Hyundai i30 1,6 CRDi (94 kW) Sport - Pohodář v tretrách

Nová designová sada Sport se stala dobrou příležitostí jak si připomenout kvality a nedostatky prvního českého hyundaie...

Hyundai i30 zastupuje korejskou značku v nižší střední třídě od roku 2007. V říjnu letošního roku dorazil na český trh model s optickým paketem Sport, který má populárnímu hatchbacku dodat dynamičtější výraz.

Boj o místo na slunci nebo přesněji o zákazníka je v dnešní nižší střední třídě stále ostřejší. Účastníci tohoto klání se snaží zaujmout zákazníky všemi možnými způsoby. Pozornost vždy přitáhne představení nového modelu nebo jeho facelift, spolehlivým způsobem jak přilákat kupující do showroomů jsou cenová zvýhodnění nebo výbava navíc.

Hyundai i30 je ovšem na trhu teprve druhým rokem a na facelift nebo dokonce nástupce nemá nárok. Prozatím jich vlastně ani není třeba. Slevami se zákazníci také nenechají opíjet stále dokola (v podstatě už devalvovaly na trvalé zvýhodněné ceny), a tak je vhodná doba rozšířit nabídku příplatkové výbavy o originální příslušenství. V případě našeho exempláře jde o paket, který výrazně změní vzhled i30.

Sadu Sport je možné kombinovat se všemi motory a výbavami, s výjimkou základního provedení START, které je k dispozici jen se zážehovým čtyřválcem o objemu 1,4 litru.


 

Vzhled sportovce

Už ve své standardní podobě patří i30 mezi povedená dílka automobilových designérů. V případě vozu s paketem Sport pak můžeme, především při pohledu zepředu a zboku, mluvit o dynamickém a svěžím vzhledu. Na voze je totiž namontován zcela nový agresivněji tvarovaný přední nárazník, na jehož linie navazují nové nástavce prahů.

Nový je i zadní nárazník, u něhož se už najde jedno ale. Jsou jím dva chromované lichoběžníkové rámečky, které mají představovat koncovky výfukového systému. Designéři se tímto prvkem snaží poměrně úspěšné rozbít jednolitou hmotu nárazníku, ale je otázkou jestli toho nemohli docílit jinými prostředky. Jinak povedené designové ztvárnění příplatkové sady tak vzadu končí smíšenými pocity nad lacinou atrapou koncovek výfuků. Celou úpravu exteriéru doplňují nová litá kola Fondmetal, která mohou být 16palcová nebo jako v případě testovaného vozu 17palcová.

Paket Sport bez pochyby dodává Hyundai i30 sportovnější šmrnc po vizuální stránce a nepředstavuje ani příliš velkou položku při zaškrtávání příplatkové výbavy. Můžete se rozhodovat mezi dvěma variantami. V prvním případě dostanete za 20.000,- Kč nové nárazníky, nástavce prahů, sportovní pedály a kovovou hlavici řadicí páky. V případě druhém jsou vedle zmiňovaných dílů součástí paketu i litá kola ve velikostech 16 nebo 17 palců a cena se pak zvýší na 35.000,- Kč.

Slušný standard

V případě interiéru se paket SPORT projevuje pouze novými sportovními pedály a kovovou částí hlavice řadicí páky. Vše ostatní zůstává beze změn. To znamená, že posádku obklopuje sympaticky navržený, jednoduchý, ale kvalitně zpracovaný interiér.

Díky rozvoru náprav dlouhému 2650 mm mají cestující spoustu prostoru na kolena vpředu i vzadu. Provedení sedadel nedává prakticky žádnou záminku k jejich kritice. U předních sedadel si chválu zaslouží boční vedení a pro obě řady platí, že nabízejí příjemný kompromis mezi tuhostí a měkkostí, jejich kvality se projevují při delších cestách.

Z místa řidiče je velmi dobrý výhled dopředu, přes silné zadní sloupky je to už horší. Rozsah nastavení volantu a sedadla řidiče je naprosto dostačující pro nalezení ideální pozice k řízení pro většinu zástupců středoevropské populace.


