Jeep Cherokee 2.0 MultiJet II: Z nového světa

Jedna věc je jistá, za Jeepem Cherokee se každý otočí. Americký teréňák v nové generaci bourá konvence: šokuje designem, vyniká na poli techniky a překvapuje moderní výbavou. Vstříc evropským zákazníkům vyráží s naftovým dvoulitrem od Fiatu a devítistupňovým automatem ZF.

Původní hranatý Jeep Cherokee letos slaví 30 let od uvedení na trh. Jeho nejnovější nástupce ale legendárnímu předkovi vzdává hold prakticky jen svým jménem. Nový cherokee je skoro o půl metru delší, motor je pod přední kapotou poprvé usazen napříč a jediným designovým pojítkem s první generací i dvěma následujícími je maska chladiče tvořená sedmi svislými zářezy a hranatě vykrojené blatníky.

Vnější vzhled popírá jakékoliv konvence. Karoserie kombinuje hladké obliny a rovné hrany, pozornost ale upoutá především zalomená přední hrana kapoty a zcela atypické uspořádání světel. Nahoře se nachází směrovky a denní svícení, hlavní světlomety jsou usazeny nezvykle nízko v nárazníku. Nejde ale jen o designovou manýru, cherokee v noci překvapí dosahem potkávacích světel.

Také technika představuje něco zcela jiného, než co znají majitelé starších vozů jménem Jeep Cherokee. Platforma CUSW je v zásadě prodlouženou a rozšířenou variantou Alfy Romeo Giu­lietta, spoléhá na velký podíl vysokopevnostních ocelí a pohonné jednotky jsou v ní umístěny napříč před předními koly. Zabudovaný žebřinový rám i podélně uložené motory předchozích generací jsou tedy věcí minulosti. Není ale důvod smutnit, tato koncepční změna dala Jeepu přístup k masové technice skupiny Fiat Chrysler Automobiles. Z modelu Cherokee se díky tomu vytratil rustikální,  až lowendový charakter předchůdce. Kromě mnoha dalších důvodů i proto, že v nové generaci vsadil na zadní víceprvkové zavěšení místo dosud používané tuhé nápravy.

Novinka má výrazně kultivovanější jízdní projev a místo letitých agregátů nabízí moderní úsporné motory a k nim výběr mezi šestistupňovou manuální nebo devítistupňovou automatickou převodovkou. A právě kombinace devítikvaltu, naftového dvoulitru a čtyřkolky je z pohledu evropské klientely nejlákavější možností. Američané spolu s Italy odvedli dobrou práci, sladění motoru s převodovkou se jim povedlo na výbornou. Automat dokáže využít charakteristiky motoru a přitom ve spektru devíti dostupných rychlostí zbytečně netápe. Zkrátka řídicí jednotka místo častého řazení sem a tam, se kterým jsme se setkali u stejné převodovky v Range Roveru Evoque, dokáže velmi přesně vystihnout, jaká rychlost je v dané jízdní situaci ta nejvhodnější. Svoji roli v tom jistě hraje i dlouhý stálý převod, který osmičku a devítku předurčuje k použití výhradně na dálnici.

Krátké převody na opačné straně spektra jsou zase příhodnými pomocníky při jízdě v terénu. Mimo asfalt se jeep pyšní přesvědčivou trakcí, je ale potřeba mít na paměti jen průměrnou světlou výšku a nízký přední nárazník. Kdo to s výlety mimo zpevněné cesty myslí vážněji, měl by popřemýšlet nad kombinací zvýšeného podvozku a redukční převodovky, nabízenou pod označením Active Drive II za 50 000 Kč navíc.
Dieselový motor je dobře odizolován, vibrace jsou zcela potlačeny a zvuk čtyřválce k uším posádky výrazněji pronikne až ve vysokých otáčkách, kam se však motor podívá málokdy. Velmi dobré odhlučnění narušuje jen šum vzduchu okolo příplatkového střešního okna.

Na rozdíl od exteriéru se interiér nesnaží oslnit extravagantním designem. Místo toho spoléhá na účelná řešení a promyšlené detaily. Tak například: palubní počítač je naplněn všemi myslitelnými provozními údaji, centrální displej zase nabízí snadný přístup k přehršli komfortních funkcí. Ty nejzásadnější operace, třeba zapnutí klimatizace nebo změnu teploty, ale inženýři přesto svěřili konvenčním tlačítkům, která se za jízdy dají obsluhovat poslepu.

Kdo si připlatí za balíček asistenčních systémů, ten se může těšit na takové vychytávky, jako jsou parkovací senzory doplněné o funkci automatického zastavení před překážkou nebo automatické vedení v jízdním pruhu. Unikátní záležitostí je také radarový tempomat s možností zcela vypnout udržování odstupu od ostatních vozidel. To ocení každý, kdo někdy jel s adaptivním tempomatem v hustém provozu.

Takový přístup je pro americkou novinku příznačný. Bylo by jednoduché odsoudit Jeep Cherokee za to, že není jako jeho evropští konkurenti. V tom je ale právě jeho největší výhoda: v žádném podstatném ohledu nezaostává a zároveň má jiné priority. Nejen že jinak vypadá, ale je také navržen jiným způsobem. Díky tomu nabízí propracovaný koncept uživatelských funkcí, který nemá u ostatních značek obdoby.

