Jaguar S-Type 2.7 D - another day in Paradise

Nafta byla kdysi ve slovníku Jaguaru zakázané slovo. Ale doba se mění. Před dvěma lety se do Jaguaru S-Type nastěhoval naftový šestiválce s objemem 2.7 litru. A byl to dobrý tah. Moc dobrý.

Nové XK mě definitivně opustilo a vrhlo se do náruče jiného motoristického žurnalisty. Nebylo jednoduché se s tím vyrovnat, ale takový je život. Zatnul jsem zuby, vzpomněl na vše dobré, co jsem s ,,xkáčkem" prožil, a vydal se vstříc novým zážitkům, dalším testům. Osud tomu chtěl, že ještě než vzpomínky na nový Jaguar XK vybledly ve světle nových událostí, svíral jsem klíčky s logem velké kočky s rozevřenou tlamou znovu. Tenkrát šlo o úplně jiné auto.

Místo sportovního kupé mě čekala skrz na skrz luxusní limuzína, které přesto bylo kdysi předpovězeno, že posnídá Audi A6, poobědvá BMW 5 a na večeři slupne Mercedes třídy E. Tak jako je oběd v našich zeměpisných šířkách největší událostí dne, měl být hon na BMW 5 hlavní náplní práce limuzíny S-Type. Bohužel Jaguar S-Type nezdědil tolik sportovního talentu, kolik si rodiče mysleli, a tak místo suverénního leadera vyrostl z S-Typu šikovný pronásledovatel.

Své protivníky málokdy porazí na atletickém ovále, ale když dojde na argumentaci, nikdo se mu nevyrovná. Má kultivovaný projev a velkou slovní zásobu. Mluví srozumitelným jazykem, ale vyžaduje-li to situace, vychrlí ze sebe stovky termínů. Některá slova se však v jeho projevech stále opakují. Jsou to tradice, komfort a motory. Že značka Jaguar má dlouhou tradici a její vozy jsou synonymem pro komfort a luxus, není nic nového.

Že Jaguar vyrábí špičkové zážehové motory, které patří i dnes mezi nejlepší na světě, také není velké překvapení. S naftou však Jaguar zkušenosti nemá, vznětové jednotky se do jeho modelů nastěhovaly teprve před pár lety, a to pod tíhou okolností. Evropané propadli naftě a reálně hrozilo, že britský výrobce v konkurenci vznětových velmistrů BMW nebo Mercedesu se svým výhradně zážehovým menu propadne.

Jedno turbodmychadlo nestačí

Na autosalonu v Ženevě v roce 2004 Jaguar představil svou verzi vznětového šestiválce, na jehož vývoji spolupracovaly koncerny Ford a PSA. Konstruktéři Jaguaru se na rozdíl od konstruktérů PSA nespokojili pouze s jedním turbodmychadlem a jednotce 2.7 litru s 24 ventily, úhlem rozevření dvou řad válců 60°, vrtáním 81 mm a zdvihem 86 mm přidali pro zajištění lepší odezvy ještě druhé turbodmychadlo (obě jsou menší než v případě jediného) s variabilní geometrií lopatek.

Implementací druhého turbodmychadla nevzrostl závratně výkon ani kroutící moment, jednotka vyvine maximální výkon 152 kW při 4000 otáčkách a kroutící moment 435 Nm při 1900 otáčkách, ale zlepšily se reakce v nízkých otáčkách. Motor o něco briskněji reaguje na pokyny plynovým pedálem a lépe se chová v nízkých otáčkách. Šestistupňový automat bohužel nedovolí těmto vlastnostem příliš vyniknout.

V praxi to spíše vypadá jakoby druhé turbodmychadlo nemělo zásadní vliv na chod motoru. Jako většina vznětových šestiválců jednotka zabírá odspodu, mezi 1800 - 2000 otáčkami výrazně zesílí avšak odpustí si nepříjemný turboefekt a plynule táhne až do 4500 otáček. Na dálnici i v dlouhých stoupáních se S-Type díky silnému naftovému šestiválci cítí jako ryba ve vodě, předjíždění mu ani v plním obsazení nečiní problémy.

