Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive

Čtvrtá generace modelu CR-V dorazila na český trh a my jsme ji hned podrobili zkoušce ve všech oblastech. Důležitý model Hondy na silnice i mimo ně jsme otestovali s naftovým motorem 2.2 i-DTEC a samozřejmě čtyřkolkou.

Honda CR-V je globálně prodávaný model, jeden z pilířů značky již od roku 1995, kdy se objevila první generace. V současnosti má za sebou už přes pět milionů prodaných kusů ve 160 zemích světa. Již od roku 2000 se evropská verze CR-V vyrábí v nové továrně v anglickém Swindonu.

Design novinky má jasně ostřejší rysy, což ho na první pohled odlišuje od předchůdce. Pásy světel pro denní svícení ve světlometech mě příliš neoslovily, zato se mi však líbí mezigenerační snížení výšky vozu a posunutí čelního skla dopředu. Ač to tak nevypadá, oba tyto kroky vedly k lepšímu využití vnitřního prostoru.

 Automobily Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive
Na asfaltu se chová jako silniční auto a v terénu potěší úrovní komfortu.

Interiér je vzdušný a světlý, na což má samozřejmě svůj vliv prosklená střecha (pouze v nejvyšší výbavě Executive). Ihned po nasednutí mi padne do ruky vysoko umístěná řadicí páka i dobrý volant, který má na můj vkus až moc tlačítek. Není se čemu divit, v dnešní době se na volantu dá ovládat nejen rádio, bluetooth a palubní počítač, ale i adaptivní tempomat, kterým může být CR-V vybaveno. Navíc tu máme bezpečnostní systém CMBS, který zmírňuje následky dopravních nehod a také jim předchází pomocí blikání a pískání v "krizovějších" situacích. Podobných věcí je v autě víc - hlídání mrtvého úhlu v zrcátkách, sledování jízdy v pruzích, zmiňovaný adaptivní tempomat a další. Honda je vybavena celou paletou elektronických pomocníků, samozřejmostí je pak ABS, ESP a asistent rozjezdu do kopce, což je dle mého názoru zrovna jeden z mála smysluplných.

Kromě těchto systémů, které nemusí být každému z nás po chuti, je CR-V normální, příjemné SUV, které nezapře jistou útulnost. Potěšila mě příjemná, rozměrná, pevná sedadla s příjemnou pozicí za volantem i rychlost, se kterou jsem si zvykl na ovládání auta. Po prvních kilometrech mi sice ještě činí trochu problémy odhadnout konce vozu při manévrování (auto je větší, než vypadá), ale potom si zvykám. I tak je ale potřeba zmínit, že rejd není nejlepší, CR-V je velké a těžké, a proto není úplně obratné a agilní.

 Automobily Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive
V interiéru je dostatek prostoru a zdobí ho kvalitní materiály a dobrá úroveň zpracování. Pozice za volantem je příjemná.

Pod kapotou je klasický motor pro podobný typ auta - napříč uložený dieselový čtyřválec s jedním turbodmychadlem. Jeho výkon 150 koní není závratný (vzhledem k objemu 2,2 litru), ale chod je jemný a nerušivý. Pro běžné ježdění je motor dostatečně pružný a s chutí jde do otáček, takže při potřebě rychlého předjetí stačí pouze zvolit správný stupeň pomocí přesné šestistupňové převodovky a jede se.

Dobrý zátah se objevuje již od 2000 ot/min, do té doby je agregát trochu letargický a vykazuje turboefekt. Potom je výkon dostatečný a je cítit potěšující příval točivého momentu (vrcholných 350 Nm), který těžké SUV spolehlivě rozhýbe. Spotřeba se vzdaluje tomu, co udává výrobce - při klidném ježdění se palubní počítač ustálil na hodnotě 7,5 l/100 km, při svižnějším (nikoliv ostrém) ježdění přidal jeden litr. To mi připadá adekvátní vzhledem k výkonu, hmotnosti a dynamickým parametrům.

