i30, Cee'd, Cruze: Korejský trojboj

Letos se na trhu objevila tři nová kombi nižší střední třídy. Zatímco pro Chevrolet Cruze SW jde o premiéru, Hyundai i30 kombi i Kia Cee'd SW už za sebou mají generační obměnu. Jaké má šance ambiciózní nováček proti ostříleným borcům?

Chevrolet Cruze SW si stačil získat solidní respekt už jako sedan, nyní coby kombi vstupuje do segmentu, kde u nás naprosto neohroženě vládne Škoda Octavia Combi. Za ní se ovšem vede velmi ostrý souboj a mezi nejdůležitější a nejúspěšnější hráče patří právě korejské duo Hyundai i30 kombi a Kia Cee'd SW. Oba tyto modely letos prošly generační obměnou, která na oceňovaných základech přinesla modernější techniku, lepší výbavu a v neposlední řadě také atraktivnější design.

Nedostatkem sebevědomí ale netrpí ani chevrolet, už třeba jenom díky své mohutné postavě. Jde totiž o největší kombi v nižší střední třídě. Ve srovnání se subtilním hyundaiem a kiou působí cruze jako o třídu větší auto. S délkou 4681 mm by se rozhodně neztratil ani mezi kombi ve střední třídě. Své korejské rivaly přerostl nejen do délky, hyundai je kratší skoro o 20 cm a kia o 18 cm, ale také do šířky (+1,7 cm) i do výšky (+2, resp. +4 cm). Asi nejvíc vynikne robustnost chevroletu zepředu, mohutná a vysoká maska působí opravdu impozantně.

 Automobily Hyundai i30 vs Kia Cee'd vs Chevrolet Cruze
Cruze je skutečný obr s nejlepšími předními sedačkami, jistými jízdními vlastnostmi a tuhým pérováním. Přístrojová deska má modré podsvícení.

Toho, kdo si kupuje kombi, na prvním místě zajímá, kolik se do něj vejde nákladu. Řečí suchých čísel je na tom paradoxně nejhůř rozměrově největší automobil. Chevrolet Cruze SW má totiž základní objem zavazadlového prostoru 500 l, Hyundai u i30 kombi a Kia u Cee'du SW shodně uvádějí 528 l. Stejně tak se sklopenými zadními sedadly toho má pobrat nejméně chevrolet, jeho 1478 l nás vzhledem k velikosti vozu opět zaskočilo, obzvláště ve světle 1642 l hyundaie a kie. Z vlastní praxe ale víme, že číselně největší automaticky nemusí znamenat nejpraktičtější. Proto jsme automobily v prvním kroku nejprve důkladně proměřili a pak jsme zajeli do pivovaru Krušovice a podrobili je oblíbenému testu s přepravkami od piv.

Měření například ukázalo, že chevrolet má v základní konfiguraci nejdelší (106,5 cm) a nejvyšší zavazadlový prostor (47,5 cm, měřeno po krycí roletku), a o těch pět milimetrů méně, které jsme mu naměřili mezi podběhy ve srovnání s i30 a cee'dem, nestojí za řeč. Prostým, i když hodně zjednodušeným výpočtem nám tak vycházelo, že by na tom měl být cruze nejlépe. Vysvětlení se našlo pod podlahou zavazadlového prostoru, Hyundai, Kia i Chevrolet totiž do základního objemu započítávají i schránky pod podlahou a na bocích za podběhy. A cruze je nemá tak hluboké a velké, takže v základu jsou na tom všechny tři vozy prakticky stejně. Do všech jsme totiž dostali stejných jedenáct přepravek od piva.

 Automobily Hyundai i30 vs Kia Cee'd vs Chevrolet Cruze
Náklad budete u všech tří vozů zvedat stejně vysoko, nákladové hrany jsou 605 mm nad zemí. Páté dveře se nejvýš (1860 mm) vyklápějí u cee'du, nejníže pak u cruzu (1810 mm).

V dalším testu jsme zjišťovali, kolik jich dostaneme do aut po sklopení zadních opěradel, aniž bychom museli při dovírání pátých dveří použít hrubé násilí. A vítězem se stal...? Chevrolet Cruze SW, do něhož jsme naskládali 27 přepravek. Vzhledem k tomu, že má papírově nejmenší maximální objem, to může být pro někoho asi překvapení. Cruze však těží z toho, že se u něj sklápějí pouze opěradla, kdežto u kie a u hyundaie se musejí vyklopit sedáky a pak teprve položit opěradla. U i30 i u cee'du tak sice na rozdíl od chevroletu vznikne zcela rovná podlaha, nicméně sedáky trochu zkracují využitelnou délku. Velkou záhadou ale pro nás bylo, když jsme po cee'du zaplnili i30 a při počítání zjistili, že jsme do hyundaie dostali 26 přepravek, o dvě víc než do kie (jenom 24). Auta jsme tedy znovu naplnili a opět jsme dospěli ke stejným počtům. Ačkoliv mají oba vozy papírově stejný objem a i vnitřní rozměry, ty dvě přepravky jsme prostě do cee'du nedostali. Když jsme to zkoušeli potřetí, došlo nám, že viníkem jsou s největší pravděpodobností páté dveře, tedy jejich tvar. Kia je má totiž zkosenější než hyundai a navíc má ještě trochu jinak řešený vstupní otvor. Ve spodní části ho má sice nejširší (111 cm), hyundai ho má o dva centimetry užší, chevrolet o dalších šest, v horní části se ale dost rychle zužuje, takže dveře nejdou dovřít.

