Kia Carens 1.7 CRDi vs. Renault Grand Scénic 1.6 dCi

Zavedená stálice mezi MPV se v našem testu postavila proti slibné novince. Že výsledek bude těsný, bylo jasné již po prvních kilometrech. Je tedy lepší nový začátek, či několikrát vylepšená tradice?

Po několikaleté odmlce se na trh vrací Kia Carens, ovšem s předchůdcem stejného jména má pramálo společného. Korejská značka od dob minulé generace urazila věru značný kus cesty a nyní již není v pozici, kdy by snad nesměle klepala na dveře konkurencí nabitého segmentu s tím, že jen dva prstíčky by vstrčila. Carens je postaven zcela v intencích současných standardů značky, což ostatně poznáte na první pohled podle líbivého designu Petera Schreyera. Jedním z hlavních konkurentů, s nimiž se kia pustí do křížku, je Renault Scénic, který pro letošní modelový rok dostal opět drobný facelift a přídomek "fáze 3". Vlastně by se dalo říci, že jde o úhlavního nepřítele, vzhledem k dlouhodobému pobytu renaultu na těch nejvyšších evropských příčkách prodejnosti v segmentu C-MPV (na našem trhu uhájil za loňský rok páté místo). Srovnání je o to příznačnější, že korejská značka si pozici scénicu vytkla jako svůj marketingový cíl.

 Automobily Kia Carens 1.7 CRDi vs. Renault Grand Scénic 1.6 dCi

K testu jsme vybrali nejsilnější diesel, který se pod kapotu carensu montuje, tedy čtyřválcovou sedmnáctistovku o výkonu 136 koní s manuální šestistupňovou převodovkou. Renault nabízí i dvoulitr, ovšem ekvivalentem motorizace korejského MPV je moderní a ekologická šestnáctistovka 1.6 dCi Energy o výkonu 130 koní rovných. Carens nezačal test nejlépe, když si jeho (byť "syrový") motor ve městě bez uzardění říkal o osm litrů a v hustém provozu stoupala spotřeba i k devíti. Grand Scénic si naproti tomu v obdobném prostředí nárokoval 6,6 l/100 km. Svůj patrně shodou okolností zaviněný exces ve městě kia již dále neopakovala, jízdou po okreskách z nádrže odebírala do šesti litrů, na dálnici v mezích rychlostních limitů pak celkem solidních 6,8 l/100 km. Průměr se po testu ustálil na hodnotě sedmi litrů, což sice není na pochvalu, ale ani výraznější pohanu. Francouzský soutěžící je schopen se mimo město spokojit s 5,3 l/100 km, dálniční přesun znamená odběr 6,2 litru nafty. Celkovým průměrem tak nijak překvapivě porazil konkurenta, když palubní počítač ukázal 6,1 l/100 km. Naproti tomu je motor carensu uživatelsky příjemnější, lépe zatahuje od nízkých otáček a nárůst výkonu je kontinuální. O něco lepší je i jeho převodovka s přesnějším chodem a lépe definovaným odporem v kulise. Renault má větší odpor v chodu spojkového pedálu, spojka navíc zabírá na poměrně krátké dráze, což je kombinace, která může zvláště něžnému pohlaví ztrpčovat městské cesty. Případné nechtěné zhasnutí motoru však umí bryskně napravit standardně montovaný systém stop-start. Kia si za něj naúčtuje 12 000 Kč. Odhlučnění motorů je srovnatelné, carens méně obtěžuje valivým hlukem a rázy po přejezdu nerovností. Ty byly v renaultu na sedmnáctipalcových kolech citelnější, v testovacím kuse je navíc doprovázely pazvuky z okolí dveří a příplatkového střešního okna.

 Automobily Kia Carens 1.7 CRDi vs. Renault Grand Scénic 1.6 dCi
O deci větší motor carensu je silnější nejen papírově. Zvláště v městském provozu využijete jeho ochotu sbírat se z nízkých otáček.

Oba vozy spoléhají na prostorově úspornější a jednodušší konstrukci zadní nápravy, torzní příčku. Korejcům se ji podařilo naladit lépe, carens v zatáčkách takřka neuskakuje a v konečném důsledku je i komfortnější. Renault výtečně zvládá táhlé vlny, hrubě se mu ale nelíbí "roletky" a při brzdění z vysokých rychlostí nepůsobí tak jistým dojmem. Kia však ve vyšších rychlostech ztrácí body kvůli výrazné citlivosti na boční vítr. S jejich korekcí vám moc nepomůže vágní řízení, jehož posilovač sice lze nastavit do tří režimů, ale drobné doladění by potřebovaly všechny. Řízení scénicu je tužší, s konzistentnějším účinkem posilovače, jakkoli cit a spojení s vozovkou byste ve volantu hledali stejně marně jako u konkurence.

