Hyundai Matrix 1,5 CRDi (81 kW) - Matrix reloaded

Nebožtík Pininfarina z něj asi po loňském faceliftu velkou radost neměl, ale české rodiny by tento Korejec ještě mohl zajímat. Dokonalý určitě není, ale tak výkonný turbodiesel za 310 tisíc momentálně jinde nepořídíte.

Kořeny Hyundaie Matrix sahají kamsi na začátek této dekády. Vždyť i tady na auto.cz jsme se s ním potkali už v roce 2003 a potom ještě v inovované podobě v roce 2005. Svět, ale i samotná automobilka, se za posledních několik let posunul kupředu, ale Matrix - nenápadný, jen snad trochu vysoký představitel čtyřmetrové rodinné kategorie - se stále utkává se všemi těmi Merivami, Modusy a poslední tři roky i s Roomstery. Nástupce se už klube. Měl by jím být model, odvozený z malého MPV, které zatím známe jen jako Kia No3. Matrix ale stále žije. Co může dnes nabídnout 8letý Hyundai české rodině?

Prostor

Tou nejdůležitější vlastností, která vede zákazníky od moderních Hyundaiů i20 k obstarožním Matrixům, je vnitřní prostor. Objem kabiny je vzhledem k obvyklé čtyřmetrové délce (přesněji 4060 mm) přímo úžasný. Vnitřní šířka směle konkuruje novému Citroënu C3 Picasso, ten je však s turbodieselem o desetitisíce korun dražší. Meriva, Roomster ani Modus se vnitřní šířkou Matrixu nevyrovnají.

V tomto Hyundaii se sedí nezvykle vysoko, a to jak na předních tak i na zadních sedadlech. Stoličkové sezení asi není ani náznakem sportovní, ale na delších cestách je pohodlné. Sedáky nejsou z nejdelších (vpředu 480 mm, vzadu jen 440 mm), ale mají alespoň na danou kategorii, uspokojivé umístění. Na boční vedení raději nemyslete, ale vlastně ani neschází, charakter auta je totiž veskrze rodinný. Výška nad podlahou vzadu (350 mm) bude vyhovovat spíše průměrným postavám. S místem nad sedáky (1020 mm vpředu, 1030 mm vzadu) není sebemenší problém, i když máte 190 cm a 100 kg.


 

Jestliže se už hůře pohybujete nebo Matrixe budete půjčovat třeba rodičům v důchodovém věku, jde o ideální vůz. Cestující se na svá místa snadno dostanou, vyšší poloha sedáků omezuje krkolomnost prostocviků, které jsou od nástupu nebo výstupu z auta této velikosti obvykle žádány.

Dalším postřehem, který se dnes již často nevidí, je velmi nízko umístěná hrana prosklení. Výhled z auta je díky tomu optimální, místo prosklených střešních partií, o jejichž smysluplnosti lze u podobných vozů s úspěchem pochybovat, zde dostáváte velká boční i čelní skla vpředu i vzadu. Člověk stydlivý může mít nepříjemný pocit, že je v autě až příliš odhalen, a přitom sledován okolím. Zájem je to ale jen zdánlivý. S Matrixem mnoho parády neuděláte, ale to může být výhodné. Třeba když příjde na riziko krádeží nebo prostou sousedskou závist...

Zavazadlům je určena zadní část kokpitu. Snad trochu nečekaná je možnost posuvu zadní lavice o velkorysých 200 mm vpřed. Když vezete třeba děti, lze místo pro nohy dané rozvorem 2,6 m, proměnit ve větší objem zavazadelníku. Místo základní délky 700 mm u dna, dostanete celých 900 mm. Přičtěte k tomu výšku 600 mm po kryt nebo trochu podprůměrnou šířku mezi podběhy 980 mm a máte velmi slušný základní zavazadlový objem na malé rodinné auto.


