Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4x4 Premium

Hyundai v posledních letech úspěšně obsazuje državy v různých segmentech. Nové santa fe povede útok mezi šiky velkých SUV a podle automobilky by jejich nový přírůstek měl znepříjemnit život i zavedeným prémiovým Germánům.

S třetí generací santa fe by Hyundai v roce 2013 na evropském trhu rád obsadil 5% segmentu SUV střední třídy. Modelová řada uvedená v roce 2000 získala celosvětově 2,56 milionu zákazníků, z Evropy bylo 350 000 z nich. Naproti tomu v USA se první generace santa fe stala jakýmsi milníkem v resurekci značky, zájem byl tak mohutný, že firma nestačila vozy dodávat na trh. Nyní jsme měli jako jedni z prvních možnost důkladně otestovat třetí generaci miláčka severoamerického trhu, který byl pro zmlsané Evropany důkladně přizpůsoben po stránce techniky, ale i designu. S důrazem na lepší jízdní stabilitu byly pozměněny brzdy, řízení i nastavení podvozku. Podařilo se?

V interiéru rozhodně. Vypadá velmi solidně a robustně, ergonomie je takřka příkladná. Opravdu se vám nestane, že byste chtěli využít některou z funkcí a zaboha nemohli najít tlačítko jejího ovládání. Vše je při ruce, popsáno či opatřeno srozumitelným diagramem, navíc kladou veškeré ovladače velmi delikátní odpor. Ostatně haptika je zde celkově na vysoké úrovni. Například kožené čalounění volantu je vpravdě velejemné, stejně příjemná je i perforovaná kůže sedaček, která potěší také zrak a skrz níž se přenáší vyhřívání ve třech stupních nastavení. Vyhřívání mají mimochodem i zadní sedačky, byť "jen" dvoustupňové.

 Automobily Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4x4 Premium
Interiér je přehledný, prostorný a pocitově kvalitní. Textury plastů vypadají výtečně, kůže na volantu je velejemná, jen si nejsem jist "karbonovým" dekorem.

I plasty, na kterých může spočinout vaše ruka, jsou promyšleně texturované a příjemné na omak, byť spodní část palubní desky je tvrdá a některé postavy tak může středový panel tlačit pod čéšku. V ranku prostornosti je to ale jediná drobná výtka. Nabídka místa pro posádku vpředu i vzadu je jinak velkorysá. Zadní sedačky se navíc dají individuálně posouvat a sklápět buď celé, nebo jen nastavit sklon opěradla. Pro nohy i hlavu je místa dost a dost, přičemž "za sebe" si sednou i dlouháni.

Jen slova chvály putují i za multimediálním systémem s navigací. Grafiku může závidět nejedna "prémiová" značka, stejně jako rozlišení displeje (včetně obrazu parkovací kamery), zpracování mapových podkladů či intuitivitu ovládání. V noci lze sice jas displeje ztlumit, ale (stejně jako u většiny podobných systémů) stále poněkud oslňuje. Jedním stiskem hardwarového tlačítka jej lze vypnout úplně, přičemž veškeré nastavené funkce zůstanou v chodu.

 Automobily Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4x4 Premium
Vyšší nákladová hrana je jediným negativem kufru. Jinak je skladný a pod podlahou má obří přihrádky. Sedm sedadel stojí 35 000 Kč příplatku.

Grafika středového displeje mezi ukazateli v kapličce palubní desky je také skvělá, menu je logicky uspořádáno a na jednotlivých listech vždy zobrazuje všechny relevantní informace. K příjemnostem na palubě patří i dostatek odkládacích prostor, včetně velkých přihrádek pod podlahou kufru u vozu s pětimístnou konfigurací, zásuvka na 220 V (do 200 W příkonu) či velká zpětná zrcátka a rozměrný zadní stěrač, které přispívají k na dnešní poměry nebývale dobrému výhledu všemi směry.

