Kia Driving Experience na vlastní kůži

Přinášíme vám dojmy účastníků akce, postřehy instruktora Besipu Miroslava Kláska o bezpečnosti na našich silnicích a rozhovor s PR manažerkou Kie Kateřinou Vokounovou o pokrokových technologiích.

O průběhu dopravněbezpečnostní akce Kia Driving Experience jsme vás již informovali, nyní přinášíme pohled z druhé strany. Jak hodnotí trénink na polygonu, zkoušení vozů Kia a vůbec celou akci účastníci?

David Fiedler o nových zkušenostech: "Na polygonu jsem nikdy předtím nejezdil. Hodnotím to velmi kladně, určitě mi to pomůže i v praxi. Je dobře, že se akce koná teď před zimou, člověk z naučených dovedností nevypadne a jde rovnou do zimy, takže to je super."

Michal Jan zasněžené trati:
"Na polygonu už jsem jezdil třikrát, ale na sněhu ještě ne. Na něm je to jiné, před zimou je to dobrá zkušenost, kterou můžu na silnici využít každý den."

 Události Kia Driving Experience Jihlava 2012 Události Kia Driving Experience Jihlava 2012 Události Kia Driving Experience Jihlava 2012

Pavel Ševčík o Kie Cee´d v plné výbavě:
"Paráda! Nejsilnější motor, parádní posez za volantem, řízení, řazení, krásně to jede. Třeba golf je proti cee'du podle mě vyloženě tuctovka. Když bych si vybíral z těch dvou, rozhodně bych vybral kiu. Celkově jde o parádní auto. Líbí se mi bohatá nabídka bezpečnostních elektronických asistentů; když bych najížděl spousty kilometrů ročně, neváhal bych si připlatit. Má to určitě svůj smysl."

Jan Jánský o hybridní Kie Optimě: "Bylo to příjemné svezení. Má výborný interiér, volant se dobře drží. Převodovka je perfektní, funguje bez cukání. Brzdy jsou v pořádku a výkon dostatečný. Parametry jako zrychlení, maximální rychlost a točivý moment by mě uspokojily. Je to hybrid, takže není slyšet motor a na palubní desce se indikují režimy jízdy, lze poznat, jak to jede, co je zrovna aktivní atd. Do budoucna je to zajímavá varianta."

 Události Kia Driving Experience Jihlava 2012 Události Kia Driving Experience Jihlava 2012 Události Kia Driving Experience Jihlava 2012

Martin Bala o Kie Sportage: "Řídila se hodně dobře, byl jsem překvapený hlavně z podvozku, který je tvrdě naladěný a vůz se tedy nehoupe. Je to první čtyřkolka, kterou jsem řídil a jsem maximálně spokojený. Jeli jsme i po zasněžené silnici a vůz pěkně držel. Tam kde by moje auto bylo nestabilní, tohle nemělo problémy. Určitě hodnotím kladně."

Dagmar Balová o průběhu Kia Driving Esperience: "Akce výborná. Svézt se takhle nanečisto na sněhu, to mi určitě pomůže i pak v provozu. Člověk trochu zjistí, jak s autem zacházet a jak jako řidič reagovat v různých situacích. Když je na silnicích sníh nebo led, mám velký respekt, a je super si tady nanečisto vyzkoušet chování auta. Kvůli tomu jsem sem taky jela, nikdy dřív jsem podobnou akci neabsolvovala. Z aut od Kie se mi nejvíc líbí hybridní optima. Takový systém člověku šetří peníze."

 Události Kia Driving Experience Jihlava 2012

###
Protože je Driving Experience dopravněbezpečnostní akce, je na místě věnovat se také bezpečnosti. Vyzpovídali jsme tedy instruktora BESIPu Miroslava Kláska, který zde účastníkům radil, jak se správně chovat na silnici.

 Události Kia Driving Experience Jihlava 2012

Kolik podobných kurzů bezpečné jízdy už jste jako instruktor absolvoval?

Kurzy bezpečné jízdy dělám zhruba pět let. Absolvoval jsem jich nepočítaně, pořádáme jich do roka opravdu hodně.

Jaké jsou nejčastější chyby, které řidiči dělají, a neví o tom?
Jako první nejhorší návyk bych zmínil sezení v autě, tedy polohu za volantem. Každý má ten svůj způsob řízení jednou rukou, válí se v sedačce, má špatně seřízené bezpečnostní pásy, zrcátka a podobně. A to je špatně. Ze samotné jízdy je pak nejčastějším omylem chybné využívání brzdového pedálu, protože většina lidí je naučena brzdit pokaždé, když se leknou. To se snažíme odstranit, aby řidiči dokázali svůj vůz v kritické nebo překvapivé situaci uřídit.