 

Zavazadlový prostor nabízí základní objem 340 litrů, který je možné sklopením dělených zadních sedadel zvětšit až na 1250 litrů. K příjemným a praktickým prvkům standardní výbavy patří síť na podlaze zavazadelníku, bránící v pohybu menším předmětům, které jsou pod ní uloženy.

Výkonný nesportovec

Pod pohledným sportovním zevnějškem se u testovaného vozu ukrýval dieselový čtyřválec 1,6 CRDi VGT ve svém nejvýkonnějším provedení s 94 kW (128 k), jichž dosahuje při 4000 min-1. S touto pohonnou jednotkou spolupracuje hladce fungující šestistupňová manuální převodovka.

Hyundai se nijak netají skutečnosti, že paket SPORT představuje především záležitost pro potěchu oka a nemá se tedy vlastně nijak projevovat do jízdních vlastností vozu. To potvrzoval i testovaný i30, který se choval především jako pohodlný rodinný dopravní prostředek. Na kvalitním povrchu funguje podvozek s vzpěrami McPherson vpředu a víceprvkovým zavěšením vzadu bezchybně a posádka si užívá pohodlnou jízdu. Na horším povrchu s příčnými nerovnostmi a děravém asfaltu se projeví mírná nevýhoda vizuálně efektních 17palcových kol s pneumatikami o rozměrech 215/45 R17 prostřednictvím snížení komfortu posádky.

Na agresivní nájezdy do zatáček reaguje i30 předvídatelnou nedotáčivostí, která se snadno potlačí mírným ubráním plynu. V tu chvíli se projeví výhody komplikované zadní nápravy, která místo pasivní jízdy v závěsu začne spolupracovat a perfektně utáhne stopu nebo nechá zadní kola jemně sklouznout do strany.

Zvukový projev pracujícího turbodieselu je dobře utlumen a k cestujícím proniká jakoby z dálky. Stejně je na tom hluk od kol, který se do interiéru dostane jen, když se i30 trefí do větší díry v asfaltovém koberci. I při rychlostech okolo 130 km/h zůstává Hyundai příjemně tiché, komfortní a pohodlné.

Výkonný turbodiesel při jízdě po dálnici rychlostí 100 km/h spotřebuje v průměru 5,3 litru na 100 km. Při rychlosti 130 km/h se otáčky motoru zvýší asi na 2550 min-1 a palubní počítač ukazuje průměrnou spotřebu 6,7 litru. V kombinovaném provozu, kdy jsme s i30 střídali městský i mimoměstský provoz s jízdou po dálnici si naftový čtyřválec řekl v průměru o 6,1 litru paliva na 100 km.

Závěr

Hyundai i30 je i po dvou letech od svého představení kvalitním zástupcem nižší střední třídy za lidové ceny. Sada Sport mu dodává vkusně individualizovaný vzhled, který navíc není ani drahý. Nic víc, nic míň.

Jestliže čekáte korejské (nebo nošovické?) GTI, jste prozatím na špatné adrese.


 

První cena vozu264.900,- Kč (i30 START, 1,4i CVVT, 80 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací404.900,- Kč (i30 COMFORT, 1,6 CRDi VGT, 94 kW)
Základní cena testovaného vozu404.900,- Kč (i30 COMFORT, 1,6 CRDi VGT, 94 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků446.200,- Kč (i30 COMFORT, 1,6 CRDi VGT, 94 kW)

Plusy

  • Výkonná, kultivovaná a úsporná pohonná jednotka
  • Komfort jízdy a ovladatelnost na kvalitním povrchu
  • Prostorný interiér
  • Vysoká kvalita zpracování
  • Pětiletá záruka bez omezení počtu ujetých km

Minusy

  • 17palcová kola snižují komfort jízdy na méně kvalitním povrchu
  • Stabilizační systém je standardem jen u nejvyšších stupňů výbavy
  • Nedostupnost některých prvků výbavy (xenonové světlomety, navigace, apod.)

Vydáno: 16. 11. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Hyundai i30 bazar