Hledáte úsporný vůz? Sauto.cz vám poradí

Proč je důležité přemýšlet o úspornosti vozidla, je asi jasné každému. Jaké faktory ale zvažovat už tak jasné být nemusí. Poradíme vám, na co se před nákupem nového nebo ojetého úsporného vozidla zaměřit.

O co bychom se měli před nákupem vozidla zajímat, aby pro nás bylo co nejúspornější?
První otázku, kterou bychom si měli položit, je „Kolik kilometrů ročně najedu a jakým způsobem?“ Naftové motory nejsou například příliš vhodné na kratší trasy, během nichž nedosáhnou provozní teploty. Úspora na spotřebě se po zohlednění vyšší pořizovací ceny a vyšších servisních nákladů projeví až při vyšším ročním nájezdu (liší se to případ od případu, obecně jde o 25 tisíc km a více). Do města je rozumnou volbou maloobjemový benzínový motor (například do 1.6 litru), zde však pozor na moderní motory přeplňované turbodmychadlem – jejich „papírová“ spotřeba bývá velmi lákavá, avšak realita už tak růžová není. Je to z důvodu vysoké citlivosti na jízdní styl.

Platí, že diesel je vždy úspornější varianta?
Vždy to rozhodně neplatí, a to především s ohledem na „celkové náklady vlastnictví“ (součet pořizovacích nákladů, budoucí zůstatkové hodnoty, spotřeby, servisních nákladů a dalších výdajů souvisejících s používáním vozu). Následky využívání dieselových motorů v nevhodném prostředí mohou být poměrně drahé – jako příklad uveďme ucpaný filtr pevných částic, který nemá příležitost spustit (a dokončit) pravidelný proces regenerace. Další bolestí dieselů, které jsou používány necitlivě, nebo s nimi řidiči většinou jen popojíždí v městských zácpách, je rychlé opotřebení dvouhmotového setrvačníku, jehož výměna vyjde minimálně na 15 tisíc. V konečném součtu je pak nižší spotřeba u dieselu vyvážena (mnohdy spíše převážena) vyššími servisními náklady. Diesel je tedy vhodnější spíše na delší cesty a vyšší roční nájezd. Nízká spotřeba ve městě je doménou především hybridních modelů, vozů, které kombinují benzínový motor s elektromotorem. Ty jsou schopny kratší úseky absolvovat pouze za použití elektromotoru. Jsou ovšem citelně dražší a nejsou vhodné na dálnici, kde většina modelů při vyšších rychlostech trpí a řidič ve výsledku žádné úspory nedosáhne. Hybridní modely vozidel je nutné umět správně využívat. Populární alternativou je také přestavba benzínových aut na LPG. Zde je však potřeba upozornit na to, že ne každý motor je (z dlouhodobého hlediska) k přestavbě vhodný. Může totiž docházet k rychlejšímu opotřebení některých mechanických součástí (konkrétně ventilů), což může postupem času mít pro motor katastrofální a velmi draze řešitelné následky.

Které z nových trendů (start-stop systém, vypínání dvou válců ze čtyř atd.) skutečně přispívají k šetření nákladů a jak?
Systém stop-start snižuje spotřebu hlavně při normovaných testech v „laboratorních“ podmínkách. Výrobci se pak mohou chlubit velmi nízkou spotřebou, které ovšem v každodenní praxi žádný řidič nedosáhne. V určité míře to platí i pro systémy vypínání válců, nicméně u nich lze úspoře v praxi částečně i věřit. Při delších cestách stabilní rychlostí (např. po dálnici za řídkého provozu), kdy motor pracuje v režimu nízkého zatížení, lze u motorů s více válci určité úspory paliva skutečně docílit. Současným trendem ve snižování spotřeby je hlavně tzv. downsizing, tedy zmenšování objemu motorů a používání přeplňování (nejčastěji turbodmychadlem). Typickým příkladem je třeba motor 1.2 TSI používaný třeba v nové Octavii, který v podstatě nahrazuje dřívější benzínovou 1.6, větší 1.4 TSI zase v nabídce nahrazuje starší dvoulitr. A toto zmenšování objemu se netýká jen „obyčejných“ aut, ale i vyloženě sportovních a luxusních modelů. Problém je, že tyto pohonné jednotky málokdy splní výrobcem slibované nízké hodnoty spotřeby. Jsou velice citlivé na jízdní styl, a pokud člověk jezdí alespoň trochu svižněji nebo se pohybuje převážně po městě, spotřeba prudce roste.