Tichošlápek

Více než dvou metrákový kulturista (jednotka váží 202 kg) toho kupodivu mnoho nesní. Při poklidné jízdě vyžaduje jen okolo sedmi litrů nafty, jestliže zvolíte trochu svižnější jízdu, spotřeba překročí osm litrů a ustálí se na 8,5 litrech nafty. Agresivní styl jízdy zvedá apetit motoru až na 10 litrů. Dlouhodobě však můžete počítat se spotřebou mezi 7,5 - 8 litry nafty na 100 km jízdy, což není špatná hodnota.

Mezi největší přednosti testovaného šestiválce patří kromě příznivé spotřeby i velmi, velmi kultivovaný projev. Pokud existuje situace, kdy automobil a naftový motor pracují v naprosté harmonii a symbióze, týká se to právě Jaguaru S-Type. Jednotka netrpí hlučnými starty, nezná vibrace v nízkých otáčkách a neobtěžuje posádku hlukem v otáčkách vysokých.

Po testech několika čtyřválců jsem přestával věřit, že se na tuhle větu ještě někdy dostane, ale vězte, že naftový šestiválec v S-Typu si téměř spletete s benzínovým motorem. Šestistupňový automat pracuje s přesností švýcarských hodinek, změna převodových stupňů probíhá hladce a rychle. Automat řadí svižně nahoru i dolů a rychle reaguje na kickdown. Bohužel sekvenční řazení se děje na klasické J-Gate, což není zrovna praktické řešení. Jízda probíhá podle u Jaguaru zavedeného scénáře.

Velká 18palcová kola a nízkoprofilové pneumatiky limuzíně nezabránily v tom, aby odfiltrovala malé i větší nerovnosti, zdatně se poprala s příčnými nerovnostmi a ještě dokázala výborně držet směr v zatáčkách i v příčném směru ve vysokých rychlostech. V nejlepším světle se předvedly neúnavné brzdy s rychlým nástupem brzdného účinku, trochu zbytečně se ve vysokých rychlostech do řízení vkládal posilovač.

Stojí za to

S-Type se dostavil na test v nejvyšší výbavě Executive zajišťující maximální komfort a luxus posádky a v krásné zelené barvě. Výhrady vůči vnitřku vozu zůstávají stejné jako u modelů XJ nebo X-Type. Stále se nemohu smířit s lacině vyhlížejícími tlačítky na středové konzole i neméně laciným podkladem samotné středové konzoly a téměř tragickou grafikou multimediálního rozhraní.

Kontrast, barvy i zpracování skutečně za moc nestojí, vyzdvihnout zaslouží přehlednost a jednoduchost. Pro takovou ikonu jako Jaguar však nemůže být (a v modelu XK dokázal, že to jde) problém zabalit kvalitní systém do hezkého kabátu. Povedené jsou v S-Typu sedačky, přístrojová deska, vyjma zmíněných tlačítek nelze jinak než chválit výběr materiálů i jejich zpracování a slícování.

Ještě minimálně dva roky bude značku Jaguar reprezentovat ve vyšší střední třídě model S-Type. Pokud holdujete lehce retrospektivně střiženým autům, necháte se rozházet nějakým laciným prvkem, který se tu a tam v S-Type objeví, a kladete důraz především na komfort a ekonomiku jízdy, neuděláte chybu, když za současný model vysázíte přes 1,5 milionu korun. S-Type za to stojí.

Plusy

  • luxusní interiér
  • komfortně naladěný podvozek
  • dobré jízdní vlastnosti
  • špičkově utlumený vznětový motor
  • výborné brzdy
  • příznivá spotřeba

Minusy

  • nevzhledná tlačítka
  • nrafika displeje
  • plochý zavazadelník

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Jaguar S-Type bazar