Honda FR-V 1.8i - šest míst na tři písmena

Šest míst se v 4,3 m dlouhém autě nevidí příliš často a to ani po tom, co se na trhu usadily hned dva modely. Ten japonský se v modelovém roce 2007 dočkal několika drobných inovací a motoru 1,8 l z nového Civiku.

Když budete chvíli zkoumat prodejní statistiky Hondy na českém trhu, zjistíte, že FR-V úspěšně tančilo prakticky jen jediné léto - v roce 2005. Tehdy, v prvním kompletním roce na českém trhu (prodej byl odstartován na podzim roku 2004), se prodaly necelé dvě stovky šestimístných MPV se značkou Honda. V následujícím roce se roční objemy pohybovaly jen kolem necelých osmi desítek vozů a podobný výsledek může Honda čekat také v letošním roce, kdy se začala prodávat inovovaná verze. Na výborných užitných vlastnostech se za tři roky prakticky nic neměnilo. Znamená poslední místo mezi japonskými MPV, že Honda vyslala na trh špatný výrobek? Když jste se dostali až sem, asi tušíte jaká bude odpověď...


 

Těžko identifikovatelný facelift

Od uvedení šestimístné kompaktní Hondy už letos uplynuly tři roky, a tak přišla na řadu povinná omlazovací kúra, obvyklá u většiny japonské produkce. Inovační cykly Hondy přeci jen už nejsou tak brutálně krátké, jako dříve, takže došlo jen na několik více méně estetických změn. Modelový rok 2007 odlišuje tmavě chromovaná mřížka chladiče, mírně inovované světlomety, kliky dveří a zadní skupinové svítilny. Uvnitř FR-V (Flexible Recreational Vehicle) jsou sedadla a panely dveří čalouněny novou měkkou látkou v modrošedé barvě a na středovém panelu se nyní u všech modelů nachází nový vzor interiérového obložení. Praktické je dodatečné světlo osvětlující zavazadlový prostor.

Vnitřní prostor

...je obdivuhodný zejména v poměru k celkovým vnějším rozměrům. Na délce 4,3 m se usadí celkem šest cestujících ve dvou řadách. Má to pochopitelně svá specifika. Začneme u řidiče. Jeho poloha zcela vlevo je zřejmě tou nejméně překážející neobvyklostí. Na některé ovladače na přístrojové desce je z místa řidiče zhoršený dosah, ale zásadnější výtka směřuje k do ruky skvěle padnoucí řadicí páce, která však snadno přijde do kontaktu s kolenem řidiče za volantem. Poloha řidiče je podobná jako v mnohem větších dodávkách. To ale není ani výtka ani pochvala, jen holé konstatování, na které je třeba se připravit. Z dodávek snad pochází také nápad umístit do přední řady hned tři sedadla. Prostřední je o málo užší než dvě krajní, která se díky nové koncepci dostala zcela na kraj půdorysu auta.


 

Jste-li v autě v šesti, nabízí se možnost odsunout prostředního vzad o několik centimetrů. Dospělí se tak nemusí tísnit v ramenou. Posuv vzad bohužel současně znamená nepříjemné zmenšení prostoru ve druhé řadě, resp. místa pro zavazadla. Ať děláte co děláte, musíte ve třech vpředu aspoň trochu spolupracovat. Dospělý spolujezdec uprostřed se přeci jen dostává do kontaktu s přístrojovou deskou a řadicí pákou častěji než je zdrávo, a tak doporučení umisťovat na páté a šesté místo (jsou-li to ta uprostřed) cestující menšího vzrůstu platí i v netradičně uspořádaném MPV.

Na rozdíl od běžných vozů této třídy zadní sedadla není možné vyjmout ani posunovat (mimo prostředních), jedinou možností jak využít variabilitu tak zůstává sklopení. Tuto disciplínu praktičnosti zvládá FR-V na výbornou, když vzniká užitná plocha bez schodu.

Extrémní šířka a takřka kolmé boky vozu znamenají, že při menším než plném obsazení je v tomto MPV nadbytek místa do šířky, ale objemnější postavy se budou navzdory tomu cítit utiskovány bočními dveřmi. Sklopením předního prostředního sedadla získáte odkládací plochu mezi sedadly, nyní i se dvěma přihrádkami a držáky nápojů. Jízda ve dvou vzdáleně připomíná invazní transport v armádním Hummeru, protože k vašemu spolucestujícímu máte vskutku hodně daleko. Zavřít nedovřené dveře vaší spolujezdkyně je nelehký úkol.

Vzadu se posádka těší ze zcela rovné podlahy, prostřední cestující vpředu má chodidla na mírně nakloněné podlaze.


 

Jízda

...s novým čtyřválcem pod kapotou FR-V je příjemným zážitkem. Značka proslulá výrobou motorů zhmotnila snad všechny dobré vlastnosti, jaké by zážehový motor rodinného vozu měl mít. Motor s jediným vačkovým hřídelem se při nízkých otáčkách a zatíženích projevuje jen slabým hlukem a minimálními vibracemi. Díky variabilnímu časování a zdvihu 16 ventilů máte pod plynem k dispozici už od 2 tisíc otáček 160 Nm točivého momentu a vrchol se 174 Nm přichází za hranicí 4000 ot./min. Ochota vytáčet se a vydávat při tom příjemně zabarvený zvuk, jakoby se ani k rodinnému MPV nehodila. Jenže tady se probouzí sportovní minulost, kterou si Honda nese ve své genetické výbavě.

Naše jízdy s polovičním zatížením skončily s průměrem na osmilitrové hranici, ale mimo město lze jezdit i za šest a náklady na městský provoz do značné míry závisí na tom, jak moc budete ochotní pracovat s přesně řadící pákou šestistupňové převodovky.

Kultura cestování je v Hondě FR-V na vysoké úrovni, v mnohém připomíná konkurenční Toyoty, ale i přes standardně pohodlné naladění podvozku dovoluje širokému vozu s velkým rozvorem, rozchodem kol a minimálními převisy, přeci jen více divočiny v zatáčkách.

Všechno dobré

...a přesto se obchodní úspěchy evropských MPV jaksi nedostavují. Čím to je? Honda nabízí za necelých 620 tisíc automobil, který má mnoha konkurenty závidění hodnou výbavu, výkonný a kultivovaný motor, šestistupňovou převodovku a jízdní vlastnosti, které splňují vše co od takového vozu lze čekat. Připlácet není třeba za automatickou klimatizaci, úplnou elektrickou výbavu, ani tempomat.

Zlobí snad jen ergonomie pracoviště řidiče (možnosti a rozsah nastavení volantu, poloha sezení, dosažitelnost ovládacích prvků), omezené vedení těla v sedadlech a podprůměrná variabilita uspořádání interiéru, daná minimálními vnějšími rozměry. A to je možná onen problém. Kvalitní a dobře vybavená Honda patří vnějšími rozměry k nejmenším modelům na trhu. Překonat psychologickou hranici bývá pro Čecha velmi obtížné, i když jde o racionálně zdůvodnitelnou volbu.

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Honda FR-V bazar