Hyundai i30 1,4 CVVT ISG - Městské šetření

Základní čtyřválec 1,4 CVVT patří oprávněně k nejpopulárnějším motorizacím řady i30. Novinkou posledních měsíců je příplatkový systém samočinného vypínání motoru. Jak funguje? A dává vůbec smysl i v českém prostředí?

Hyundai patří společně s Kiou ke značkám, které vytrvale stimulují poptávku po nových lidových autech novými akčními nabídkami. V roce 2009 se ceny vozů nižší střední třídy prakticky vyrovnaly s cenami nejprodávanějších malých vozů původem z Evropy nebo Japonska, a tak nad nošovickým nebo žilinským korejcem uvažovalo mnoho těch, kteří zpočátku byli rozhodnuti pro tradiční variantu s kódem Škoda Fabia. V tomto cenovém klání možná zapadla nenápadná novinka, která se stala předmětem tohoto testu.

Idle Stop&Go - Teorie

Do seznamu příplatkové výbavy í-třicítky přibyl relativně jednoduchý systém snižující spotřebu paliva v městském provozu. Jedná se o zařízení s obchodním názvem Idle Stop&Go, jehož účelem je samočinné vypínání spalovacího motoru při volnoběhu a stání vozidla a následné samočinné nastartování, kdykoli řidič sešlápne spojkový pedál a hodlá zařadit první rychlostní stupeň.


 

Hlavní součástí systému je nový startér, dimenzovaný na 300 tisíc startů, který doplňuje modifikovaný alternátor s inteligentním dobíjením (větší zatížení spalovacího motoru při jízdě konstantní rychlostí a při brzdění, menší při akceleraci vozidla). Celý systém dozoruje elektronika (mj. snímač napětí akumulátoru, snímač pedálu spojky, snímač brzdového tlaku, atp.), která nejen že řídí okamžik vypnutí motoru (základní podmínkou je volnoběh a rychlost nižší než 4 km/h) a zapnutí motoru (stání vozidla, sešlápnutí spojkového pedálu), ale taky ošetřuje nestandardní stavy. Mezi ně patří režim studených startů (ISG motor nevypíná) nebo riziko vybití akumulátoru (nabití pod 75 % maxima).

V rámci úsporných opatření se počítá s tím, že posádka bude tolerantní vůči kvalitě interiérového klimatu, protože kompresor klimatizace není - tak jako u hybridních Toyot - poháněn nezávisle na spalovacím motoru. Jakmile tedy ISG vypne motor, přestává fungovat ochlazování vzduchu v klimatizaci. Nastane-li potřeba maximálního chlazení interiéru (rychlost ventilátoru je nastavena na nejvyšší stupeň) nedojde k vypnutí spalovacího motoru a tedy ani přerušení chodu klimatizace.

Idle Stop&Go - Praxe

Výše popsaný systém má zajistit úsporu 15 % paliva v tzv. městském cyklu. Teoreticky.

Prakticky se činnost ISG promítá do provozu vozidla nejčastěji v kolonách. Řidiče vypínání motoru neruší, mj. i díky tomu, že samotný volnoběh čtyřválce 1,4 CVVT je velmi tichý a prostý vibrací, takže si místy (ne)fungování motoru ani neuvědomujete. Vypnutí i start probíhá rychle a spolehlivě. Jestliže vás činnost ISG začne z nějakého důvodu obtěžovat (například chcete rychlé vyhřátí nebo naopak ochlazení interiéru), lze jej vypnout tlačítkem na přístrojové desce, vlevo od volantu. Při dalším startu motoru se systém opět samočinně aktivuje.

Vyčíslit reálnou úsporu paliva nebo dokonce výhodnost investice 7.000,-Kč do systému ISG je nesnadný úkol. Zařízení funguje tak jak má a jistý objem paliva (odhadem řádově půllitr v městském provozu) skutečně ušetříte. Ekonomicky ale dává smysl jen v těch zemích, kde jsou automobily a jejich provoz daněny v závislosti na normované produkci emisí CO2. A mezi ty zatím Česká republika nepatří.

Základ pro českého člověka

Závěry z předchozího odstavce nezní příliš optimisticky. Týká se to však jen ISG zasazeného do české reality.

Pohled na samotnou í-třicítku přináší naopak převážně pozitiva. Základní motor 1,4 CVVT patří společně se čtyřválcem 1,2 (57 kW) v menším Hyundaii i20 k nejlepším základním motorizacím, jaké dnes můžete v lidových autech koupit. Oba motory nabízí dynamiku odpovídající velikosti automobilů a dnešní době.


