Honda CR-V 2.2 i-CTDi - zrozena pro silnici

Tak jako v případě Civiku zvolila Honda u třetí generace SUV CR-V radikální postup. Dramaticky se změnil design, nafoukl interiér a částečně změnilo i zaměření modelu.

Nové CR-V patří podle Hondy na silnici více než kdykoliv předtím. Jestli tomu tak skutečně je, jsme zjišťovali s nejlépe vybaveným modelem s motorem 2,2 i-CTDi.

Podzim 1995. Honda představila první generaci modelu CR-V. Automobil spadající do ještě pořádně neprobádaného segmentu SUV se záhy stává značně populárním a Honda se zařazuje mezi automobilky, které včas podchytily nově se rodící trend. Honda CR-V s číslovkou jedna se těší velkému zájmu klientů v podstatě po celou dobu svého působení na trhu a až v roce 2002, tedy po dlouhých sedmi letech, přenechává místo nástupci.

Druhá generace Hondy CR-V si bere to nejlepší z generace první a přidává odvážnější design, prostornější interiér a moderní technologie včetně přepracovaného podvozku. Někdejší handicap v podobě kvalitního kultivovaného dieselu mizí s představením čtyřválce 2.2 i-CTDi a Honda CR-V s pořadovým číslem dva se vrhá do boje s konkurenty, s nimiž se dříve právě kvůli absenci kvalitního naftového motoru nemohla měřit.

I dvojka končí svou životní pouť s puncem úspěšného auta, ale na trhu vydrží podstatně kratší dobu než jednička. Závěrečný účet Hondy CR-V činí pět let. Paříž 2006. Honda na mezinárodní autoshow představila mezinárodnímu publiku novou generaci Hondy CR-V. Jestliže generace druhá se mírně vzdalovala generaci první, generace třetí nechala oba předchozí modely za sebou o několik světelných let.

Honda už s modelem Civic dokázala, že se nebojí experimentovat a proměnit ve skutečnost i na první pohled téměř šílené vize. Studie Civiku vyvolala pozdvižení a bouřlivou diskusi, která se ještě vystupňovala ve chvíli, kdy Honda poslala UFO z výstavního podstavce přímo do sériové výroby. A s novou CR-V to bylo podobné. Tlustá čára, prázdný stůl, začněme znovu. Že se nový model vůbec nepodobá tomu starému? Nevadí.

Na zelené louce

Třetí Honda CR-V dostala od svého stvořitele nejen nové rysy obličeje, ale i odlišnou stavbu těla a vlastně i nový životní cíl. Automobil si měl přestat hrát na dopravní prostředek stvořený pro jízdu v terénu a soustředit se především na zpevněné cesty. Honda prostě řekla dost a veřejně přiznala, že její nové SUV, třebaže se chlubí mohutným předním a zadním nárazníkem, vyšší stavbou a světlou výškou, patří zejména a především na silnici.

Honda světu oznámila, že stvořila dokonalé silniční SUV. A skutečně. Od prvního doteku volantu, sešlápnutí plynového pedálu a projetí zatáčky se nové CR-V takto prezentovalo. Začalo to už nasedáním. Do vozů s vyšší stavbou (tedy MPV a SUV) se většinou nastupuje příjemně, nicméně i v tomto případě platí - všeho moc škodí. Přestože jsem narostl na relativně solidních 185 cm, už několikrát jsem do SUV musel naskakovat.

V mém případě nešlo o tragédii, ale představte si manželku s výškou sotva 165 cm, jak šplhá a následně seskakuje z vozu a tuto únavnou proceduru absolvuje několikrát za den. U hondy CR-V nic takového nehrozí. Za prvé - dveře se otevírají do téměř pravého úhlu a navíc odkrývají obrovský vstupní otvor. No a za druhé - sedadla jsou posazena výše, ale nikoliv příliš vysoko, takže máte výborný rozhled, ale nepotřebujete k nastupování štafle.

Lepší, větší, praktičtější

Coby dokonalý silniční dopravní prostředek se třetí generace Hondy CR-V prezentuje i nadále. Komfortní kožené sedačky s optimálním bočním vedením se nastavují v dostatečném rozsahu a ve všech potřebných směrech. Volant můžete seřídit výškově i podélně, a tak objevit optimální polohu z hlediska výhledu, dostupnosti ovládacích prvků a komfortu řízení zabere sotva minutu.

