Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive vs. Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium

Oba dva patří ke stálicím mezi středními SUV, oba mají na masce chladiče stylizované písmeno H a ani jeden z nich se nezalekne sněhu nebo lehkého terénu.

Oba také pocházejí z Dálného východu a nedávno se na trhu objevily jejich nové generace. Seznamte se: Honda CR-V a Hyundai Santa Fe.

Zejména Korejec se rozhodl přijít ve velkém stylu, má teď být prémiovým vozem s ambicí odlákat zákazníky německé trojce nebo Land Roveru. Na první pohled je mohutnější než honda a zvenku i zevnitř zaujme designem (i když někteří budou možná se slzou v oku vzpomínat na starší, utilitárnější model). To CR-V jde ve šlépějích svého předchůdce a oproti hyundaii působí podstatně kompaktnějším dojmem. To se jen potvrdí, když vezmete pásmo a zjistíte, že je o 12 cm kratší. Uvnitř je ale situace vyrovnaná, honda má dokonce o čtyři "litříky" větší zavazadelník a na zadních sedadlech je vzdušněji, protože spodní linie oken nestoupá tak prudce jako u santa fe. I když jsou oba konkurenti stejně vysocí (1685 mm), působí posaz v hyundaii více "esúvéčkově".

 Automobily Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive vs. Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium
Moderní tvary a přehlednost, hyundai uvnitř působí luxusněji než honda. Modré podsvícení je ale ve tmě příliš agresivní.

Prémiová snaha je u hyundaie patrná hlavně z provedení interiéru. Najdete v něm podstatně více měkčených plastů než v hondě, jedničku s hvězdičkou si zaslouží přehledný a barevný displej palubního počítače. Honda působí v tomto ohledu lehce roztříštěně, informace o spotřebě nebo ujeté vzdálenosti se zobrazují na dvou displejích. Titěrná tlačítka okolo dotykového (ano, dohromady již třetího) LCD navigace by zasloužila zvětšit a zjednodušit.

Prémiovost se ale pozná i na chytrých nápadech a pokročilých technologiích. Oba vozy umějí sklápět zadní opěradla jedním tahem (i ze zavazadelníku), u hyundaie lze zadní lavici i posouvat. Bezpečnostní systémy zvládá naopak lépe Honda, samočinné přepínání potkávacích a dálkových světel si zamilujete a přikoupit si můžete ještě balíček obsahující adaptivní tempomat, aktivní brzdový asistent (CMBS) a pomocníka pro udržování jízdního pruhu (vše bratru za 75 000 Kč). Hyundai vás (možná až příliš aktivně) jen upozorní na to, že bez blinkru přejíždíte z pruhu do pruhu (v rámci paketu Luxury s navigací a dalšími "drobnostmi" za 50 000 Kč).

 Automobily Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive vs. Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium
Popruh nebo páčka bez další pomoci "vystřelí" sedák a sklopí opěradlo hondy.

Logickou volbou u obou vozů jsou vznětové motory. My jsme zvolili agregáty s objemem 2,2 litru a výkonem 145 kW u santa fe a 110 kW u CR-V. U hyundaie se jedná o jedinou cestu k pohonu všech kol, v případě CR-V ani jiný "nafťák" na výběr není. 35 kW náskok korejského CRDi se projevuje hlavně ve vyšších otáčkách a pod zátěží, slabší i-DTEC má pocitově plynulejší nástup točivého momentu a "turbokopanec" není tak výrazný. 436 Nm hyundaie kontruje schopností táhnout 2,5 t těžký přívěs.

Pokud se vám nechce řadit, nabízí hyundai šestistupňovou samočinnou převodovku, honda má stupňů jen pět. Obě skříně patří mezi dobrý průměr, o něco živější je honda, výhodu jednoho stupně navíc u hyundaie tím ale nesmaže. Na dálnici tak ve 130 km/h japonský motor točí o 250 otáček za minutu více (hyundai 2250/min) a to se projevilo i ve spotřebě na testovacím, z velké míry dálničním okruhu (honda: 8,5 l/100 km, hyundai: 8,3 l/100 km). Průměrně jsme spotřebu v obou případech drželi mezi osmi a devíti litry, pod osm se dostanete jen při defenzivní jízdě. Pokud chcete ušetřit na provozních nákladech, volte v obou případech manuální převodovky, shodně mají šest převodů a nemrhají palivem při prokluzu měniče.

 Automobily Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive vs. Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium
Ve větším a těžším hyundaii si připadáte jako král silnice v opravdovém SUV. Honda působí spíše jako narostlý crossover.

Jízdně musí moderní SUV vyhovět zejména provozu na silnici, pohon 4x4, který je u CR-V nově řízen elektronicky (hyundai využívá hydraulické čerpadlo s možností uzamknout rozdělení hnací síly mezi nápravami v poměru 50:50), je určen hlavně pro zdolávání zasněžených cest a lehčích terénních vložek po cestě (třeba) na chatu. Obě auta se nemusí stydět v žádném z těchto prostředí. U hyundaie je více cítit pomoc ESP, u hondy si stabilizace nechává větší odstup, takže při náhlém připojení pohonu zadních kol v zatáčce výrazněji poznáte nástup přetáčivosti. Náruživější řidiče potěší i citlivější řízení "céervéčka" a menší volant.

Se sportovně-užitkovými vozy ale zatáčky vymetat asi nebudete, spíše tedy oceníte komfortní nastavení pérování. I zde je na tom (za cenu větších náklonů v zatáčkách) o něco lépe honda jezdící na rozumnějších osmnáctkách. Hyundai více rázuje, 19" kola v interiéru výrazně ševelí a jeho motor je o něco hůře utlumený.

 Automobily Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive vs. Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium
Poctivé zakrytování podvozku hondy snižuje i odpor vzduchu.

Ať tak či onak, rozdíly mezi auty jsou ve všech případech minimální a ani jedno výrazně neztrácí. Rozhodnout tak musí cena a nutno podotknout, že santa fe to s prémiovostí myslí smrtelně vážně a ceník je velice odvážný. Honda v nejvyšší výbavě Executive s cenou 929 000 Kč není z levného kraje, hyundai je ale ještě o 30 000 Kč dražší, samočinná převodovka je za dalších 40 000 Kč a perleťový lak vyjde na 20 000 Kč. U CR-V je obojí v ceně. Dealera ale přemluvte ke zlevnění navigace (50 000 Kč). Neopomenutelné pětileté záruce hyundaie kontruje honda slušnými třemi roky.

Cena
Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive: 929 000 Kč
Testovaný vůz: 979 000 Kč

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium: 999 990 Kč
Testovaný vůz: 1 069 890 Kč

 Automobily Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive vs. Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium
V terénu hyundai i honda zvládnou podstatně více než běžný "osobák". Trakce je dobrá, horší je zkřižitelnost náprav, drsné off-roady to nejsou.


Vydáno: 11. 02. 2013

Autor: Martin Přibyl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Honda CR-V bazar