Kia Cee'd 1,6 EX - Bojte se. Všichni.

Rozlučte se ze starou generací vozů značky Kia. Ze slovenské Žiliny přijíždí nový Cee´d, kterého se má údajně Škoda bát. My přidáváme - nejen Škoda, Cee´du se mají bát všichni.

Nový model nižší střední třídy jsme testovali se zážehového šestnáctistovkou s výkonem 90 kW.

Měl to být revoluční model, nejlepší Kia jaká kdy spatřila světlo světa, zabiják německých hatchbacků, auto ušité na míru Evropanům vyráběné v slovenské Žilině. Měl to být vůz, který otřese v základech nižší střednou třídou, auto na něhož nebude moci nikdo ukazovat a říkat - jé korejská šunka. Měl to být fenomenální úspěch, začátek nové korejsko-evropské éry a zdá se, že BUDE. Kia toho ještě před vypuštěním nového hatchbacku nižší střední třídy hodně naslibovala, ale prakticky vše splnila.

Nový Cee'd jsme dostali možnost mezi prvními otestovat už na podzim loňského roku s dieselem, takže když jsme domlouvali na druhou zkoušku model se zážehovou šestnáctistovkou, věděli jsme, do čeho jdeme. Cee'd mi poprvé lehce vyrazil dech v Paříži, ale jelikož nových modelů byla na výstavní ploše hromada a času málo, neodvezl jsem si z francouzské metropole nic víc než dobrý dojem z jednoho nového auta. Navíc statický exponát prozradí o skutečných kvalitách auta velmi málo, takže jsem se soudy čekal až na klasický test.

 

Evropan Evropanům

A dočkal jsem se.... druhého lehkého šoku. Jasně, design nebyl překvapením. Dobře vím a vy z mnoha zveřejněných článků na Auto.cz asi také, že Cee´d vznikal s jediným cílem - prorazit na konkurenčním evropském trhu. Ambiciózní cíl vyžaduje ambiciózní lidi, kteří vědí, co dělají. Kia proto přikázala stvořit evropsky tvarovanou karoserii, přičemž tímto úkolem pověřila jak jinak než Evropana. Vznikl automobil elegantní, nekonfliktní s lehce dynamickým nádechem až sportovní příchutí.

Přídi vévodí sympatické světlomety zakousnuté do blatníku, mohutného předního nárazníku i dvojitým prolisem ozdobené přední kapoty. Vzadu přitahují pohled čtyřúhelníkové sdružené svítilny a taktéž robustní nárazník. Cee'd se nejen tváří, ale zvenčí i vypadá jako rodilý Evropan. Podezření, že evropské mozky vedl korejský management, vzbuzuje snad jedině jméno. Ach jméno. Člověk, který odsouhlasil název s apostrofem, musel mít pořádnou kuráž.

Pohled do českých i zahraničních vyhledavačů prozrazuje, že apostrof v názvu ambiciózní novinky nezaznamenali jednak klienti, ale hlavu si s ním nelámou ani samotní prodejci, apostrof sem, apostrof tam.

Vysoko nad průměrem

Nuže Evropany lehce stravitelné tvary Kia vytvořit dokázala, ale tím překonala pouze jednu z mnoha překážek, jež dosud bránily masivnímu rozšíření korejský vozů na starém kontinentu. V silně konkurenční nižší střední třídě se pouze na design, byť asi nikdo nepochybuje o tom, že v rozhodovacím procesu hraje klíčovou roli, spoléhat nedá. Kia proto pořádně zapracovala na vnitřním prostoru, komfortu a užitných vlastnostech.

Pod víkem zavazadelníku, jež se zastaví asi 5 cm nad hlavou 185 cm vysokého pasažéra, naleznete dostatečně velký a dobře přístupný prostor s objemem 340 litrů. Ano, v daném segmentu objevíte i větší kufry, ale 340 litrů patří mezi nadprůměr. Nadprůměrných hodnot ostatně naleznete mnohem více, ono se to totiž nadprůměrem v Cee'du jenom hemží. Nadprůměrně hladce a sofistikovaně se například zavírají všechny dveře včetně víka kufru.

Zapomeňte na řinčení plechů a šramocení zámků a připravte se na tiché... ,,klap." Zavřeno. Minulost a současnost oddělují poměrně masivní dveře svírající v plném otevření s karoserií téměř pravý úhel. Slovo minulost aktualizovaný slovník korejské automobilky nezná. Nezbylo jediné pojítko. Nehezké tvrdé plasty, nepříjemně zavánějící pojidla, pouze výškově nastavitelný volant, otřesné barvy potahových látek, vkládané rádio zásadně nekorespondující s designem středové konzoly, nic z toho v Cee´du nenajdete. Vůbec nic.

Ani se mi nechtělo věřit, že sedím v autě značky Kia, v autě jehož předchůdci vyvolávali na tváři evropského žurnalisty hýčkaného maximálně vybavenými testovacími modely úsměv na tváři. Teď je všechno jinak. Palubní deska Cee´du vznikla z měkčeného plastu s velmi hezkou povrchovou úpravou, slícování dosáhlo úrovně nejlepších evropských vozů, (tzn. že hodně jich i předčilo) a barevné kombinace neurazí ani protřelou vizážistku.

Středová konzola se po dlouhých letech čekání dočkala integrovaného audiosystému, velkého multifunkčního displeje a krásně zpracovaného ovládacího panelu klimatizace.

Myslelo se i na detaily

Otočné ovladače nastavení teploty sice jakoby z oka vypadly těm z vozů koncernu Volkswagen, ale na tom vlastně ani tak nesejde. Jde o funkčnost a ta nemá chybu. Vysoko nastavenou laťku potvrzují tlačítka na multifunkčním volantu s věncem s optimálním průměrem či logicky uspořádaná přístrojová deska s možností regulace podsvícení v obrovském rozsahu (od jemně až po sytě oranžovou).

 

Cee´d navíc přidává velký počet odkládacích ploch rozesetých rovnoměrně v přední a zadní části vozu a příjemná sedadla. Sedačky mají optimální tuhost, dostatečně široký a dlouhý sedák, k dokonalosti jim schází jedině výraznější boční vedení opěradla. Jedničku s hvězdičkou zaslouží Cee´d za vnitřní prostor na zadních sedadlech jednak v oblasti kolen, ale i ramen a hlavy. To se týká rovněž sedaček předních.

Další jedničku uděluji za výhled dopředu, do boku i do zadu. Couvání navíc zpříjemňují velká vnější zpětná zrcátka.

Motor dělá Cee´d

Nic proti motorům Kia, ale nepamatuji si model této značky nebo i značky Hyundai, ze kterého bych vystoupil okouzlen lineárním zátahem a omámen podmanivým zvukem či šokován nadpozemskou kultivovaností. A vida, další zbouraná zeď. Šestnáctistovka s proměněným časováním ventilů VVT má všechny atributy úspěšného motoru. Může se pochlubit více než solidním výkonem, dobrým odhlučněním a přijatelnou spotřebou.

Ve volnoběžných otáčkách se hluk v kabině produkovaný jednotkou pohybuje na hranici slyšitelnosti, opravdu jsem se musel prošlápnutím plynu několikrát přesvědčit, zda motor ještě běží. Přidáním plynu tóny pronikající dovnitř z motorového prostoru nabudou na intenzitě, ale v podstatě v celém rozmezí otáček zůstává jednotka poslouchatelná. Jediným slabým článkem jsou vysoké otáčky, ale v tomto ohledu jsou na tom konkurenti z C segmentu podobně.

Zvuk zážehového čtyřválce i odhlučnění jako jedna z mála věcí v novém Cee'du odpovídá průměru třídy, ale například maximální výkon a točivý moment jakož linearita zátahu řadí tuto korejskou štiku na samou špici segmentu. Šestnáctistovka vyvine maximální výkon 90 kW a točivý moment 154 Nm. Ford Focus (Duratec i Duratec Ti-VCT), Peugeot 307, Volkswagen Golf (1,6 i 1,6 FSI) - ti všichni na výkon Cee'du nedosáhnou.

