Jaguar X-Type - Těžký předek tady radost nekazí

V době „tříválcové“ je jízda s plnotučným šestiválcem krásným návratem do dob minulých.

Vysoká spotřeba oleje u mnichovských motorů mívá různé příčiny.
Od prostého opotřebení válců přes sírou rozežranou nikasilovou vrstvu až po opotřebené pístní kroužky, což je častější zpravidla u motorů využívajících technologii alusil. Ne vždy však musí být scénář takto katastrofický. Jestliže motor vašeho BMW kromě zvýšené spotřeby základního maziva na volnoběh houpe či mu svítí kontrolka elektroniky motoru „Check engine“ a je-li současně poháněn motory M42, M44, M52, S52, M60, M62, či M73, pak mu s velkou pravděpodobností nepracuje správně systém odvětrávání klikové skříně. Obyčejně je v něm vložený odlučovač (separátor), který má za úkol oddělit plyny od oleje. Zatímco ty první upouští do sacího potrubí, olej se vrací zpátky do bloku motoru. Vinu za zmíněný problém nese pružina ventilu odlučovače, která se časem unaví, a výsledkem je, že se ventil otevírá ne při původně zamýšleném tlaku 10 až 15 milibarů, nýbrž při nižším. Kromě toho také netěsní, čímž dochází k průniku oleje do sacího potrubí a následně k jeho nasátí motorem a spalování.
Odvětrávání klikové skříně může postihnout ještě jedna závada, která je přesným opakem uvedené, tedy zablokování systému odvětrávání. V tu chvíli pak dochází k masivnímu úniku oleje, nejčastěji skrz simerinky (gufera) klikového hřídele. Ač uvedené motory BMW mají systém odvětrávání vždy odlišný, uvedená závada je společná všem. Oprava, či přesněji jeho výměna, vyjde zhruba na 1500 korun. ■

Vydáno: 26. 02. 2013

Autor: Tomáš Dusil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Jaguar X-Type bazar