 Automobily Hyundai i30 vs Kia Cee'd vs Chevrolet Cruze
Ve srovnání s i30 se do cee'du vešlo jen 24 přepravek. Ty dvě po krajích se tam nevešly tak, aby se daly bez většího násilí zavřít páté dveře.

I kdyby byly přepravky plné, tak je lze všemi testovanými vozy odvézt. Při hmotnosti jedné "basy" 17 kg nepřekročí drahocenný náklad ani v jednom případě povolené užitečné zatížení. Zatímco v případě kie (24 ks, celkem 408 kg) a hyundaie (26 ks, 442 kg) by se vzhledem k nosnosti 575, resp. 592 kg daly případně dát ještě další dvě přepravky na sedadlo spolujezdce, u cruzu s nejnižším zatížením 535 kg a nejtěžším nákladem (27 ks, 459 kg) už ne, tedy pokud by jeho řidič nevážil maximálně 41 kg.

###
Nejen pivem však živ je člověk, občas také potřebuje i něco k jídlu. Ve všech autech proto přijdou vhod háčky na tašky, nechybějí ani kotvicí oka na upevňovací síť či montážní body na dělicí přepážku, resp. síť. Do zavazadlového prostoru hyundaie a kie si můžete pořídit fixační posuvný systém. Jenže zatímco u cee'du za něj spolu s fixační a dělicí sítí zaplatíte 7000 Kč, v ceníku i30 figuruje pouze v paketu Style za 99 900 Kč. U chevroletu se nám zamlouvala plastová vanička hned za krycí roletkou, určená pro odkládání drobností či mokrého deštníku. Na bocích zavazadelníků nikde nechybí osvětlovací lampička a 12V zásuvka, další jsou v prostoru pro posádku. Kia a hyundai mají nezvykle dvě vpředu, což není úplně šťastné řešení. Pokud budou mít děti vzadu DVD přehrávač či herní konzoli, tak se musí táhnout napájecí kabel až dopředu. Ten pak překáží při řazení a navíc tyto kabely nebývají často ani tak dlouhé, aby dosáhly až dozadu.

 Automobily Hyundai i30 vs Kia Cee'd vs Chevrolet Cruze
Prostor pro kolena je v cruzu stejný jako u soupeřů. Zadní sedáky i opěradla jsou ale méně profilované.

Nikdo z posádky by si neměl stěžovat na nedostatek místa, protože všechny tři vozy ho nabízejí dostatek. Rozdíly v měřených parametrech nejsou nijak zásadní, tedy s výjimkou šířky interiéru, kde jsme v paradoxně nejširším chevroletu naměřili o tři centimetry méně než v hyundaii a v kii. A milimetrové rozdíly mezi nimi jdou na vrub statistické chyby měření a zaokrouhlování. Větší péči cestujícím věnuje interiér i30 a cee'du. V cruzu nám třeba chybělo vpředu víc odkládacích míst na drobnosti, kapsy ve dveřích byly menší a na rozdíl od soupeřů se o tepelnou pohodu starala jednozónová klimatizace, a to ještě ne zcela k naší spokojenosti. V režimu Auto totiž nedostatečně vyhřívá interiér, navíc pravým kolenem jsme neustále otáčeli kolečkem nastavování teploty.

I když použité materiály v cruzu jsou na velmi solidní úrovni, z kie i hyundaie jsme cítili hodnotnější dojem. Cruze nám v některých detailech připomínal první generace obou korejských soupeřů. Do nich také nešly objednat prvky jako dvouzónová klimatizace, jízdní asistenty, dva typy palubních přístrojů, automatický parkovací asistent nebo natáčecí xenony, které bychom v chevroletu okamžitě vyměnili za klasické světlomety, které moc dobře nesvítily. Zatímco cruze vyžaduje větší ovládací síly, v kii i v hyundaii jde všechno měkce a tak nějak samozřejmě, jako třeba u Volkswagenu Golf.

 Automobily Hyundai i30 vs Kia Cee'd vs Chevrolet Cruze
Také i30 má v nabídce dva typy palubních přístrojů. Navigace je v češtině. Kožená sedadla nejsou tak dobrá jako látková.

