Kia Carens 1.7 CRDI: V evropských vodách

Kategorii středně velkých MPV v současnosti kralují auta jako Renault Scénic či Opel Zafira. Nyní však přichází silný asijský hráč, který má ambice dostat se na první místa prodejů.

Po prvotním úspěchu druhé generace modelu Cee'd bylo jen otázkou času, kdy na jeho základech vyrostou další variace na téma rozumný rodinný automobil. A nyní je zde již očekávané sedmimístné MPV Carens. Platforma cee´du je pro něj pozměněna - kvůli nutnosti mít kam sklápět třetí řadu sedadel se odporoučela prostorově náročnější víceprvková zadní náprava a její místo zaujala náprava kliková.

 Automobily Kia Carens 1.7 CRDI
Praktičnost a prostornost je devízou většiny MPV a nejinak je tomu i u carensu. Sedadla se sklápějí do roviny.

Pod kapotou najdeme čtveřici motorů. Základem je benzinová atmosférická šestnáctistovka GDI o výkonu 135 koní, která bude stát méně než 400 000 Kč. Doplňuje ji nový dvoulitr o výkonu 166 koní. Diesely zastupuje naftová sedmnáctistovka ve dvou výkonových variantách, tedy 115 a 136 koní.

Nejprve nasedám do silnějšího turbodieselu. Jedná se o kultivovaný motor, který je spojen se šestistupňovou manuální převodovkou. Výkonu má tak akorát, chvíli si na něj však počkáte kvůli výraznějšímu turboefektu. Pak se vám může stát to, co mně, tedy že potřebujete okamžitě zrychlit z krátkého připojovacího pruhu na dálnici, ale ono to dost dobře nejde. Je však třeba říci, že podobně se projevují i další turbodiesely, byť v tomto případě to bylo výraznější. Řazení převodovky je krátké a přesné a motor má dost síly i ve vyšších otáčkách, takže ve výsledku se s naftovou kiou carens jezdí příjemně.

 Automobily Kia Carens 1.7 CRDI
Benzinovou šestnáctistovku GDI doplnil pod kapotou dvoulitr rovněž s přímým vstřikem paliva a výkonem 166 koní.

Uvnitř si pak snadno najdete správnou pozici za volantem, která je ještě umocněna dobrými sedadly a kvalitním interiérem kolem vás. Vyzdvihnout musím jak kvalitu zpracování, tak možnosti výbavy, odvětrávaná sedadla nejsou v tomto segmentu rozhodně běžná. Dobrý dojem kazí jen zhoršený výhled šikmo vpřed kvůli masivnímu dvojitému A-sloupku a někomu může vadit i pomalý převod řízení - osobně bych uvítal řízení shodné s cee'dem, ale u tohoto typu aut nejde o podstatnou věc.

Prostornost je pak ukázková, a to jak vpředu, tak vzadu. Sedadla se navíc dají jednoduše posouvat a sklápět, takže špatnou známku za praktičnost carens jistě dostat nemůže. Zavazadlový prostor je přesně takový, jak byste očekávali.

 Automobily Kia Carens 1.7 CRDI
Přední sedadla jsou skvělá. Pohodlná, podrží tělo v zatáčkách a můžete je mít nejen vyhřívaná, ale i odvětrávaná.

Krátce jsem měl možnost ještě vyzkoušet nový dvoulitrový benzinový motor s přímým vstřikováním, který zaujal jak jadrným zvukem, tak odezvou na plyn a nevelkou spotřebou na testovacím úseku. Téměř jistě však půjde o nejméně prodávaný model.

A podvozek? Lehce poddajnější než u cee'du, stále spíše tužší, ale dostatečně pohodlný. Na nerovnostech je tichý a jednodušší zadní náprava se nechová jako berlička vozu. Velké ambice Kie Carens jsou tedy zcela oprávněné.

 Automobily Kia Carens 1.7 CRDI
Záď je atraktivní, člověk nemá pocit, že před sebou vidí pouhou krabici na převoz lidí.


Vydáno: 21. 05. 2013

Autor: Ondřej Chamilla (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz