Kia Cee'd SW 1.6 CRDI Exclusive vs. Toyota Auris TS 2.0 D-4D Style

Na požadavky evropských zákazníků v nižší střední třídě reagovala Toyota uvedením modelu Auris Touring Sports. Dokáže se nováček postavit zavedenému a oblíbenému korejskému protivníkovi v podobě modelu Kia Cee’d Sportswagon? Testovali jsme diesely s výkonem kolem 130 koní.

Nemít v nižší střední třídě kombi je v Evropě zásadní nedostatek. Toyota si to vyzkoušela na vlastní kůži, když tuto verzi zcela přestala nabízet, neboť byla nucena se na automobilovou produkci dívat až příliš globálně. Kombíky jsou totiž preferencí víceméně jen evropských řidičů, nikde jinde na světě o ně není zásadní zájem. S příchodem nového aurisu však bylo zřejmé, že Toyota záhy nabídne i kombík, protože jí tržní podíl v kompaktním segmentu začal v Evropě povážlivě klesat.

toyota auris se kombi, označená Touring Sports, dočkala až ve druhé generaci. Připlácí se za něj 25 000 Kč.


Touring Sports má ve srovnání s hatchbackem nezměněný rozvor, ale zadní převis je zvětšen o viditelných 28,5 centimetru. To stačí k tomu, aby se toyota mohla bez obav měřit co do objemu zavazadlového prostoru s většinou konkurence. Kufr pojme v základním uspořádání 530 l nákladu a je možné jeho další zvětšení sklopením opěradel zadních sedadel. Avšak k tomu, aby vznikla rovná plocha, je třeba posunout nastavitelnou podlahu zavazadelníku do vyšší polohy. Dvojité dno kufru je k dispozici ve standardu od výbavy Active, což je také první výbava, s níž je možné kombinovat dvoulitrový turbodiesel (aktuální akční cena od 474 900 korun). Síť pro fixování nákladu je naopak ve standardu a celkem lze do aurisu naložit až 1658 litrů nákladu. Jen užitečné zatížení 470 kilogramů není zrovna nejvyšší.

To Kia Cee’d Sportswagon zvládne se svými 534 kg odvézt o poznání více, přičemž objemy kufru o něco kratší kie jsou téměř srovnatelné – 528 a 1642 litrů. Také tento testovaný vůz s aktuální akční cenou 409 980 Kč za verzi 1.6 CRDi Comfort měl dvojité dno, pod které lze uložit menší předměty různých tvarů. Po sklopení opěradel zadních sedadel se však vytvoří mírný sklon. Pokud chcete dosáhnout roviny, musíte nejprve sklopit sedáky, vyjmout opěrky hlavy a následně sklopit opěradla.

Kufr kie sice nabízí kratší ložnou délku, je ale zase širší mezi podběhy.


Při průzkumu interiéru také vyjde najevo, že Kia více investovala do kvality materiálů, a to nejen v oblasti zavazadlového prostoru. I v interiéru s dostatečným množstvím velkých odkládacích prostor je povrch na rozdíl od aurisu z měkčeného plastu. U toyoty jsou kvalitní materiály tam, kde s nimi posádka často přichází do styku.

Rozdíly jsou patrné i v prostornosti. Auris má vyšší boční linii oken, což v interiéru vyvolává pocit jakoby křivé zdi, přičemž přístroje a jejich ovládání nezavdávají stejně jako u Kie žádný důvod ke kritice. Vpředu mají na pevných, ale pohodlných sedadlech pasažéři dostatek prostoru, vzadu je však posaz kvůli příkřejšímu sklonu opěradel méně pohodlný. To v cee’du si mohou cestující i vzadu užívat o poznání více volnosti pohybu. Na předních, trochu hůře tvarovaných sedadlech je rovněž o něco vzdušněji.

Tvarování přístrojové desky působí, jako by před řidičem byla zeď. Převodovka s předlouhou šestkou je přesná.


V momentě, kdy řidič cee’du otočí klíčkem v zapalování, probudí k životu kultivovaný turbodiesel 1,6 l. Právě vyrovnaný běh patří k silným stránkám tohoto 128k čtyřválce s maximem točivého momentu 260 Nm již od 1900 ot/min. To je dost na to, aby nebyl řidič nucen příliš často řadit, přičemž šestistupňová převodovka má přesný chod i vhodné odstupňování.

Nicméně informování řidiče od podvozku příliš přesné není, a to hlavně na okreskách. Řízení se třemi režimy účinku posilovače zprostředkovává pouze omezenou zpětnou vazbu a nastavení tlumičů má na rozbité silnici co dělat, aby uklidnilo vertikální pohyby karoserie. Kia bohužel nedokáže v oblasti komfortu odpružení a odhlučnění podvozku nabídnout více než jen průměr ve třídě.

V kii je více místa než v aurisu a má i pohodlnější sedadla.


Podobné je to i v případě Aurisu Touring Sports, ale alespoň jeho podvozek a řízení působí tužším dojmem, takže lépe zvládá přejezdy nerovností a je při jízdě klidnější. Větší jistota se projevuje i v zatáčkách, kde toyota jistěji drží stopu.

Dynamičtěji zaměřené řidiče potěší toyota i v oblasti zrychlení, kde zvládne zrychlit na stovku o sekundu dřív, a její brzdy jsou zároveň účinnější. S výkonem 124 koní sice turbodiesel toyoty není výkonnější, ale díky vyššímu zdvihovému objemu nabízí o poznání více točivého momentu – 310 Nm při nižších otáčkách (1600 ot/min). Každé jeho nastartování (stop-start sériově) je však provázeno slyšitelným „nýtováním“. Ve srovnání s kiou má toyota i lepší pružnost, její šestý převodový stupeň je zároveň poměrně dlouhý. Vždyť při rychlosti 100 km/h se kliková hřídel otáčí pouze 1600krát za minutu.

Silný motor aurisu je při startu hlučný.


Nižší otáčky se logicky projevují i na spotřebě. V testu si auris vystačil s 6,4 l/100 km, zatímco cee’d potřeboval o dvě desetiny litru nafty na každých sto kilometrů více. Odhlédneme-li však pouze od spotřeby, je kia po finanční stránce lepší volbou, a to zejména díky nižší pořizovací ceně. Byť má předepsány servisní prohlídky každý rok, motor má servisní interval 30 000 km, což je dvojnásobná výdrž oproti aurisu. Stejně tak se mohou majitelé Kie Cee’d usmívat při pohledu na záruční dobu, kterou má korejský vůz sedmiletou, oproti tříleté garanci toyoty.

Nebýt výrazných výhod na straně pořízení a provozu, měla by kia co dělat, aby se před toyotu dostala. Protože však peníze hrají roli, je vítězem.

Toyota má okna umístěná o poznání výše, to v pátých dveřích je o dost užší. Střešní ližiny patří k sériové výbavě obou vozů.

Vydáno: 13. 01. 2014

Autor: Archiv (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Kia Cee´d bazar