Hyundai i30 1.6 GDI AUT Trikolor

V Nošovicích vyráběný Hyundai i30 ve své první generaci ukázal, že je nutno s ním v nižší střední třídě počítat. Druhá generace domestikovaného korejského dítka s českým pasem posunuje laťku ještě výše.

První generace i30 automobilce Hyundai po zásluze zvedla image, poslední kus minulé generace opustil výrobní linku v Nošovicích poblíž Frýdku-Místku v prosinci loňského roku s pořadovým číslem 267 669, přičemž výroba na Moravě začala v roce 2008 a celkově se prodalo přes 360 000 kusů i30. Škarohlíd by mohl utrousit léty zteřelé moudro v duchu „na korejce dobrý“. Obávám se však, že by tak úplně netrefil hřebíček na hlavičku, vlastně jsem si tím jistý. Počínaje tímto měsícem totiž nošovická kapacita chrlí tempem šedesáti aut za hodinu na evropské trhy druhou generaci kompaktního hatchbacku a automobilka s ním má nemalé plány. Konkrétně prodávat ve 48 zemích průměrně 120 000 kusů ročně v průběhu celého životního cyklu.

 Automobily Hyundai i30 1.6 GDI AUT Trikolor
Interiér nejen dobře vypadá, ale ani proti výběru materiálů ani zpracování prakticky nelze říci křivého slova.

Náš imaginární lidový mudrc již má možná na jazyku nějaké další univerzální moudro, nicméně uveďme vše hned na začátku na pravou míru. Druhá generace i30 byla konstruována ve vývojovém centru automobilky v německém Rüsselsheimu s ohledem na nároky evropských trhů a po důkladném seznámení mohu zmíněné fiktivní entitě doporučit se ještě jednou nadechnout a říci „dobrý“. Nebo ještě přesněji vyřknout oblíbenou formuli „dost dobrý“. Druhá generace i30 totiž zvedá laťku ve všech ohledech a nemusí se bát postavit se čelem německému triu Golf, Astra, Focus.

Nová generace obligátně poněkud narostla v některých rozměrech, do délky nabrala 20 mm z 4280 na 4300, rozšíření z 1775 mm na 1780 mm je jen nepatrné, výška 1470 mm je o 10 mm nižší než dříve. Rozvor 2650 mm zůstal stejný. Podvozek nové i30 totiž vychází z minulé generace. Což znamená mimochodem také to, že před uvedením se šířící domněnky ohledně nahrazení konstrukčně a výrobně nákladnějšího nezávislého zadního zavěšení levnější torzní příčkou byly liché. I30 jezdí na podvozku v uspořádání MacPherson se stabilizátorem vpředu a víceprvková náprava vzadu.

 Automobily Hyundai i30 1.6 GDI AUT Trikolor
Elektrické nastavování sedačky je minoritní součástí maximalistického paketu Premium za 99 900 Kč.

Automobilka říká svému designovému stylu „fluidní tvary“, a ať to již znamená cokoli, i30 vypadá uhlazeně, nijak zbytečně vyumělkovaně a nápadně, zkrátka v rámci kompaktní třídy vyznává něco jako moderní konzervatizmus. S vysokou přídí, vyplývající z požadavků na ochranu chodců, se designérům podařilo vypořádat plynule ubíhajícím „protiběžným“ žebrováním masky chladiče a lomenou linií, ubíhající od předních blatníků šikmo vzhůru přes boky. Do boků protažené světlomety nenásilně narušují vysoký ponton karoserie, stejnou vizuální funkci plní dvojice mlhových světel v zadním nárazníku.

Podobné tvarosloví pokračuje i v interiéru, kde se dvě příčné linky palubní desky sbíhají ve středovou konzoli s multifunkčním dotykovým displejem (součást integrované navigace za 25 000 Kč). Stejné téma se opakuje i ve ztvárnění volantu s ovladači audia, telefonu a tempomatu (tempomat společně se systémem Flex Steer a koženým čalouněním volantu a řadicí páky stojí 5000 Kč). Materiály v interiéru jsou na vysoké úrovni, zcela se vyrovnají astře či focusu, několik kovových detailů pak přidává trochu „golfoidního“ pocitu.

 Automobily Hyundai i30 1.6 GDI AUT Trikolor
Prostor na zadních sedačkách je více než vyhovující. V kompaktní třídě není zvykem, aby si „sám za sebe“ sedl i člověk se 190+ cm.

Jediná výtka může směřovat k spodní části palubní desky z tvrdého plastu, který na sebe upozorní při startování díky umístění startovacího tlačítka (paket Style). Z hlediska ergonomie je na tom kabina také dobře, ovladače jsou rozmístěny přehledně, logicky a v dosahu. Rozsah nastavení volantu by měl vyhovět požadavkům všech postav, stejně jako výškové i podélné nastavení sedačky. Příjemným bonusem je prostor pro hlavu, který je dostatečný i pro uskladnění metru devadesáti, a to dokonce i s panoramatickým dvoudílným střešním oknem (za příplatek 25 000 Kč k výbavě Trikolor).