 

Relativně krátké převody v i30 na druhou stranu znemožňují vyloženě úspornou jízdu, a tak na dálnici se ve 130 km/h dočkáte zbytečně vysokých 4200 min-1 a odběru paliva z nádrže blížícím se k 9 l/100 km. Klidnější jízda s rychlostním průměrem 100 km/h znamená spotřebu 6,5 l/100 km. To vše na širokých (205/55 R16) zimních pneumatikách Nokian, které nízké spotřebě zřejmě zrovna neholdují.

Při běžné jízdě, jen s občasným využitím potenciálu motoru, lze jezdit přibližně za 7,5 l/100 km. Platí při tom - více než kdy jindy - velmi přímá úměra: čím rychleji jedete, tím vyšší spotřebu docílíte. S rychlostí roste taky hluk v interiéru. Příkladně utlumený volnoběh a nízké otáčky tak střídá hlasitější a ne právě libozvučný projev od 3000 min-1 výše. Když hledáme odpověď, proč to nemůže být jinak, je potřeba si neustále připomínat skutečnost, že přeci stále sedíme v základní motorizaci! Čtyřválec 1,4 (59 kW) ve Focusu nebo jiná 1,4 (59 kW) v Golfu toho nezvládne tolik jako tato schopná čtrnáctistovka s plynule variabilním časováním sacích ventilů.

S obdivem usedáme do velkoryse dimenzovaného interiéru. Místo nechybí v žádném směru vpředu ani vzadu. Vnitřní šířka ve výši loktů (1480 mm vpředu, 1475 mm vzadu) směle konkuruje Octavii a velikost i tvar sedadel odpovídá nárokům přeci jen objemnějších Čechů. Snad jen ten zavazadelník se 340 l je pro Čecha nedostatečná, ale v rámci nižší střední třídy běžná hodnota.

Ovládání vozu je snadné, i když z řízení ani řazení nebudete mít takovou radost jako z vodění Focusu nebo Mazdy3 po klikatých silničkách.

Rodinné zaměření asi ovlivnilo i naladění technicky vyspělého podvozku, který je sám o sobě překvapivě komfortně naladěn. S hliníkovými koly Fondmetal (průměr 16 palců) vypadá í-třicítka sportovněji, se standardními patnáctipalcovými pneumatikami ale zase nepřicházíte o podstatný díl kultivovanosti odpružení na krátkých nerovnostech.

i30 ano, ISG ne

Hyundai i30 rozpoutal na českém trhu vlnu zájmu o modely nižší střední třídy. Ceny díky nošovickému autu klesly hluboko pod 300 tisíc, ale přesto první verzí, kterou vám doporučujeme, je až ta s názvem Classic Plus za necelých 325 tisíc. Zde už nechybí nic, co by mohla potřebovat česká rodina, snad s výjimkou stabilizačního systému (za dalších 15.900,-Kč). Představa o dostupném lidovém autě se tímto naplňuje takřka dokonale.

Co ale musíte oželet? Jsou to zdánlivé maličkosti, které vám možná nebudou vůbec vadit, ale pro někoho jiného se naopak stanou nepřekonatelnou překážkou a důvodem proč jít ke konkurenci. Spotřeba základní motorizace příliš neodpovídá očekáváním, plynoucím z malého objemu. Může za to lehké zpřevodování (napomáhající dynamice jízdy) i celkem rozměrná a uvnitř prostorná karoserie. Řízení bez zpětné vazby nepřináší mnoho jízdních zážitků a celkem měkce nastavené odpružení rodinný charakter důkladně podporuje. Když se chcete odlišit, je v nabídce povedená sportovní sada, ale na lepší výbavu jakou jsou xenonové světlomety nebo vestavěná navigace, raději rovnou zapomeňte - v nabídce ani jedno není.

ISG za 7.000,-Kč? Ano, pokud vám někdo nabídne vedle dobrého pocitu i úsporu v nákladech na provoz nebo registraci auta do provozu. Pokud víme, v ČR nic takového zatím běžné není.

První cena vozu269.900,- Kč (Start, 1,4 CVVT 80 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací269.900,- Kč (Start, 1,4 CVVT 80 kW)
Základní cena testovaného vozu344.900,- Kč (Comfort, 1,4 CVVT 80 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků358.900,- Kč (Comfort, 1,4 CVVT 80 kW)

Plusy

  • Velký interiér
  • Pětiletá záruka bez omezení počtu ujetých km
  • Komfortní odpružení
  • Nadprůměrně výkonný motor
  • Kvalita materiálů a zpracování interiéru

Minusy

  • Krátké převodování, vyšší spotřeba paliva
  • Stabilizační systém je standard jen u nejvyšších stupňů výbavy
  • Nedostupnost některých prvků výbavy (xenonové světlomety, navigace, apod.)

Vydáno: 04. 01. 2010

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Hyundai i30 bazar