Jaguar XF Sportbrake 3.0 D Luxury: S nadhledem

Sportbrake od Jaguaru vás přenese do jiného světa, kde nic není nemožné.

Usednutí do interiéru Jaguaru XF Sportbrake může vyvolat rozporuplné pocity. Stačí podržet pulzující startovací tlačítko a efektně se otevřou výdechy ventilace, zatímco ze středové konzoly vyjede ovladač převodovky. Krásné divadlo, stačí však chytit onen ovladač, aby člověk zjistil, že není z kovu, ale z plastu. Infotainment auta už má navíc to nejlepší také za sebou, včetně audia, které hraje pouze průměrně. Přidejte k tomu složitější ovládání a okamžitě vás napadne, jestli tohle auto není vlastně celé pouze na efekt, ale schopností moc nepobralo.

Jenže stačí otočit stříbrným knoflíkem doprava, zařadit D a rázem se ocitnete ve světě splněných přání. Cokoliv totiž po XF Sportbrake chcete, to také zvládne. Začíná to již motorem. Vidlicový naftový šestiválec má na dnešní poměry nikterak zázračný výkon 240 koní, vyniká však svou kultivovaností. Jeho parťákem je osmistupňová automatická převodovka, která v této verzi neřadí dokonale, ale je dostatečně uspokojivá.

 Automobily Jaguar XF Sportbrake 3.0 D Luxury
Krásný interiér by si zasloužil lepší materiály na některých místech.

V běžném režimu se pohonné ústrojí chová spíše ležérně, hlavní je kultivovanost. Pokud byste však toužili sportovat, stačí zmáčknout tlačítko s vlajkou a rázem celé auto výrazně ožije a jede snad ještě lépe, než by papírové hodnoty naznačovaly. Řadit si můžete pádly pod volantem a převodovka bez vašeho pokynu neodřadí ani v omezovači. Spotřeba je přitom výborná. Klidnou jízdou po silnicích první třídy se přiblížíte hranici pěti litrů na sto kilometrů. Svižný let po dálnici stále znamená méně než osm litrů.

Na dálnici slyšíte akorát lehké ševelení kol a vzduchu, jinak nic. Přitom auto bylo na zimních pneumatikách, je však pravda, že při 130 km/h XF točí díky osmému převodu citelně pod 2000 otáček.

 Automobily Jaguar XF Sportbrake 3.0 D Luxury
Převážet skříně z Ikey můžete. Mám však pocit, že tento kombík láká spíše k ulehnutí do měkkého čalounění.

Velkým plusem jaguaru je pak jeho podvozek. Ten není nikterak adaptabilní, přesto je ve většině případů sice tuhý, ale příjemně pohodlný. S vyššími rychlostmi se pak tento dojem umocňuje. Fascinující však je, že v zatáčkách auto funguje také. S nadhledem se pak pohybuje zejména po nerovné rozbité okresce, kde nemá problém s filtrováním žádných nerovností, ale přitom udržuje až absurdní tempo.

Minusy? Systém stop-start je obzvlášť otravný a vzadu není moc místa na nohy.

 Automobily Jaguar XF Sportbrake 3.0 D Luxury
Sedadla vzadu jsou pohodlná, příliš místa pro nohy však nečekejte.

Cena
XF Sportbrake 3.0 D Luxury: 1 350 840 Kč
Testovaný vůz: 1 699 754 Kč

 Automobily Jaguar XF Sportbrake 3.0 D Luxury
Mnoho hezčích kombíků budete v současnosti hledat jen těžko. Příjemné je, že spolu s krásou dostal sportbrake do vínku i velmi schopný podvozek.


Vydáno: 16. 07. 2013

Autor: Ondřej Chamilla (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Jaguar XF bazar