízdy. Při vytočení motoru k červenému poli vás automat v manuálním režimu nepřepere. Dokud pohybem VZAD (!) nedáte voličem převodovky pokyn k přeřazení nahoru, zůstane motor přesně v těch otáčkách, v jakých jej chcete mít.

Cena vysoká, výbava bohatá

První cena našeho 2,0 TDCI (120 kW) s Powershiftem není zrovna lidová (849.990,-Kč), ale technicky srovnatelný, nepatrně rychlejší a uvnitř větší Sharan 2,0 TDI (125 kW) DSG je jen o několik tisícovek levnější.

obrázek [600 x 308] 

Chléb se začne lámat při porovnání výbavy. Zatímco u VW dostanete nižší stupeň Trendline, Ford dodává v tomto cenovém pásmu už vyšší Titanium. Standardem je v tomto případě tempomat, 17palcová kola z lehkých slitin, vyhřívané čelní sklo, duální automatická klimatizace, nebo automatické stěrače. Za to vše se u podobně naceněného Sharanu připlácí.

Závěr

Kdo potřebuje velký prostor Galaxy, ale současně se nechce vzdát agility Mondea, najde v S-Maxu jednoznačně vhodnou alternativu. Modernizovaný turbodiesel 2,0 TDCi (120 kW) s dvouspojkovým automatem sedne k charakteru S-Maxe lépe než ke Galaxy. Powershift občas zachází s posádkou trochu drsněji, než DSG ve Volkswagenech, ale hospodaření s palivem mu jde dobře. Cenovka bezmála pětimetrového MPV s dobrou výbavou není vůbec nízká, ale konkurenční srovnání rychle ukáže, že vedoucí postavení S-Maxe na českém trhu v roce 2010 nebyla náhoda.

JAKE.AUTO.CZ Ford S-Max (přehled všech testů a dalších článků)

obrázek [600 x 389] 

První cena vozu549.990,-Kč (2,0 Duratec 107 kW Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací849.990,-Kč (2,0 TDCi, 120 kW, Powershift, Titanium)
Základní cena testovaného vozu849.990,-Kč (2,0 TDCi, 120 kW, Powershift, Titanium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.046.390,-Kč (2,0 TDCi, 120 kW, Powershift, Titanium)

Plusy

  • o Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • o Prostorný interiér
  • o Bohatá výbava
  • o Poloha za volantem, kvalitní sedadla
  • o Přiměřeně výkonný motor s dobrou spotřebou
  • o Design dobře maskuje skutečné rozměry auta
  • o Komfort sezení ve druhé řadě

Minusy

  • o Složitý systém Convers+
  • o Nízký nástupní otvor po otevření druhých bočních dveří
  • o Provedení středové konzoly z černého lesklého plastu
  • o Horší komfort řazení při popojíždění v koloně

Vydáno: 08. 03. 2011

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Ford S-MAX bazar