Nikdy jsem nepřišel na chuť tlačítkům ovládání zrcátek umístěným vlevo vedle volantu a během testu jsem si nezamiloval ani systém ovládání navigace a audiosystému. ,,Čert vem" seřizování zrcátek, kolikrát za rok musíte zrcátka seřizovat, ale navigační systém potřebujete mnohem častěji. Barevná doteková obrazovka, kterou Honda společně s navigací zahrnula do výbavy Top Executive, má hezké barvy, dostatečný kontrast i dobře reaguje na dotek prstu.

Pochopit systém ovládání, probádat menu a všechna sub-menu, však vyžaduje čas a trpělivost. Hodně času. Je škoda, že znalosti navigace testovaného modelu končily na Rozvadově, takto jsem nemohl vyzkoušet, nakolik si ono silniční SUV poradí s hustou českou silniční sítí. Oku řidiče i celé posádky lahodí graficky hezky vyvedená, přehledná a výrazně podsvícená přístrojová deska i palubní deska.

Honda se dávno vyčlenila ze skupiny asijských producentů sice spolehlivých a jízdně atraktivních vozů, ale s interiérem na úrovni devadesátých let minulého století. Tvrdých plastů se Japonci vzdávají velmi neochotně, ale když už padne volba na tvrdý materiál, dokáží s ním provést zázraky. Palubní deska Hondy CR-V budí dojem kvality a robustnosti, přitom dbá i na praktickou stránku.

Například spolujezdec může využít hned dvojici krytých přihrádek. Jedna číhá na obvyklém místě u kolen, druhou zakrývá sympatická roletka plnící zároveň funkci estetickou, ozdobnou. Řadicí páka vyrůstá standardně ze středového tunelu, ruční brzda vzešla z módy napodobování světa aeronautiky. Zatímco s ruční brzdou se pracuje výborně, řazení zejména druhé převodového stupně, kdy se ruka zalomí v zápěstí, není příjemné.

Za předními sedačkami, mimochodem elektricky nastavitelnými, se rozprostírá solidní prostor. Nová Honda CR-V nabízí velkorysý prostor především v oblasti hlavy a ramen, u kolen očekávejte prostor průměrný. Vyjádřeno konkrétními čísly, za 185 cm vysokého řidiče se stejně vysoký pasažér usadí pohodlně, přičemž mu u kolen zůstane cca pěticentimetrová rezerva. Pokročíte-li dále dozadu, objevíte prostorný zavazadelník se základním objemem 524 litrů (po hranu oken) rozšiřitelným sklopením sedaček na 955 litrů.

Těžko si představit jednodušší systém sklápění sedaček než ten dvou-krokový použitý Hondou. Zatáhnete za jedno táhlo, sklopíte opěradlo, zatáhnete za táhlo druhé a sklopíte celý sedák. Hotovo. Nové CR-V chválím i za nízko položenou nakládací hranu. A třešnička na závěr, zavazadlový prostor můžete rozdělit na dvě patra.

Žádné velké překvapení

Jestliže Honda chtěla výrazně uspět na evropském trhu, potřebovala turbodiesel. Ten si mohla od někoho ,,půjčit," koupit či nechat vyvinout, ale Honda zvolila cestu trnitou. Svůj vznětový motor si vyvinula sama. Netrvalo dlouho a ukázalo se, že dobře udělala. Vznětový čtyřválec s označením i-CTDi vyhrál prestižní cenu motor roku a v testech motoristických magazínů napříč celým světem slyšel pouze chválu.

I nám se jednotka představila v několika vozech a vždy se stejným výsledkem. Ať už v Hondě Accord, Hondě Civic nebo předchozí Hondě CR-V motor bodoval dobrým zátahem a kultivovaným chodem. Je tedy zcela pochopitelné, že jsem agregát v novém CR-V startoval v domnění, že mě nemá čím překvapit. A vidíte, stalo se. Vznětový čtyřválec vyluzoval zvuky o něco hlasitější než v dříve testovaných vozech.

Ano, i v novém CR-V snese motor označení kultivovaný turbodiesel, ale kultivovanost např. za Accordem lehce pokulhává. Problém nespočívá ani tak v tom, že dovnitř proniká klasický klapot naftového motoru, ten v zásadě agregát Hondy nezná, ale v tom že se zvuk motoru v průběhu spektra otáček několikrát změní. V nízkých otáčkách si jednotka pobrukuje, ve středních lehce syčí a mezi tím pošle dovnitř tu a tam pozdrav pištící turbodmychadlo.