###

Na silnici je CR-V již vyspělým vozem, který potěší přesným řízením, jehož elektrický posilovač EPS je naštěstí celkem příjemně nastaven. Jízdní stabilita je na vysoké úrovni a vůz dokáže na svou třídu ochotně zatáčet a měnit boční zatížení. Ve vysokých rychlostech vykazuje nízkou úroveň aerodynamického hluku. Celkově hodnotím jeho jízdní vlastnosti jako adekvátní pro SUV o hmotnosti 1,7 tuny, pozitivní dojmy mám z pocitu tuhé a pevné karoserie (i výrobce potvrzuje mezigenerační zlepšení tuhosti o 7 %), která se nekroutí ani při manévrech mimo rovnou plochu.

Podvozek je další dobrou zprávou - nabízí vysokou míru komfortu (pomáhají i vyšší pneu s profilem 60), je dostatečně odhlučněn a s českými nerovnostmi se vyrovnává bez ztráty kytičky. Dokonce ani příčné, krátké nerovnosti nerozhodí zadní část. Pod předními podběhy najdeme kromě 18palcových kol a 315 mm chlazených kotoučů brzd také klasické zavěšení typu McPherson, pružení zadní části zajišťuje víceprvková náprava. I díky jejímu naladění si troufnu tvrdit, že nové CR-V je o citelný krok komfortnější, než tomu bylo v případě třetí generace.

 Automobily Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive
Kožený interiér nabízí pouze vrcholná verze Executive.

Honda CR-V přichází s novým systémem čtyřkolky Real Time AWD, který funguje jinak než u předchůdce. K připojení hnacího hřídele k zadnímu diferenciálu sice stále využívá lamelovou spojku, ale místo dvou hydraulických čerpadel a kulové vačky z předchozích systémů je zde použit elektromotor, který pohání jedno čerpadlo ovládající spojku. Díky této změně by čtyřkolka měla být nejen výrazně lehčí, ale i reagovat rychleji a téměř nenechat proklouznout přední kola, než připojí zadní. Pravda je, že v lehkém terénu přináší CR-V jistotu a solidní chování při zachování komfortu. Všechny blátivé cesty jsem zvládl bez problémů, a pokud bych víc věřil pneumatikám (které jsou přece jen silniční), klidně bych se pustil i do průzkumu nějakého lesa či bývalého vojenského prostoru. V tomto by mě ale brzy zastavila podprůměrná světlá výška 165 mm, která na konkurenci nestačí a určuje použitelnost SUV spíše pro běžný, "asfaltový" provoz.

CR-V se v minulosti proslavilo také svou variabilitou. Pravda je, že zadní cestující mají pro sebe dostatek prostoru pro nohy i hlavu a zavazadlový prostor je nadprůměrný. Navíc má nízkou nakládací hranu, k dokonalosti chybí jen větší úhel otevření pátých dveří. Jenže kde je v tomto ohledu optimum? Kdyby se kufr otevíral víc, menší postavy by nedosáhly na tlačítko automatického zavírání. Nejlepší vychytávkou zavazadelníku je možnost sklopit do roviny zadní sedadla pouhým zatažením za páčku u vnitřního podběhu v kufru. Tím a celkovou využitelností prostoru honda získává proti konkurenci body navíc.

 Automobily Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive
Objem kufru o hodnotě 513 l je nadprůměrný. Při nakládání oceníte velmi nízký schod.

Co se týče cenového zasazení novinky, odpovídá dlouhodobé strategii Hondy. Zatímco ceny vypadají na první pohled vyšší než u konkurence, pokud pozorně prozkoumáte výbavu, zjistíte, že to ve skutečnosti není špatné. A to zejména vzhledem k téměř úplné absenci příplatkových prvků, kterých je pouze několik (DVD navigace, kola, světla a systémy CMBS atd.). Nakonec zjistíte, že CR-V je na podobné cenové hladině jako Volkswagen Tiguan.

Co dodat? Honda provedla důkladnou evoluci svého klíčového modelu a já na CR-V nenacházím žádné vyloženě slabé místo. Pokud si vystačíte s běžným čalouněním namísto koženého a vynecháte řadu systémů, které subjektivně spíš ruší od řízení, než aby něčemu pomáhaly, i cena bude odpovídající. A potom budete mít schopné, všestranné, pohodlné a jízdně vyspělé rodinné auto.

Cena
CR-V 2.2 i-DTEC Executive: 869 000 Kč
Testovaný vůz: 1 009 000 Kč

 Automobily Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive
Honda CR-V je povedené SUV, které s každou generací zraje jako dobré víno.


Vydáno: 31. 12. 2012

Autor: František Vahala (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Honda CR-V bazar