Jaguar XFR-S: Modrý ďábel

Jaguar zabudoval do sedanu XF Svůj nejvýkonnější osmiválec, který má 550 koní. Výsledek se jmenuje XFR-S a opravdu drsně se nejen tváří.

Po ostrém kupé XKR-S začal Jaguar rychle rozšiřovat nabídku svých nejostřejších sportovních modelů. A tak podle stejného receptu vzniklo XFR-S. Má radikálně upravený exteriér, kompletně přepracovaný podvozek a pod kapotou osmiválcový pětilitr o výkonu 550 koní. Mimochodem, kromě sedanu existuje také kombi XFR-S Sportbrake.

Brutální tvary předního nárazníku, rozšířené prahy a zadní difuzor vypadají drsně, zvlášť ve speciální světle modré s úderným názvem Ultra Blue. Ale nejen to, díky úpravám má auto o 68 % větší přítlak než obyčejné XF, proto se omezovač rychlosti mohl posunout z 250 na 300 km/h. Mimochodem, za příplatek může XFR-S na svoje schopnosti upozornit velkým karbonovým křídlem na zádi.

Ale dramatický vzhled je jen začátek. Silný motor potěší rychlými reakcemi a brutálním zátahem, který v nižších otáčkách překonává i o kousek výkonnější BMW M5 (560 k). Mechanicky poháněný kompresor, který je u Jaguaru tradicí, zvyšuje výkon napříč celým spektrem otáček a netrpí sebemenší prodlevou, typickou pro turbodmychadla. Osmiválec s laděným výfukem má také působivý zvukový projev, i když osmiválcový roadster F-Type samozřejmě předvádí ještě mnohem větší kravál.

Podvozek se zbavil určité nevyhraněnosti slabšího sourozence XFR (5,0 l/510 k), který je zbytečně kompromisní. Všechny verze Jaguaru XF sice jezdí velmi dobře, mají vyvážené naladění podvozku a přesné reakce na limitu – ale až XFR-S dostalo opravdu sportovní setup, který sleduje hlavní účel: radost z jízdy. Podvozek je v příčném směru o 30 % tužší, v kombinaci s adaptivními tlumiči a tužšími pružinami (+30 % proti XFR a +100 % proti XF) to znamená mimořádně přesné vedení v zatáčkách. A protože středočeské okresky svým nekvalitním povrchem hodně připomínají ty anglické, XFR-S se nenechá rozhodit ani sérií nerovností. Řízení s hydraulickým posilovačem umí vtáhnout do děje a trakci na výjezdech ze zatáček pomůže aktivní diferenciál.

BMW M5 je sice rychlejší a levnější, jaguar ale boduje obratností a dojmy z řízení. Zároveň si jeho podvozek dobře rozumí s českými silnicemi.

Vydáno: 02. 06. 2014

Autor: Lukáš Vaverka, foto Václav Novák (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Jaguar XF bazar