Jízda: Pohodové svezení

Vláčného komfortu se dočkáte jen na kvalitním povrchu. Na běžné české silnici cherokee obutý do osmnáctipalcových pneumatik netají nedokonalosti asfaltu pod koly. Přesto je jízda jeepem pohodlná, podvozek nemlátí ani neodskakuje a při delší jízdě je tento Američan vysloveně příjemným parťákem. Zvlášť když na dálnici převodovka zařadí devítku a drží otáčky motoru pod dvěma tisíci.

Díky 158cm rozchodu kol na obou nápravách i relativně vyšší hmotnosti (cherokee se čtyřkolkou a automatem váží přes 1,9 tuny…) má vůz potřebnou jistotu v přímém směru i v zatáčkách. Méně strmé a lehce odtažité řízení dobře sedí k celkovému charakteru tohoto modelu.

Dynamičtější svezení usnadní režim Sport, který drží motor ve vyšších otáčkách a změní výchozí rozdělení hnacích sil z normálních 100:0 na ostřejších 60:40. Reálně ale není jeep ve sportovním režimu o mnoho rychlejší, protože jeho 170koňový turbodiesel není na žádné velké dovádění připraven. Parametry silnější naftové verze mluví samy za sebe: tento motor je důstojným pohonem s přiměřenou výkonovou rezervou pro běžný provoz, dravější řidiče ale uspokojit nedokáže.

Silnou stránkou je výhled vpřed, zvýšený posaz a velké čelní sklo zkrátka dělají své. V noci to platí dvojnásob, protože se přidají mimořádně účinné xenonové světlomety, na přání vybavené funkcí automatického přepínání dálkových světel. Jeep si ale kazí reputaci masivními sloupky čelního okna a obřími rozměry zpětných zrcátek. Výhled při nájezdu do některých zatáček je proto opravdu omezený. Inu, zřejmě ne nadarmo je Amerika vyhlášená svými kilometry rovných silnic…

V oblasti jízdních vlastností určitě najdete za stejné peníze mnoho schopnějších SUV, ne každý ale od auta očekává působivé zrychlení a schopnost rychle řezat zatáčky. Jeep Cherokee proto vhodně míří mimo hlavní proud nejen tím, jak vypadá, ale i jízdním projevem, který staví na první místo pohodlí při delších cestách, zejména na dálnici.

Spotřeba: Nejúspornější, jak jen může být

MultiJet druhé generace už koncern Fiat nějaký ten rok používá, to ale na jeho kvalitách nic nemění. Dlouhozdvihová konstrukce mu dodává hutný tah v nižších otáčkách výměnou za menší ochotu k vytáčení. Právě tato charakteristika jde dobře na ruku devítistupňové automatice ZF, která je u silnější verze standardem.

Samočinná skříň německé konstrukce se vyznačuje extrémním rozsahem převodů. Krátká jednička je vyloženě rozjezdovým převodem, zatímco vytrvalostní devítka přijde ke slovu až při 130 km/h. S jejím zařazením klesnou otáčky motoru z 2100 na pouhých 1800. Zejména díky převodovce se reálná spotřeba výrazněji neodlišuje od oficiálních údajů naměřených podle norem EU. V jízdním režimu Auto ale pomáhá šetřit palivo také funkce úplného odpojení sou­částí systému 4×4 od hnacího řetězce při jízdě v přímém směru.
Vzhledem k hmotnosti vozu, která je na dohl­ed dvou tun, je velmi příznivá také sedmilitrová dálniční spotřeba. Čtyřválcová SUV srovnatelné velikosti si na dálkových trasách zpravidla nárokují o litr více.

Mimochodem, cherokee postrádá mož­­nost manuální volby převodů. Na volantu nemá dnes obyvklá pádla pro ruční řazení a pohybem řadicí páky v kulise se pouze omezuje rozsah převodů, které může automat využívat. Podobné řešení nabízel ještě nedávno i Mercedes-Benz.

Interiér: Luxus po americku

Snad všechno, co vás napadne, najdete na palubě Jeepu Cherokee. Ale to je teprve začátek, všechny prvky výbavy jsou totiž propracované do nejmenších detailů. Například v horkých letních dnech se hned po nastartování automaticky spustí odvětrávání kožených sedadel. Nezapomnělo se ani na samostmívací zrcátko nebo samočinnou parkovací brzdu. Všechny automaticky fungující funkce lze samozřejmě deaktivovat v menu palubních systémů.

Multimediální výbava zahrnuje hned dva konektory USB, jeden AUX a k tomu slot na SD kartu, CD mechanika se nenápadně ukrývá ve schránce mezi předními sedadly. Společně s příplatkovou navigací a bluetooth navíc získáte excelentní audiosystém, jehož kvalita zvuku snese srovnání s tím nejlepším na trhu, třeba s aparaturou dodávanou do lexusů.
Vtipný detail na závěr: prošívání měkčeného plastu před čelním oknem navozuje dojem, že je palubní deska potažená podobným materiálem jako kožená sedadla nebo loketní opěrky.

Vydáno: 15. 09. 2014

Autor: Lukáš Vaverka, foto Ondřej Kroutil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Jeep Cherokee bazar