Hyundai Coupe - Nepodléhejte předpojatosti

Stojí za povšimnutí sportovní auto, které má rodokmen hustý jako bambusový výhonek? Ano, ale budete muset tolerovat jeho neklidnou povahu a flegmatický volant.

Schůzka naslepo má jeden neobyčejný aspekt. Podle neostrých fotek starých několik let nejdřív váháte, jestli do kavárny vůbec dorazit. Ale pak si řeknete, že nezávazné povídání ještě nikoho nezabilo. Sedíte, čekáte a místo vzrušení hledáte tisíc důvodů, kde jinde jste teď mohli být. A když po hodinovém zpoždění vidíte přijíždět taxík, máte chuť vystřelit od stolu, ukrýt se za roh a zpovzdálí pozorovat tu osobu, která je vám vlastně cizí a odporná.

Jenže pak se ze dveří vytáhnou štíhlé nohy na podpatcích, místo tmavých vlasů z fotografie se jí zaleskne dlouhá blonďatá hříva, a když se vzpřímí, všimnete si dokonalou postavu a nádherně pevná prsa. Po brýlích ani stopy, dokonalý make-up a vzrůstající pnutí v trenýrkách vás nenechává na pochybách, že tohle stvoření právě spáchalo atentát na vaší chemickou laboratoř. A použijete všechny vtipy a zbraně, abyste jí ještě dnes dostali tam kam chcete.


 

No dobře, první setkání s Hyundai Coupe v sobě nemělo takový náboj, ale bylo v mnohem podobné. Tohle auto jsem vnímal jako nepodařený kus automobilového průmyslu, který padesátým osmým faceliftem marně hledá svou identitu. Mění se tak často, že vlastně ani nevíte, jak momentálně vypadá a jezdí jich tak málo, že více zkušeností s ním mají adolescenti z Need for Speed. Z podivného replikanta se však vyklubalo pohledné auto, které na sebe dokáže obrátit pozornost ulice a musím uznat, že má něco do sebe.


 

Stejně příjemné pocity dokáže navodit také interiér. Sedíte jen pár centimetrů nad cestou v uspokojivě tvarovaných polokožených sedadlech a s respektem pokyvujete hlavou nad jednoduchostí a účelností palubní desky. Povrchová struktura plastů vás nutí dotknout se jich, protože nedokážete odhadnout jejich konzistenci, ale když na ně narazí prsty, nesklouznou po levném recyklovaném ,,šmejdu", ale odhalí poddajný měkčený materiál. Ani modré podsvícení přístrojů, chromované rámečky a decentní černé odstíny nemají schopnost vytvořit luxusní atmosféru, ale dojem je opravdu dobrý. Že automobilka neinvestovala tolik, co jiná evropská značka, napovídá absence zadních opěrek hlav, sem tam odkloněný šev nebo madlo dveří, které praská jako dřevěná chaloupka čelící sněhové kalamitě.

Podívejte se však do ceníku a na tyto detaily si ani nevzpomenete. S dvoulitrovým čtyřválcem odjedete z prodejny za 549 900 Kč a v ceně máte kompletní výbavu, včetně 17palcových kol, automatické klimatizace nebo 4 airbagů. Chybět vám může jen stabilizační program a protiprokluzový systém - prvky aktivní bezpečnosti, jež si nekoupíte ani za příplatek.

Budete je s výkonem 105 kW (143 k) potřebovat? Trakční kontrolu ne, motor má rovnoměrný přísun výkonu (až na vlažný vrchol) a nemá takový zátah, aby škubal přední nápravou. ESP je však sázkou na vaše schopnosti. Hyundai Coupe má schopný podvozek, který kvůli tužšímu nastavení nedokáže pohlcovat všechny nerovnosti, ale co bere na komfortu, vrací v podobě zábavy v náročné pasáži zatáček. Pobavení je ovšem relativní pojem. Přední náprava nemá trakci na rozdávání, takže abyste ji poslali zpátky do stopy, reflexivně uberete plyn. Udělejte to prudce a Coupe švihne ocasem do strany jako zadokolka. Pro nepřipraveného řidiče stresová situace, pro vytrénovaného jezdce vzácná příležitost, že našel po dlouhé době auto, s nímž může neustále balancovat na hraně a užívat si.

Pochopitelně můžete namítnout, že auto, které na stovku potřebuje skoro deset vteřin, nemá nárok tvářit se sportovně, ale čísla na papíře ignorujte. Jako juniorské GT smysl má. A mohlo by to být ještě lepší, nebýt nekomunikativního volantu. Bez zaváhání byste obětovali stabilitu na vyježděných kolejích, kdybyste za to dostali trochu citu a zpětné vazby. Mít je, jste na silnici ještě rychlejší.


 

Závěr

Jestli nemáte předsudky kvůli jeho asijskému původu, stojí za vážný vztah. Mohl by však někdo poslat do Koreje řízení z průměrného evropského hatchbacku, abychom zbytečně nestrhávali body za vlastnost tak důležitou pro zapálené řidiče?

První cena vozu549.900,-Kč (2.0 CVVT 105 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací549.900,-Kč (2.0 CVVT 105 kW)
Základní cena testovaného vozu549.900,-Kč (2.0 CVVT 105 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků563.400,-Kč (2.0 CVVT 105 kW)

Plusy

  • zábavně kousavý podvozek
  • cena
  • bohatá výbava

Minusy

  • odtažité a nepřesné řízení
  • ESP ani za příplatek
  • hlučnost motoru ve vysokých otáčkách
  • ovládání palubního počítače

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Hyundai Coupé bazar