U MPV jde především o prostornost. Scénic těží z faktu, že z vnějšku carens prakticky ve všech směrech překonává. Objemem kufru 752 litrů také s přehledem poráží necelých 500 kie. Vše jsme pečlivě proměřili, a jak vidno, oficiální údaje nelžou. Základní délkou kufru 1115 mm proti 965 mm, jeho maximální délkou (posunuté sedačky druhé řady) 1195 ku 1140 mm i největší ložnou délkou (sklopené opěradlo) 2735 mm oproti 2540 mm, i šířkou 1150 mm versus 1025 mm, vždy vítězí Francouz. Vstupní otvor renaultu měří 870 × 1050 mm, kia nabízí 835 × 1155 mm, nákladová hrana scénicu je níže (625 mm oproti 670 mm). Výška 1915 mm pod pátými dveřmi neohrozí ani hlavy dlouhánů, i když 1860 mm kie také nebude problém. Role se překvapivě obracejí v interiéru, s využitím obestavěného prostoru si Korejci poradili lépe. Vpředu si vozy nemají co vyčítat, rozměrově jsou takřka na milimetr shodné, pozice za volantem je u obou uspokojivá. V druhé řadě působí problémy střešní okno renaultu, výška nad sedákem je 875 mm a průměrně vzrostlý dospělý se vejde tak tak, kia nabízí 950 mm. V oblasti loktů je carens o na pohled zanedbatelné dva centimetry lepší, ale i ty se projeví. Tři samostatné sedačky scénicu jsou úzké, sedáky bočních měří 350 mm proti 400 mm carensu, střední sedačka je široká 305 mm v renaultu a 395 v kie. Milimetr sem, milimetr tam, ale dospělí si ve scénicu mnoho pohodlí neužijí. Carens, jehož sedačky mají i delší opěradla s lepší oporou, je na tom lépe. Větší šířka navíc může rozhodnout o osudu tří dětských sedaček vedle sebe.

 Automobily Kia Carens 1.7 CRDi vs. Renault Grand Scénic 1.6 dCi
Kufr scénicu je takřka ve všech rozměrech větší, než nabízí kia, z menší části za to vděčí absenci třetí řady sedaček v testovaném voze. Potěší i výškou 1915 mm pod pátými dveřmi.

I v pracovišti řidiče je na tom kia po ergonomické stránce výrazně lépe, ovladače scénicu jsou leckdy trochu nelogicky rozesety po interiéru. Oba vozy přijely ve vrcholné výbavě s množstvím příplatkových prvků, což byla voda na mlýn modernějšího carensu. Ergonomie ovládání asistentů, grafika displejů i funkčnost asistenčních a komfortních prvků výbavy - tam všude jasně vede kia.

Po dlouhé diskusi v redakci jsme vítězství navzdory menšímu kufru (ovšem s praktickou schránkou na roletku a milým detailem v podobě vyjímatelné svítilny) a vyšší spotřebě přiřkli carensu. Shodli jsme se, že jako komplex je kia přesvědčivější. V jednom ale panovala neochvějná jistota: bylo to vážně "o prsa". Pokud vybíráte kompaktní MPV, zvažte své priority a určitě vyzkoušejte oba vozy.

 Automobily Kia Carens 1.7 CRDi vs. Renault Grand Scénic 1.6 dCi

Cena
Kia Carens 1.7 CRDi Exclusive: 584 900 Kč
Testovaný vůz: 725 980 Kč

Renault Grand Scénic 1.6 dCi Privilege: 608 900 Kč
Testovaný vůz: 724 300 Kč

 Automobily Kia Carens 1.7 CRDi vs. Renault Grand Scénic 1.6 dCi
Na cenách se pozná, že carens cílí ze všech konkurentů nejvíce právě na scénic. Ceníky srovnatelných motorizací a výbav jsou si proto velmi blízké, Kia je o kousíček levnější.


Vydáno: 11. 07. 2013

Autor: Vojtěch Med (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Kia Carens bazar