Které prvky ve výbavě vozů naopak náklady zvyšují a měli bychom jejich použití zvážit?
Existuje mnoho tipů a triků, jak spotřebu o něco snížit. Kromě dodržování zásad plynulé jízdy mezi nejčastěji zmiňované patří také správně nahuštěné pneumatiky (kvůli valivému odporu), vypnutá klimatizace, zavřená okénka (kvůli aerodynamice) a je samozřejmě vhodné nevozit v autě zbytečnosti (kvůli nižší hmotnosti).

Jaké jsou trendy v úspornosti vozidel v zahraničí?
Na vyspělých trzích v západní Evropě nebo Severní Americe si stále více řidičů uvědomuje, že při dojíždění do práce se lze spokojit s malým a úsporným vozem a není potřeba kupovat si zbytečně velké a těžké auto, které ve svém prostorném interiéru a obrovském kufru po většinu času převáží pouze řidiče a několik krychlových metrů vzduchu. Racionálně smýšlející lidé vybírají auto primárně podle účelu využití, nikoliv podle image.

Pokud vybíráme z ojetých vozů, na co bychom se měli nejvíce zaměřit, abychom ohlídali, zda provozní náklady vozu nepřekračují očekávaní?

Spotřeba rozhodně není tím hlavním faktorem, který určuje ekonomickou výhodnost konkrétního ojetého vozu. Ve hře je především technický stav jednotlivých komponent – obzvláště u dieselů hrozí při špatném výběru velké investice do servisu v řádu desítek tisíc korun. Laik přitom nemusí při prohlídce a testovací jízdě vůbec nic podezřelého poznat. Rozhodně se vyplatí vybírat u důvěryhodných prodejců a ke koupi přizvat někoho zkušeného, nejlépe přímo automechanika. Úplně nejlepší je domluvit si tzv. předkupní prohlídku v některém kvalitním autoservisu, kde vůz pečlivě prohlédnou, provedou počítačovou diagnostiku a odhalí případné budoucí investice.

Jaký vůz ve finále doporučit?

Existuje řada doporučeníhodných pohonných dieselových motorů, které vynikají jak nízkou spotřebou, tak i mechanickou robustností, která dává naději nízkým provozním i servisním nákladům. Vždy ale záleží na konkrétní verzi a především na konkrétním vybraném exempláři. Za povedené a odolné motory jsou považovány namátkou např. vyloženě legendární 1.9 TDI z koncernu VW, dobře hodnocené jsou také motory 1.8 TDCi od Fordu (např. Focus, Mondeo, S-MAX atd.), 1.4 HDI v Peugeotech a Citroënech a také třeba ve Fordech pod názvem 1.4 TDCi. Povedená je i 1.4 D4-D od Toyoty v modelech Yaris a Corolla. Co se týče LPG, nejlepší volbou bývají auta, kde se montáž LPG nabízela přímo od výrobce vozu. Části motorů, jejichž životnost mohla být montáží LPG negativně ovlivněna, byly totiž v rámci tovární přestavby vyměněny za odolnější. Osvědčené jsou v tomto ohledu např. vozy značky Subaru. Tovární LPG přestavby ovšem nabízela celá řada dalších výrobců.

 
Vybírejte pečlivě!

Váš rádce, tým Sauto.cz




Vydáno: 21. 10. 2013

Autor: Sauto.cz

Aktuální nabídka: Volkswagen Passat bazar