 

Variabilita dále spočívá v možnosti naklápět části opěradla a sklápět opěradlo a sedadlo postupně vpřed. Tím vlastně možnosti končí, milé však je aspoň to, že po překlopení (složení) sedadel vzniká rovná plocha s délkou 1180 mm.

Přístupnost zavazadlového prostoru je ukázková. Práh sice není v úrovni podlahy, ale je jen 600 mm nad zemí. To většina moderních konkurentů nedokáže.

Silný, ale hlučný motor

Commonrailový čtyřválec 1,5 CRDi VGT toho už pamatuje hodně. V nejnovějším provedení má úctyhodných 81 kW při 4000 min-1. Netěšte se ale příliš. Jeho hmota i projev brzdí elán vysokého Matrixe, takže na sportování to ani s prázdným autem není.

Na dálnici, kde by měl silný motor s nadbytkem výkonu být jako doma, se projevuje jeho vyšší hlučnost, daná snad koncepčním stářím celého vozu. 55litrová nádrž je ale s touto motorizací více než dobře dimenzovaná a ve většině životních situací vám bude stačit na tisícovku kilometrů, aniž byste museli jet stylem economy run.


 

Řazení pětistupňové převodovky ani řízení skrze velký volant příliš řidičského potěšení nepřinesou. Velká nedotáčivost je u nezatíženého vozu i zřetelně viditelná výrazným nadlehčením zadního vnitřního kola. Vzorem bezchybných jízdních vlastností Matrix rozhodně není, ale to snad od něj ani nikdo nečeká.

Výbava a cena

Ceník čítající dvě motorizace a jediný stupeň výbavy naznačuje, že se schyluje ke konci kariéry. Výčet výbavy (níže pod textem) se zdá být na první pohled úplný. Druhý pohled a zejména srovnání s konkurencí odhalí, že starším datem vydání souvisí absence bočních i hlavových airbagů, resp. nedostupnost stabilizačního systému. Jakoby na bezpečnosti u rodinných vozů nezáleželo... Klimatizace ani dvouDINové rádio s USB vstupem nechybí, ale neradujte se předčasně (už podruhé). Kvalita příjmu rozhlasu je nevalná. Nízko-nákladově orientovaní zákazníci Matrixe by jistě uvítali alespoň jednoduchý palubní počítač, který by jim usnadnil jezdit za málo.

Pro koho?

Určit cílovou skupinu Matrixe není složité. Starší lidé, kterým tolik nezáleží na designu a jízdních vlastnostech, do ní rozhodně patří. V tomto modelu najdou možná dobrý kompromis co se přístupnosti interiéru a zavazadelníku týká. Matrix i po osmi letech na trhu dokáže nabídnout dost místa na malém půdorysu i zavazadelník s přiměřeným a flexibilním objemem.

Za 310 tisíc u Hyundaie dostanete komfortní mini-MPV s turbodieselem, který snadno zvládá jízdu za méně než 6 l/100 km. Komfortní výbava je dostatečná (elektrické ovládání všech oken, klimatizace, rádio s CD, MP3 přehrávačem, USB), ta bezpečnostní už ale neodpovídá soudobým standardům.

Cena bude při rozhodování hrát důležitou roli. Jenže akční nabídky na o dvě generace modernější i30 se i v dieselových verzích nebezpečně blíží cenové hladině tohoto matadora.

První cena vozu319.900,- Kč (Base, 1.6 16V 83 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací319.900,- Kč (LS, 1.6 16V 83 kW)
Základní cena testovaného vozu345.900,- Kč (LS, 1.6 16V 83 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků368.900,- Kč (LS, 1.6 16V 83 kW)

Plusy

  • Rozměry a přístupnost interiéru
  • Výhled z vozu
  • Tříletá záruka
  • Cena
  • Nízká spotřeba
  • Komfortní odpružení

Minusy

  • Nekompletní bezpečnostní výbava
  • Hlučný motor
  • Slabší příjem rádia
  • Jízdní projev odpovídající době vzniku

Vydáno: 13. 07. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Hyundai Matrix bazar