Hyundai ix55 3,0 V6 CRDi - Velký a rodinný

Revír velkých SUV je dnes doménou německých modelů, které ohrožují snad jen britské legendy a pár japonských evergreenů. Alternativou k tomu všemu je relativně dostupné Hyundai s americkými kořeny.

Tím, že někam přijedete Hyundaiem, rozhodně neuděláte takový dojem a tolik parády, jako když před dům zaparkujete Mercedes-Benz, nebo BMW. V případě exotického ix55 to platí také, ale kdo hledá velké rodinné SUV a na image kašle, ten je tady na té nejlepší adrese.

Že to na českém trhu funguje, potvrzují statistiky. Loni se u nás prodalo 330 Hyundaiů ix55, model se stal třetím nejprodávanějším SUV největší kategorie, když nestačil jen na podstatně dražší modely X5 a X6 od BMW. Naopak až za Hyundaiem skončily prestižní ikony kategorie SUV jakým je Mercedes-Benz ML, Audi Q7 nebo Volvo XC90. Letos je vývoj podobný (za 6 měsíců prodáno 153 vozů), nic zatím nenasvědčuje tomu, že by zájem opadal.

Velké SUV ze stáje Hyundai jsme v testu již jednou měli, proč jej tedy zkoušíme znovu? Tentokrát máme ve spojení se šestiválcovým turbodieselem a automatickou převodovkou k dispozici nejvyšší výbavu Premium. Vyplatí se tedy koupit to nejlepší, co Hyundai do svých SUV nabízí?

Drobnosti z venku

Korejské es-ú-vé Hyundai ix55 je opravdu mohutné. Dnes testovaná nejvyšší výbava přidává boční nášlapy, kliky a prahy vyvedené v chromu. Z těch posledně jmenovaných svítí ve tmě modrý nápis ix55, snad abyste věděli, do čeho že se šplháte. Vypadá to však vkusně. U nášlapů si musíte při vystupování dát pozor na ušpinění kalhot resp. odření vašeho lýtka - výstup chce holt trochu cviku.

Jako celek íiks55 v nejvyšší výbavě vypadá o poznání lépe, boční nášlapy vytváří dojem opravdového terénního vozu a chrom zase dodává potřebnou eleganci a špetku luxusu. Na ten si totiž majitelé této třídy vozu potrpí. Pro ty nejpohodlnější jsou v nejvyšší výbavě elektricky ovládané páté dveře - budou se hodit řidičkám táhnoucím se ze supermarketu v obložení igelitek.


 

Lehký korejský nádech lze pozorovat z čelního pohledu, šikmá světla a obrácená maska chladiče své tvůrce nezapřou. Záď je mohutná a světla se i přes jiný tvar hlásí k lampám, které lze nalézt na Kii Sorento. Černý spoiler a dvě oválné koncovky výfuku, dotvářející zadní pohled, lze označit za povedené doplňky.

Méně povedená je vysoko umístěná nakládací hrana. Tahat těžké kufry do výšky 75 cm není moc příjemné, ale to je daň za typ a velikost vozu. Musíme však alespoň pochválit práh opatřený plastovým krytem, který brání poškrabání laku.

Sedm

Korejské SUV je sedmimístné a skvělou zprávou je fakt, že šesté a sedmé sedadlo, které se vytahuje z podlahy kufru, je rozměrově více než slušné. Vměstná se na ně i průměrný Čech, nárty lze zasunout pod sedáky předchozí řady a přečkat tak lze i i několik desítek kilometrů. Sedadla jsou totiž široká a v rámci možností i pohodlná, navíc máte k dispozici vlastní výdechy klimatizace umístěné ve stropě. Pokud je necháte zaklopená v podlaze, budete mít k dispozici 598 litrů pro zavazadla.

K usednutí na třetí řadu sedadel vám budou stačit dva úkony - jedním vytáhnete sedadlo z podlahy kufru, druhým odklopíte a posunete sedadla ve druhé řadě při nástupu. Vlastně tři, tím třetím pohybem si musíte otevřít zadní dveře.

Amerika uvnitř

Jestliže jsme na exteriéru shledali nádech korejského designu, uvnitř po něm není ani památky. Spíše tam objevíte pozůstatky amerického originálu se jménem Veracruz - sedadla jako z obýváku jsou dimenzována pro rozměrově výraznější Američany a útlý Evropan v nich lehce plave. V prvních dvou řadách je místa všemi směry dostatek, třeba vzadu se ix55 vnitřní šířkou minimálně vyrovná BMW X5. Sedadla jsou pohodlná, v zatáčkách však cestující po kůži klouže a bočního vedení vám sedáky ani opěradla mnoho neposkytnou. Jako americký bonus dostanete kompas umístěný ve vnitřním zpětném zrcátku.

Po příplatku jednoho statisíce korun proti dříve testovanému (prostřednímu) provedení se v nejvyšší výbavě Premium můžete ještě radovat z dešťového senzoru, inteligentního klíče, monitorování tlaku v pneumatikách, samostmívacích vnějších zpětných zrcátek a dvou pamětí nastavení sedadla a volantu. Dále ještě z elektricky výškově i podélně nastavitelného multifunkčního volantu a integrované navigace Clarion.

U volantu je problém v jeho nedostatečném teleskopickém vysunutí, takže jezdíte "na dlouhé ruce" nebo skrčené nohy - poloha za volantem je tedy pouze průměrná. U integrované navigace využívající navigační aplikace iGO My Way 8 nám zase přišlo, že až tak moc integrovaná není a z týdenní praxe velmi dobře vyplynulo, že byla dodělávaná dodatečně.