Jaké nejzákladnější úkony by měl každý člověk za volantem zvládnout?
První věc, co by měl každý v autě umět, je zabrzdit. Spousta řidičů však brzdit neumí. Máme v autech ABS, ale neumíme je používat. Například mnozí se lekají, když jim to vibruje do nohy, a pouštějí brzdový pedál. Dále jde o předvídání, uvědomění si reakčních dob. Spousta řidičů dělá tu chybu, že se snaží zaměřit na to, co je metr před kapotou. My se jim snažíme vysvětlit, že metr před kapotou je nemusí zajímat, stejně na téhle vzdálenosti své auto nezabrzdí. Jen z 50 km/h je brzdná dráha 14 metrů dlouhá. Řidič proto musí předvídat a koukat se hodně daleko před sebe, aby dokázal krizovou situaci rozpoznat a reagovat na ni dřív, než se do ní vůbec dostane.

 Události Kia Driving Experience Jihlava 2012
Přednáška Miroslava Kláska účastníky zaujala.

Co dělat, když už v krizové situaci jsme a musíme ji nějak vyřešit?

Tohle už je samozřejmě mnohem těžší věc. Třeba při vyhýbacím manévru si řidič musí uvědomit, že nesmí koukat na překážku a zmateně trhat volantem na stranu, kam nevidí. Důležité je v tu chvíli zachovat klid, uvědomit si, že se něčemu musí vyhnout, najít si na silnici únikové místo a během toho samozřejmě správně pracovat se svým vozidlem.

Co je podle Vás hlavní příčinou toho, že v České republice máme vyšší četnost nehod než v zahraničí?
U nás není disciplína, řidiči jsou agresivní. Na bezpečnost se obecně moc nedbá a média se jí také příliš nevěnují.

Myslíte si, že by kurz bezpečné jízdy měl být i součástí výuky v autoškolách?
Všichni víme, jak to dnes funguje v autoškolách. Hodin je málo a žák ve skutečnosti nevyjde z autoškoly připravený k tomu, aby mohl rovnou zasáhnout do silničního provozu. Autoškola je dnes vlastně o rozjezdu, možná ještě naučí značky a předpisy, ale to je celé.

Výborná věc by byla, kdyby každý musel po autoškole povinně absolvovat kurz bezpečné jízdy. Ostatně je to tak v jiných zemích, například v Rakousku nebo Německu. U nás je bohužel problém v tom, že vhodných polygonů není po republice tolik, a aby každý uchazeč o řidičský průkaz jezdil někam 150 km vyzkoušet si kurz, to by se asi ne každému líbilo.

###
Partnerem Driving Experience byla tentokrát automobilka Kia, která na jihlavský polygon přivezla kompletní portfolio svých vozů. O názory účastníků na jednotlivé modely jsme se s vámi již podělili, nyní vám prozradíme, jak jsou na tom s bezpečností. Na toto téma jsme si povídali s Kateřinou Vokounovou, PR manažerkou Kia Motors Czech.



Jaké technologie používá Kia ve svých vozech k předcházení dopravním nehodám?
Kia se zaměřuje na bezpečnost jako na svou nejvyšší prioritu a proto používá ve svých vozech řadu asistenčních systémů, které řadíme k prvkům tzv. aktivní bezpečnosti.

Například u Kie cee´d patří mezi standardně nabízené prvky aktivní bezpečnosti elektronická kontrola stability ESC, protiblokovací systém ABS, brzdový asistent BAS, asistent rozjezdu do kopce HAC, řízení jízdní stability VSM a signalizace nouzového brzdění ESS, jež automatickým rozblikáním brzdových světel upozorňuje, že řidič brzdí v nouzové situaci.

Z nadstandardních technologií, které jsou k dispozici na přání, můžeme jmenovat například systém LDWS, který varuje řidiče při vybočení z jízdního pruhu.

 Události Kia Driving Experience Jihlava 2012
Sočástí programu byla prezentace novinek od Kie.

Jaké technologie používá Kia ve svých vozech ke zmírnění následků nehod?

Opět zůstanu u modelu Kia cee´d, kde z hlediska pasivní bezpečnosti jsou ve struktuře karoserie ve velké míře zastoupeny vysokopevnostní oceli, což zvyšuje její odolnost při nárazu.

Co se technologií týče - cee´d je standardně vybaven předepínači bezpečnostních pásů a osmi airbagy - čelními a bočními vpředu, a záclonovými pro obě řady sedadel. Bezpečnost chodců vylepšují deformovatelné světlomety, tužší spodní část nárazníku a speciální struktury v kapotě schopné pohlcovat nárazovou energii.

Připlácí si často zákazníci za bezpečnostní prvky navíc, typicky za velký asistenční paket pro cee´d?

Vzhledem k tomu, že vozy Kia mají poměrně rozsáhlou standardní bezpečnostní výbavu, zákazníci u nás příliš často po jejím doplnění v podobě prvků na přání nesahají. Pokud volí z výbavy na přání, týká se to spíše komfortních prvků.

Vydáno: 24. 12. 2012

Autor: Jan Gaisler, Vojtěch Formánek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Kia Cee´d bazar