Krása motoru ovšem nespočívá v teoretické výkonové převaze nad evropskými konkurenty, ale praktických schopnostech. Jednotka mě mile překvapila lineárním zátahem, již v 2500 otáčkách má dostatek síly na předjíždění. Chcete-li si užít trochu sportovní jízdy, můžete, stačí vysoukat otáčky na 3500 a řadit tak, aby ručička otáčkoměru neukázala hodnotu nižší. Motor se ochotně vytáčí, takže se nemusíte obávat ani hodnot okolo 6000 otáček.

Kombinovanou spotřebu na úrovni 6,5 litru uváděnou automobilkou hodnotím jako lehce optimistickou, srazit spotřebu pod sedm litrů nicméně není problém. Kombinovaná spotřeba se v mém případě na konci testu přiblížila osmi litrům, to však bylo dáno dynamičtějším stylem jízdy, nikoliv dravým, sportovním, ale dynamickým. Na dálnici spotřeba (při rychlosti 130 km/h) lehce překročila osm litrů.

Ještě krůček

Moderní design vnějšku, moderní vnitřek, moderní motor, co tu ještě schází? No jistě - moderní podvozek. Ani na ten Kia nezapomněla a vybavila Cee'd podvozkem s obvyklými vzpěrami McPherson vpředu a stále ještě ne zcela obvyklou víceprkovou zadní nápravou. K vyřčenému přidejte příplatková 16palcová kola a dostanete osvědčený mix zajišťující půvabnou kombinaci komfortu a držení stopy.

Nastavení podvozku odpovídá evropským zvyklostem, Cee'd se poměrně ladně přenáší přes většinu nerovností, problémy zejména přední nápravě dělají pouze krátké příčné nerovnosti následující za sebou v rychlém sledu. Držení stopy v zatáčkách i příčném směru ovšem opět odpovídá evropské špičce, v zatáčkách si můžete dovolit to, co snad s žádným jiným modelem značky Kia (myšleno brzdit a libovolně zatáčku utahovat).

Cee'd ochotně splní přání sportovní jízdy i jízdy mezi kužely, v případě tohoto uspořádání typická limitní nedotáčivost se dostavuje velmi pozdě. Jízdní zážitek nesnižuje ani dramaticky vylepšené řazení s přesně vymezenými drahami a stupni naskládanými těsně vedle sebe ani ostré brzdy s okamžitým nástupem brzdného účinku a dlouhou výdrží. Co však nedokázalo řazení a brzdy, pokazilo řízení.

Posilovač řízení, ač s degresivním účinkem, zničil zpětnou vazbu od kol a značně zkresloval vnímání vnějšího dění. Jako slabší článek se projevily rovněž světlomety metající světlo hodně kolem vozu, ale velmi málo před samotný vůz. I s aktivovanými dálkovými světlomety byla viditelnost velmi vzdálena ideálu.

Bojte se. Všichni

Kia v Česku pro nový Cee'd zvolila dosti odvážný slogan, ve kterém říká něco o tom, že se má Škoda bát. Nemyslím si, že zrovna Škoda patří mezi hlavní soupeře nového Cee´du, na to jsou tu mnohem lepší adepti, ale i tak slogan celkem dobře koresponduje s tím, co chci říci já. Být onou suverénní evropskou značkou, sedím, bojím a modlím se, aby další model nižší střední třídy korejského výrobce neudělal takový pokrok jako Cee'd. Posledních několik let Kia dotahovala a nyní v podstatě dotáhla náskok konkurence, ale stačí ještě pár let a role se mohou vyměnit.

Plusy

  • sympatický design
  • dobrý výhled z vozu (+velká vnější zrcátka)
  • kvalitní zpracování
  • prostorný interiér
  • kultivovaný a výkonný motor
  • dobré jízdní vlastnosti

Minusy

  • odtažité řízení
  • špatné světla

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Kia Cerato bazar