Prostornost je ostatně silnou stránkou i30. Důkazem budiž třeba fakt, že za sedačkou řidiče nastavenou „na sebe“ jsem si mohl sám sednout a netrpěl nedostatkem místa pro hlavu ani nohy. V rámci interiéru musím pochválit i perforované kožené čalounění (součást vrcholného paketu Premium za 99 900 Kč), které charakterizuje nepříliš obvyklý prvek. Totiž měkká vrstva přímo pod kůží, na niž navazuje německy tužší podklad. Díky tomu jsou sedačky nejen příjemné na dotek, ale také velmi pohodlné, aniž by ztratily schopnost bočního vedení.

 Automobily Hyundai i30 1.6 GDI AUT Trikolor
Grafika i ovládání multimediálního systému jsou na špici.

Již představení VW zjistili, že nastavování sloupku volantu je velmi dobře zpracované, já zase zjistil, že jeho kryt nemusí být dobře slícovaný, což je po natočení volantu vidět. Drobnost, ale člověk hledá i ty, když se zásadní chyby nevyskytují. Jen chválu zaslouží i integrovaný multimediální systém s navigací, disponující intuitivním ovládáním (česky bohužel neumí), vynikající grafikou i přehlednou navigací s pěkně zpracovanými podklady. Silně nadprůměrné grafické zpracování má i displej ve středu kapličky přístrojů.

Dobré zprávy pokračují i na silnici. Podvozek je schopen si bez otřesů či pazvuků poradit se vším, co pro něj cesta připraví. Celkové naladění je spíše tužší, ovšem při zachování dobré míry komfortu (včetně akustického). Řízení je sice přesné a elektrický posilovač lze tlačítkem na volantu nastavit do tří režimů (Comfort, Normal a sport), nicméně takřka dokonale postrádá cit. Volba režimu se citelně projeví jen v nižších rychlostech, ve vyšších pak řízení adekvátně tuhne. Posilovač evidentně prošel značným vývojem, a ačkoli je uspokojivý, stále nedosahuje kvalit nejlepších ve třídě. Což je škoda, jelikož podvozek je čitelný, s jasně ohraničeným nástupem neotáčivosti a vynikající stabilitou při přenosu hmotnosti i odolností proti bočnímu větru.

 Automobily Hyundai i30 1.6 GDI AUT Trikolor
Odpružení je dobrým kompromisem mezi jistotou a komfortem. I za nepříznivých podmínek.

Konfigurace testovacího vozu nebude na našich silnicích moc zastoupena. Benzinový motor 1.6 GDI je na naše silnice skvělým společníkem, v běžných otáčkách včetně dálnice je tichý, a pokud jej vytočíte, nastoupí 135 atmosférických koní, výkonová charakteristika motoru je příjemná. Stejně bezproblémová je i šestistupňová automatická převodovka, která řadí hladce a nezmatkuje. V případě potřeby je schopna podřadit i o čtyři stupně najednou a vyhnat motor do otáček – při předjíždění se tak vyplatí bez uzardění poslat pedál do koberečku a ukazatel aktuální spotřeby mimo stupnici.

Otáčkoměr před červeným polem pochopitelně znamená i značný hluk, který ovšem pomáhá neutralizovat dobře hrající stereo s USB vstupem. Tak jako tak si nemyslím, že by tato kombinace měla skvělé vyhlídky. Jedním z důvodů je trvající převaha manuálů, druhým příplatek 40 000 Kč a třetím by mohla být spotřeba. Už oficiální tabulky leccos naznačují. My jsme jezdili ve městě průměrně za 8,6 l/100 km, mimo něj za 6,9 litru. Na dálnici si i30 řekne o 8,4 a celkový průměr syrového motoru se usadil na 7,8 l/100 km.

V Rüsselsheimu by měli ještě zapracovat na posilovači a možná zauvažovat nad kombinací nevypínatelné stabilizace a elektrické ruční brzdy (kvůli případným limitním situacím v aktuálním počasí). Zcela jistě by pak měli podrobit dalšímu zkoumání v poměru k potkávacím adaptivním xenonům slabá halogenová dálková světla. Nevěřícím Tomášům by pak mohli Nošovičtí sebrat poslední zbytky větru z plachet.

Ceny
Základní cena Hyundai i30 1.6 GDI: 345 990 Kč
Cena testované verze: 558 980 Kč

 Automobily Hyundai i30 1.6 GDI AUT Trikolor
Benzinový motor s přímým vstřikem má příjemný charakter s vysoko položenou výkonovou špičkou.


Vydáno: 08. 05. 2012

Autor: Vojtěch Med (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Hyundai i30 bazar