Na začátek jízdních dojmů se sluší poznamenat, že náš testovací vůz překročil v mých rukách první tisícovku najetých kilometrů, motor byl tedy "syrový". Možná i proto se po stisku startovacího tlačítka ozval výraznější hluk. Negativem, které je, obávám se, faktem, jsou poněkud citelnější vibrace pohonné jednotky na volnoběh, především pak se zařazeným D. Šestistupňová automatická převodovka s konvenčním hydrodynamickým měničem řadí měkce a poměrně rychle i v případě, že vyhnete páku voliče do manuálního režimu a podřadíte o dva stupně najednou. Pokud vše necháte na automatice, v podstatě si změn stupňů ani nevšimnete. Jen občas, především v nižších rychlostech, drží převodovka nižší stupeň, než by motor bez přidušení zvládl.

 Automobily Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4x4 Premium

Ve vyšších rychlostech pohonná jednotka potěší mohutným zátahem a pružností ve středních otáčkách. Podle parametrů by se dal očekávat silnější tah na branku ve vyšších otáčkách, ale to lze opět přičíst na vrub nezajetému motoru. Nebo hmotnosti, která je s hodnotou přes dvě tuny dost vysoká. Dalo by se očekávat, že právě ona společně s automatem a pohonem všech kol bude stát za vysokou spotřebou. Ve městě to tak v podstatě je, santa fe si zde řekne o devět litrů. Při provozu po okresních silnicích a státovkách počítejte s hodnotou 6,6 l/100 km, na dálnici (tempomat na 130 km/h) činí odběr sympatických 7,4 l/100 km. Průměr se během testu ustálil na
7,2 l/100 km, což je na pochvalu. Takto velkému vozu by jistě slušela nádrž větší než 64 litrů, a tudíž dojezd přes 1000 km.

Podvozek prozradí, že původně byl laděn pro severoamerický trh s důrazem na komfort. Třeba opakované drobné nerovnosti (např. kočičí hlavy) žehlí bravurně. Přitvrzení pro Evropu ovšem znamená, že některé krátké příčné nerovnosti mu nejsou po chuti. Pokud například přejedete spáru v zatáčce na dálnici, zadní náprava odpoví lehkým rozechvěním. Není to nic nebezpečného, ale všimnete si. Při prudkém brzdění z vyšších rychlostí dá zadní zavěšení najevo, že se pohybuje na hranici svých možností, brzdný účinek samotný je díky přepracovaným brzdám dobrý. Vůz je přirozeně nedotáčivý, o nástupu nedotáčivosti dá včas vědět a "nepotápí" se na předek. Na SUV nadprůměrný komfort dle mého názoru za zapuzení myšlenek na sportovnější jízdu stojí.

 Automobily Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4x4 Premium
Santa fe se lehčího terénu nebojí, navíc je v něm obdivuhodně komfortní.

Co by ale zasloužilo vylepšit, je řízení. Sice lze nastavit do třech stupňů tuhosti, ale vždy postrádá cit a kolem středové polohy působí poněkud vágně. Hyundai nyní využívá svoji první generaci elektrických posilovačů a konkurence, potýkající se s jejich přirozenými nectnostmi déle, většinou již pokročila. Na druhou stranu při každém parkovacím manévru vás znovu a znovu potěší výtečný rejd, průměr otáčení činí 5,45 metru. Zmíním ještě jeden drobný nedostatek. Světla mají efektní grafiku a potkávací xenony svítí skvěle s nebývale širokým rozptylem paprsků. Ten však evidentně oslňuje, soudě dle četnosti probliknutí od protijedoucích. S automatickým nastavováním úhlu paprsků světel jim nelze nijak pomoci. Proti silným xenonům jsou pak dálková světla spíše slabší.

Získává santa fe doporučení? Rozhodně, s dostatečnou světlou výškou opravdu funguje i v běžném terénu, na silnici je pohodlné a výbava vám bude dělat radost. Pokud se vám cena zdá dobrá, pak klidně podlehněte vábení líbivého designu a chybu neuděláte.

 Automobily Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4x4 Premium
Detaily designu karoserie dotvářejí celkový velmi dobrý dojem. Například grafika světlometů je efektně propracovaná.

Cena
Santa Fe 2.2 CRDi 4x4 Premium: 959 990 Kč
Testovaný vůz: 1 104 890 Kč

 Automobily Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4x4 Premium
Design, prostornost a výbava, to jsou hlavní zbraně nového SUV Hyundai.


Vydáno: 06. 11. 2012

Autor: Vojtěch Med (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz