Hyundai i20 1.2 Inclusive: Pětkrát lepší?

S malým modelem i20 automobilka Hyundai již od roku 2008 celkem slušně zatápí zavedené konkurenci, zejména domácí Škodě Fabia. Nyní proběhl facelift, který má získat ještě další zákazníky. Hyundai slibuje, že novinka je pětkrát lepší než dřív. Je to pravda?

Model i20 se představil již v roce 2008 a byl výsledkem vývoje evropského technologického centra Hyundaie v německém Rüsselsheimu. Je na něm patrná jasná orientace na Evropu, pro kterou byl stvořen. Z výrobní linky v závodě Izmit v Turecku (další továrna je ještě v Indii) se vrhl rovnou do segmentu malých automobilů, což je v Evropě tradičně velmi drsné bojiště.

 Automobily Hyundai i20 1.2 Inclusive

Celkově se mu nedaří vůbec špatně, a jak je tomu na našem trhu? Za prvních osm měsíců tohoto roku se pro i20 rozhodlo 2349 zákazníků, díky čemuž obsadila v segmentu druhé místo a tržní podíl 7,92 %. Kdo je lepší? Samozřejmě domácí hvězda, Škoda Fabia. Té se ve stejném období prodalo 9442 kusů, takže si stále s přehledem drží první příčku. Ale Hyundai, ten se rozhodně má kam posunovat, pokud tedy vyrobil dobré auto...

Co se týče faceliftu, je spíše kosmetický než technický. Křivky navazují na současný, "mnohotvarý" styl automobilky a design mělo logicky na starosti opět německé designové středisko. Na modernizované přídi najdeme šestiúhelníkovou masku chladiče a také pás LED, které jsou v dnešní době moderní. Spolu s maskou se na přední části objevily i nové světlomety a nárazník, jenž v sobě integruje mlhovky. Jistých úprav doznala i přední kapota. Zadní nárazník prošel také modernizací a koncová světla mají novou grafiku. Díky upraveným nárazníkům je nyní vůz o něco delší (vpředu o 30 mm, vzadu o 25 mm), takže je díky hodnotě 3995 mm těsně pod hranicí čtyř metrů.

 Automobily Hyundai i20 1.2 Inclusive
Na přední části si ihned všimnete upravených světel a mlhovek, které v sobě integrují pás diod pro denní svícení.

Co dalšího? Pod motorem najdeme elektrický posilovač řízení a to je v kostce zhruba všechno. Podobný facelift, který se zaměřuje na optiku, je běžnou praxí automobilek, jejíchž cílem je přilákat pozornost na vůz, který začíná stárnout. Škoda, že se spíše nevěnuje technice. Aby info bylo kompletní, i20 dostala i jeden nový motor, tříválec 1.1 CRDi, jenže ten se do testu nedostal.

Model i20, přímá konkurence fabie, pola, fiesty a dalších, je postaven na jednoduchém technickém základu. Vepředu je uchycení kol typu McPherson, vzadu tuhá torzní náprava. Běžná konfigurace. Výhodou je, že všechny modely mají vepředu chlazené kotoučové brzdy a vzadu také kotoučové, bubny se nekonají. Z deseti možných odstínů karoserie testujeme modrou Twilight, která zvýrazňuje svérázné tvary auta. Je třeba říci, že proti konzervativní Fabii je i20 mnohem pestřejší jak zvenku, tak uvnitř.

 Automobily Hyundai i20 1.2 Inclusive
Jízdními schopnostmi vás neuchvátí, ale splní potřebu převozu z bodu A do bodu B.

První, čeho si všímám, je vysoký posaz na běžných, nepříliš pohodlných sedadlech. Pozice za volantem je tím ovlivněna, alespoň že je celkem dobrý výhled do všech stran. Palubní deska je příjemná, ovladače jasně rozmístěny. Na tlačítko Trip, umístěné v lesklé části zajímavého středového tunelu, si musím chvilku zvykat. Ukazuje spotřebu, dojezd a další informace na středovém displeji. Vše ostatní je jasné - klimatizace, rádio, dobře připojený vstup USB a tak dále.

Odkládacích prostor je také dost, úzké schránky ve dveřích kompenzuje středový tunel, kde jsou různé přihrádky a držáky na pití. Na zadní sedadla se moje postava usadí pohodlně, místo mám na hlavu i na nohy. Ovšem vyšší postavy asi nebudou úplně spokojeny.

 Automobily Hyundai i20 1.2 Inclusive
Odkládacích prostor je dostatečné množství a mají různou velikost. To se mi líbí.

Zavazadlový prostor nabízí při běžné konfiguraci 295 litrů prostoru, což je nad průměrem této třídy. Pokud chcete porovnání, Škoda Fabia nabízí 300 litrů, tedy o něco víc. Každopádně zavazadlový prostor je dostatečný, avšak jeho víko není příliš velké a nákladová hrana je vysoko. Jednoduchým složením zadních sedadel vzniká schod.

Zatím jsem si nevšiml, v čem by byla nová i20 pětkrát lepší, ale třeba se k tomu dostaneme při průzkumu jízdních vlastností nového kompaktu. Po prvních kilometrech je patrné, že tento model nebyl stvořen proto, aby vás při jízdě bavil. Jeho řízení je mdlé, pomalé, což mnohé naznačuje o celém určení vozu. Ochotu zatáčet bych rozhodně nenazval výraznou, člověk spíše bez potěšení vykrouží požadovaný oblouk. Jediným pozitivem je fakt, že i přes elektrický posilovač je ve volantu alespoň trochu cítit, co se děje pod koly.

 Automobily Hyundai i20 1.2 Inclusive
Podvozek je sice komfortní, ale jízdním vlastnostem auta nepomáhá.

Celý podvozek je orientovaný na komfort. I na celkem špatných cestách nabízí malý vůz relativní pohodlí, avšak ostré české nerovnosti znamenají výrazné rázy do karoserie, které znějí docela dramaticky. Na hezkých silnicích si toho nevšimnete, spíše budete vnímat přijatelné náklony karoserie a aktivní ESP. To totiž zasahuje pokaždé, když to trochu přeženete. Určení vozu pro klidnou jízdu bez emocí je patrné z každého ujetého metru. Souvisí s tím i další prvky vozu - řazení s delšími drahami a nutností překonat při přechodu přes neutrál odpor, ale i samotný motor. Testovaná verze je vybavena atmosférickým čtyřválcem 1,2 litru o výkonu 84 koní. Slušný výkon pro malý motor s rozvodem DOHC. V nízkých otáčkách sice moc síly nemá, a jakmile se roztočí, téměř se to nemění. Žádné drama nečekejte, a to i přes relativně příznivou hodnotu hmotnosti lehce přes tunu. V 5500 ot/min začíná motor trochu ztrácet dech, a pokud ho dovedete do šesti tisíc, spíše se trápí a zbytečně křičí. Postačí opravdu jen klidným povahám, lidem, kteří snad ani nepředjíždějí.

A to je možná cílová skupina, na kterou je vůz zaměřen - při klidné jízdě totiž výrazně klesá spotřeba. Zatímco dálniční rychlost znamená spotřebu kolem 7 l/100 km, pokud se budete poklidně pohybovat okreskami, čísla na ukazateli se rychle mění. Výsledkem po 300 km jízdy dle předpisů je slušná spotřeba 5,8 litru, ovšem při slabé dynamice.

 Automobily Hyundai i20 1.2 Inclusive
Motor je slabší stránkou auta. Bohužel postrádá jak charakter, tak hlavně dynamiku, a to v každých podmínkách.

Podívejme se na cenu a výbavu. Testovali jsme lepší ze dvou výbav, tedy Inclusive. Ta už má klimatizaci, rádio a mlhovky a je o 20 000 Kč dražší než slabší výbava Classic. Vzhledem k výbavě se vyplatí si připlatit za tyto prvky. Ale to není všechno - dalších 15 000 Kč vás bude stát paket plus, který obsahuje dálkový centrál, USB a mnoho dalšího. Cena testované verze dosáhla hodnoty 329 990 Kč, což není úplně málo. Mohou za to vysoké příplatky za pakety. I díky tomu celková cena šplhá k cenám za podobně vybavenou konkurenci. Hyundai i20 tedy není ve finále ani levnější než ostatní vozy této třídy.

Mám pocit, že většina nových vozů Huyndai se klidně může pyšnit novou výslovností "hjondé", avšak o modernizované i20 to neplatí. To je stále ještě "hjundaj".

Pětkrát lepší než dřív tedy inovovaný model i20 rozhodně není.

Cena
i20 1.2 Inclusive: 249 990 Kč
Testovaný vůz: 329 990 Kč

 Automobily Hyundai i20 1.2 Inclusive


Vydáno: 15. 10. 2012

Autor: František Vahala (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Hyundai i20 bazar