Jako negativum vnímáme velmi tiché blikání blinkru, při jízdě ho nemáte šanci slyšet a musíte se očima přesvědčit, že opravdu funguje - zbytečně to odvádí pozornost.

Informační systém zrovna nevyniká jednoduchostí, než jsme našli, jakou radiostanici vlastně posloucháme, pár dlouhých minut nám to zabralo.

Vrzající zadní sedadla připisujeme na vrub těžkému životu novinářského vozu. Užitečným pomocníkem je konverzační zrcátko, pomocí kterého můžete kontrolovat co se děje v zadních částech vozu - vyklápí se ze stropu.

Vzhůru na (dlouhé) cesty

Po zapnutí zapalování se volant nastaví do polohy, která byla nastavena před předchozím vypnutím, motor i v létě krátce nažhaví a pak naskočí. Šestiválcový koncert vás uvnitř nijak neobtěžuje, při jízdě jej totiž vlastně neslyšíte a na volnoběh se jím naopak kocháte - nejlépe zvenku. Spojení s šestistupňovou automatickou převodovkou je směřováno do komfortní oblasti, rozjezdy jsou plynulé a automat řadí hebce, klidně a přátelsky. Při kickdownu sice musíte počítat s prodlevou, ale reakce v milisekundách od tohoto vozu snad nikdo neočekává.

Korzování po městském bulváru ustálenou padesátkou vás bude stát rovných 6 l/100 km, šestiválec se na čtyřku líně převaluje ve 1400 min-1, celková městská spotřeba však končí hodnotou nad 10 litrů. Pokud zrychlíte na dvojnásobek, bude motor točící na šestku 1700 min-1 odsávat z pětasedmdesátilitrové nádrže každých sto kilometrů 7,4 litru nafty.

A při úprku na českém dálničním limitu se připravte na 9 l/100 km, otáčky se zvednou o dalších 400 min-1, motor však neslyšíte.

Nápravy sice na příčných spárách naší nejstarší dálnice bouchají a pneumatiky široké 245 mm na nekvalitním betonu dost hučí, ale podvozek jako celek je tlumen dobře.

Aerodynamicky svist také neobtěžuje, takže nic nebrání tomu absolvovat velké porce kilometrů buď za volantem, nebo jako spolujezdec.

Zatáčky nevadí...

Na zatočené zastrčené okresce sice moc zábavy neužijete (ano, najdou se i tací, kteří jezdí se svými několikatunovými es-ú-véčky rallye), ale podvozek se rozhodně nechová jako stará rybářská bárka. Náklony jsou vcelku malé a auto se kolébá jen mírně - rychle však zjistíte, že je lepší před každou zatáčkou přibrzdit raději více, než méně. Jednak z rychlé jízdy žádný požitek nemáte, protože cítíte každý kilogram (a že jich je 2200!). A taky se musíte pořádně držet, protože v sedačkách nedobrovolně cestujete z jedné strany na druhou. Zatáček se však ix55 nebojí. Brzdy mají mdlý nástup, ale pokud pedál zašlápnete do podlahy, tak vůz poslušně zastavuje.

... a cena také ne

Jestliže vás až doposud korejské SUV ničím rázně nepřesvědčilo, protože nad své mastodontní kolegy ničím výrazně nevyniká, při pohledu do ceníku na vás můžou přijít mrákoty. V dobrém budete šokováni, kolik si Hyundai za ix55 v plné palbě účtuje - milion a jedno sto tisíc je v segmentu, který běžně atakuje 1,5 milionu Kč, vážně lákavá nabídka. Připlatit si můžete už jen 15.000,- Kč za metalízu, 20.000,- Kč za elektricky ovládané posuvné a výklopné střešní okno, 19.691,- Kč za stopní 10palcový monitor s přehrávačem DVD a 47.530,- Kč za nezávislé topení Webasto. Zkuste si postavit podobně vybavené velké SUV od německé prémiové trojice a zjistíte, že vám ještě zůstane na další Hyundai - minimálně to bude i30.

O co touto volbou rozumu přicházíte? Hyundai nenabízí nejnovější prvky komfortní a bezpečnostní výbavy, jízdní vlastnosti, ani luxus, za který se u mnohem dražších SUV z Německa tučně připlácí.


 

První cena vozu899.900,-Kč (Comfort 4x4 3,0 V6 CRDi 176 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací899.900,-Kč (Comfort 4x4 3,0 V6 CRDi 176 kW)
Základní cena testovaného vozu1.099.900,-Kč (Premium 4x4 3,0 V6 CRDi 176 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.114.900,-Kč (Premium 4x4 3,0 V6 CRDi 176 kW)

Plusy:

  • Prostorný a pohodlný interiér
  • Použitelné šesté a sedmé sedadlo
  • Kultivovaný motor
  • Komfortní řazení automatické převodovky
  • S ohledem na šíři standardu atraktivní cena
  • Pohodlí na palubě

Mínusy:

  • Exotický design přídě
  • Vysoko položená nakládací hrana
  • Nevhodná poloha za volantem
  • Tiché blikání směrovek
  • Mdlý nástup brzd
  • Absence parkovacích senzorů vpředu (pouze za příplatek)

Vydáno: 19. 07. 2010

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Hyundai ix55 bazar