Jozef Kabaň: Nové modely budou svébytnější

Někdy musí člověk letět přes půl světa, aby měl dost času na rozhovor, který se v běžném pracovním shonu v Praze a Mladé Boleslavi plánuje jen velmi obtížně. Šéfdesignér Škodovky Jozef Kabaň se rozpovídal nejen o nových modelech.

Co říkáte názoru, že se rapid a octavia příliš podobají?
Nyní se nacházíme ve fázi, kdy je nutné vzhled modelů trochu sjednotit, aby pak následně zase každý mohl jít pomalu svou cestou. Podobnost mezi rapidem a octavií určitě je, ale na druhou stranu si myslím, že jsou dostatečně odlišné, aby splnily svůj účel.

U nových generací tedy bude design zase svébytnější?
Ano. Musíte si ale uvědomit jednu věc - Škodovka sice mění svoje auta v určitém tempu, ale i to tempo je přizpůsobené tomu, aby všichni zákazníci, kteří byli se Škodovkou doposud spokojeni, neměli pocit, že se něco rapidně mění. Nemáme samozřejmě zájem ztratit stávající zákazníky, ale máme zájem k nim přidat další, kteří budou mít zájem o atraktivnější, ale kvalitní a funkční auta.

 Automobily Škoda Rapid 1.6 TDI první dojmy
Podobnost větší octavii nelze rapidu upřít.

Jaký tedy bude další odlišný model?
Těch modelů bude více. V následujícím období prostě přijde hodně nových aut.

Dobře. Tak co třeba nová generace fabie nebo superbu?
Třeti generace superbu bude auto, které bude diktovat budoucí směřování Škodovky. U designu nového superbu riskujeme, ale myslím si, že správně. Počkejte si, uděláme opravdu velký krok.

Budeme čekat tak dva roky?
(smích) Změny, které jsme udělali při faceliftu současné generace odpovídají tomu, jak dlouhou etapu má ještě superb před sebou.

A dočkáme se i nových modelových řad?
Ano, přijdou i zcela nové modelové řady a dokonce i vozy, které budou více emocionálnějšího charakteru.

Co ale bude pro škodovky pořád to nejdůležitější?
V rámci Škodovky dbáme na to, abychom nenásledovali krátkodobé trendy, ale šli po těch dlouhodobějších. Naším cílem je, aby se zákazník do škodovky zamiloval, ale hlavně, aby měl i následně stejně intenzivní pocit, že mu auto dobře slouží.

Promítá se tedy i dnes do škodovek něco českého?
Vše co daná značka dělá by mělo nést navzdory globalizaci i kód země, z níž pochází. Škodovka přeci není jen značka, která u nás montuje v plechových halách auta proto, že je to ekonomicky výhodnější, než v jiné zemi, ale jde i o to, dát těm autům něco z této země.

Co tedy v sobě nesou škodovky?
Zdravý pohled na věc. Auta nejsou jen dopravní prostředek, ale jsou to velmi funkční věci. Designově se snaží zaujmout, ale nechtějí být středobodem pozornosti. Mají i řadu malých vtipných řešení. To jsou věci z naší mentality, schopnost improvizovat, hledat věci, řešit je jinak, dávat vtipné a neočekávané otázky a na ně hledat odpovědi. To jsou maličkosti, které když se objeví v autě, tak potěší i někoho třeba v Austrálii. Auto je pak něco jako ambasador v dané zemi, a nepůsobí jen jako vyslanec Škodovky, ale reprezentují i celou zemi a vlastně i Evropu.

 Automobily Škoda Superb LK 2012
Příští generace Superbu bude vlajkovou lodí nového směru Škodovky.

Design jakých jiných značek se vám zdá zajímavý?
V rámci koncernu je mi i díky mému předchozímu angažmá blízké Audi. Mimo koncern třeba Aston Martin, Alfa Romeo, ale takových značek bohužel zase až tak moc není, což mi chybí. Jenže ono to dnes opravdu není jednoduché hlavně kvůli tomu, že auta se musí prodávat po celém světě a důraz se klade na úspěch a ne jen na odvážné činy.

Jak hodnotíte tvorbu Petera Schreyera u Kie?
Znám ho velmi dobře osobně, pracoval jsem s ním více než deset let. Dělá dobrou práci a je extrémně zajímavý nejen jako designér, ale i jako člověk.

Je vůbec dnes prostředí na to, aby vzniklo nějaké nové ikonické auto? Beetle, kachna, mini...
Auta vznikají. I dnes máte ikony. Aby vznikla ikona, potřebuje čas. To neuděláte ani vy novináři, ani my jako designéři. To udělá čas a lidé. V určitém smyslu je třeba Audi TT novodobá ikona. Třeba Yeti má našlápnuto na to být ikonou, určitě pro značku Škoda. Třeba takový golf, to je také ikonické auto. V určitém duchu je ikona i octavia. Pokud ale hledáte designovou ikonu, tak půjdete po extravagantnějších věcech, které dělá třeba Lamborghini. Tam jde o to být extravagantní, jiný a hlavně extrémně módní. Životnost takového modelu je schválně krátká. Tam chcete ukázat hrot módy a děláte to vědomě. Není snahou udělat věci tak, aby všichni byli spokojení. Naopak, chcete, aby všichni byli provokovaní.

Je z pohledu designéra těžší trefit škodováckou neutrálnost nebo zmíněný hrot?
Obě věci jsou náročné. Jde o to, aby to, co děláte, sedělo ke značce. Musíte pochopit smysl značky a její zaměření. Pro designéra je možná jednodušší pracovat tam, kde má design všude zelenou, tam, kde je design to, co se komunikuje. Lépe se mu prosazují věci a do designerského procesu mu mluví méně lidí. To u masových značek musíte prosadit každou maličkost. Obhájit každou odchylku a do designu hovoří na můj vkus možná až příliš mnoho lidí.

 Automobily Škoda Octavia 3
Není překvapením, že nová Octavia byla jedním z nejočekávanějších vozů na českém trhu.

Jak dlouho trvá celý proces vývoje aut od momentu, kdy dostane zelenou?
Proces trvá v koncernu Volkswagen vždy téměř stejně. Máme na to produktový plán, který je rozpracován téměř na hodiny přesně, co, kdy, kde a kdo udělá. Celé to trvá čtyři roky. Je to německá firma, takže preciznost není náhoda či shoda okolností, je to disciplína a nedílná součást práce.

Jak velké slovo má design při vývoji nového auta? Třeba oproti technice, nákladům, marketingu...
To se strašně těžko popisuje. Design patří ve struktuře pod technický vývoj. Na druhou stranu ale definuje dost, v principu vlastně celé auto. Nakonec ale samozřejmě dochází k běžným procesům a zvažuje se, které věci jsou a které nejsou proveditelné. Představy marketingu, značky, či koncernu, ale třeba i fyzikální vlastnosti - to vše musí člověk správně kombinovat, aby nakonec byl produkt takový, jaký má být. Každý z těch pohledů má své představy a cíle, ale ne všechny pohledy fungují dohromady.

Daří se vám prosazovat se na poradách? Dostáváte se často do konfrontací?
Být úspěšný designér znamená být i úspěšný psycholog. Není to jen o tom navrhnout auto, ale je to i o tom prosadit se v různých gremiích, která jsou často dost komplikovaná a netransparentní. Prostě si musíte dát záležet, abyste se prosadil a výsledek stál opravdu za to.



Vydáno: 21. 05. 2013

Autor: Jan Blažek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Škoda Superb bazar