Nejde o nic tragického, ale například v Hodně Accord se mi zdála jednotka o něco lépe utlumená a méně upovídaná. Průběh výkonové křivky a křivky točivého momentu ovšem zůstal stejný, takže i od Hondy CR-V 2.2 i-CTDi můžete očekávat prudký nárůst síly od 2000 otáček a u turbodieselu překvapivě točivý charakter. Velký rozsah využitelných otáček se vám sejde v městském provozu i na dálnici.

CR-V vybaveno tímto motorem se nedá označit za přeborníka v akceleraci, starty jsou spíše pomalejší, ale jakmile překročíte 2000 otáček, vyplynou na povrch jeho atletické schopnosti. Spotřeba 1687 kg těžkého vozu se drží v rozumných mezích, test jsem zakončil s kombinovanou spotřebou 8,4 litru, ale budete-li na CR-V něžní, můžete počítat s dlouhodobou kombinovanou spotřebou mezi 7,0 - 7,5 litry.

Terén? Výjimečně

SUV potřebuje robustní karoserii s vyšší stavbou. Vyšší stavba ovšem přináší náklony a může vyústit až v pocit nestability. Honda chtěla vyrobit auto, které bude ve všech ohledech SUV, ale zároveň se bude například v zatáčkách a ve vysokých rychlostech chovat téměř jako osobní automobil. Výsledkem je nové CR-V s tužším podvozkem, skvělou odezvou od řízení a dobrými brzdami.

Běžné nerovnosti nedělají ,,céervéčku" problém, v případě projetí většího výtluku ale počítejte s tlumeným rázem a pokud vám zkříží cestu desítky drobných trhlinek, výtluků a hrbolků, připravte se na intenzivnější masáž pozadí. Vůz postavený na 18palcových kolech nelze označit za extrémně komfortní, ale ani nekomfortní dopravní prostředek. Nové CR-V je tvrdší než CR-V předchozí, ale zase lépe drží v zatáčkách.

Zatáčkami proletí jako vítr, výborně drží příčný směr a neláme si hlavu ani s bočním větrem. Na zvlněné vozovce se vůz mírně rozhoupe, stačí však přibrzdit a situace se okamžitě zlepší. Řízení Hondy CR-V podává řidiči tolik informací jako málokteré jiné SUV, brzdy jsou neúnavné, ale dokáži si představit rychlejší a razantnější nástup. Terén skutečně není doménou nové Hondy.

Polní cesta a lehce zvlněná podmáčená louka pochopitelně nepředstavuje problém, ale pokud zavítáte do lesa, začne přituhovat. Bahno a mokré listí dávají novému CR-V dost zabrat. Připojitelný pohon všech kol v těchto podmínkách občas zaspí a kroutící moment se na zadní kola začne přenášet s mírným zpožděním. Například Land Rover Freelander, který prošel testem ve stejnou dobu jako Honda CR-V, reagoval okamžitě.

Pochvalu Honda zaslouží za výborný výhled vpřed a dobrý výhled vzad, couvání zpříjemňují i velká vnější zpětná zrcátka. Honda v případě nového CR-V zvolila obvyklou cenovou strategii. Tři stupně výbavy Elegance, Executive a Top Executive nabízejí všechny tradiční i méně tradiční položky výbavy, dokoupit si můžete pouze omezené množství výbavy, například parkovací senzory nebo navigaci.

Mnou testované provedení Top Executive obsahuje v podstatě vše, co si můžete přát, za cenu 1.099.000 Kč dostanete plně vybavený model s koženým interiérem, kompletní elektrickou výbavou, panoramatickou střechou, xenonovými světlomety a dokonce i navigací (problém ovšem je, že je bez české mapy).

SUV s chováním osobního vozu

Majitelé SUV tráví se svým vozem většinu času na silnici. Honda si vzala myšlenku za svou a postavila automobil, který toto zjištění maximálně zohledňuje. Nové CR-V se na cestě chová velmi podobně jako osobní automobil a dokonce z něj máte za volantem i podobný pocit.

Plusy

  • netradiční design
  • dobré zpracování
  • příjemné nastupování
  • velký zavazadlový prostor
  • výborné jízdní vlastnosti
  • přesné řízení a řazení

Minusy

  • komplikované ovládání navigace a audiosystému
  • subjektivně hůře odhlučněný naftový motor než u jiných modelů Honda

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Honda CR-V bazar