Určitý generační náskok i30 a cee'du byl cítit také na našich rozbitých silnicích. Sladění všech komponent jejich podvozků je harmoničtější než u poměrně tuhého cruzu, u něhož se komfort zlepšuje až s rostoucím zatížením. Na druhé straně ačkoliv má konstrukčně jednodušší podvozek s vlečenou zadní nápravou, vycházející z Opelu Astra (ovšem bez Wattova přímovodu), z hlediska jízdních vlastností za oběma svými konkurenty, vybavenými víceprvkovou zadní nápravou, nijak nezaostával. Řízení s klasickým hydraulickým posilovačem se nám dokonce zamlouvalo víc než elektrickým posilovačem podporované řízení v i30 a v cee'du. To se sice mezigeneračně zlepšilo, zdaleka už nepůsobí tak tupým dojmem, dokonce si můžete zvolit účinek posilovače, na chevrolet prostě nemělo.

Cruze své soupeře i předjel v přímém směru. Naftová šestnáctistovka pod kapotou i30 a cee'du má sice slušných 128 k (94 kW) a 260 Nm, nicméně proti 163 k (120 k) a 360 Nm dvoulitru chevroletu neměla nárok. Přestože část této výhody spolkla skoro o 200 kg vyšší pohotovostní hmotnost chevroletu (hmotnost kie s hyundaiem se ale vzhledem k nadstandardní výbavě také víc přibližovala k vyšší hodnotě uváděné v technických parametrech), pocitově i orientačním měřením byl cruze ve všech dynamických disciplínách lepší. Víc koní ale žádalo i větší přísun paliva. A tak zatímco spotřeba kie a hyundaie se podle typu provozu pohybovala mezi 5,0 a 6,5 l, u chevroletu jsme se i s lehkou nohou dostali nejméně na 6,4 l, opačná hranice byla i 8 l. Dlouhodobý průměr se ustálil na 6,0 l u hyundaie, tři desetiny navíc u kie měly pravděpodobně na svědomí 17" pneumatiky, chevrolet spotřeboval sedm litrů. Mnozí asi namítnou, že je nefér srovnávat výkonově tak odlišné motory. Důvody jsou tři. Kia ani hyundai na rozdíl od minulosti dvoulitr vůbec nenabízejí, což je škoda, protože když si i30 i cee'd vybavíte všemi dostupnými prvky, tak už šestnáctistovce v plném obsazení dochází hodně rychle dech. Chevrolet má sice v nabídce ještě objemově i výkonově bližší diesel 1.7D (130 k), ten je ale ve stejné výbavě o 20 000 korun dražší než dvoulitr, navíc český importér ho ani neměl k dispozici.

 Automobily Hyundai i30 vs Kia Cee'd vs Chevrolet Cruze
Dvoulitr chevroletu má sice velkou sílu, ale také hrubý chod, spotřebu mezi 6,5 až 8 l. Řazení je tuhé.

Tím se dostáváme k cenám. S testovanými vrcholnými naftovými motory vychází nejlevněji Kia Cee'd SW, která se se slevou prodává od 399 980 Kč (Kia i v základním ceníku prodává 128k verzi 1.6 CRDi za stejnou cenu jako 110k provedení), Hyundai chce za stejný motor v i30 kombi o 40 000 korun víc, což už je v nižší střední třídě citelný rozdíl. Chevrolet se silnějším a živějším motorem a dlouhodobou akční cenou od 427 400 Kč se nachází přesně mezi nimi. Základní výbava všech tří se prakticky shoduje. Zatímco u chevroletu si ale můžete objednat jen metalízu, bezklíčové odemykání, litá kola nebo navigaci (všechny tři vozy ji mají v českém jazyce), ceník příplatkových prvků kie i hyundaie se proti minulosti znatelně rozšířil. Větší míru individualizace však nabízí kia, která má místo dvou výbav tři a k tomu i víc jednotlivých prvků či výbavových paketů. V základu sice všechny tři vozy pořídíte od 300 000 Kč, cruze má ale jako jediný benzinový motor 1.6 (126 k), hyundai i kia začínají s 1.4 (100 k).

Cena
Kia Cee'd SW 1.6 CRDi Exclusive: 399 980 Kč
Testovaný vůz: 568 980 Kč

Chevrolet Cruze SW 2.0 VCDi LTZ: 427 400 Kč
Testovaný vůz: 469 200 Kč

Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi Trikolor: 440 990 Kč
Testovaný vůz: 538 990 Kč

 Automobily Hyundai i30 vs Kia Cee'd vs Chevrolet Cruze
Skutečnou užitnou hodnotu zavazadlových prostorů všech tří vozů jsme ověřili pomocí přepravek od piva. Ty nám zapůjčil pivovar v Krušovicích.


Vydáno: 14. 01. 2013

Autor: Michael Štengl a Věra Petrů Vostrá (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Hyundai i30 bazar