Kia Picanto 1.0 Edition 1

Automobilka Kia nalezla pro svůj nejmenší model nejen šikovné jméno, ale pro jeho druhou generaci připravila zajímavou proměnu. Vzhledu i výbavy. Testovali jsme Kiu Picanto 1.0.

Ceník nyní hýří počtem bezpečnostních prvků i další výbavou, na kterou nejsme u malých automobilů vůbec zvyklí. Jenže kolenní airbag, vyhřívaný volant i sedadla, LED diody pro denní svícení vpředu a také v zadních světlometech, to jsou prvky, které cenu tohoto vozu posílají na úroveň vozu střední třídy. Picanto Sport, kde úplně všechny tyto prvky výbavy najdete, společně s příplatky 9000 Kč na metalízu, automatickou čtyřstupňovou převodovku (20 000 Kč) či paket Eco (7000 Kč) přijde na takřka nesmyslných 389 980 korun. Jenže kolik lidí si koupí picanto v plné výbavě?

 Automobily Kia Picanto 1.0 Comfort
Interiér oživuje zejména metalický dekor na volantu i palubní desce. Všimněte si spodní části volantu, kde je zakomponován znak současných modelů Kia - tygří nos.

K testování jsme si tedy nevybrali auta za téměř 400 000 korun, ale za polovinu, přesněji 199 980 korun (plus 9000 korun za metalízu a 10 000 Kč za manuální klimatizaci). Kia Picanto Edition 1 suma sumárum za přijatelných 199 980 Kč. Co za tuto sumu nové picanto nabízí? Tahle varianta vychází z druhého stupně Comfort, odlišujícího od základní verze Active zvenčí nárazníky, zrcátky a klikami v barvě vozu, uvnitř pak zejména metalickým dekorem a elektrickým ovládáním předních oken, otáčkoměrem a z praktických prvků centrálním zamykáním. Ovšem bez dálkového ovládání.

Picanto 2011 dostalo především zcela novou tvář. Designová proměna znamená, že picanto vzhledově víc ladí s novými trendy korporátního designu i se svým jménem. Jak přední partie, tak záď vozu dostaly výraznější rysy, chcete-li, pikantnější. Líbí se mi přitažlivá maska s protaženými světlomety i záď se světly zalomenými kolem pátých dveří. Vyhlížejí dobře i bez LED diod. Mlhovky u této testované verze nenajdete, ale nejsou tu ani prázdné otvory v předním nárazníku. Kia tam totiž od první výbavy dává světla pro denní svícení, které se teprve ve dvou nejvyšších výbavách přesouvají v podobě pásku LED diod ke světlometům a dole se objeví skutečné mlhovky. Moc dobrý nápad, všechny verze vypadají plnohodnotně.

 Automobily Kia Picanto 1.0 Comfort
Jen výjimečně se vydaří záď vozu tak dobře jako u nového picanta. Desingn koresponduje s dynamickou přední maskou.

Interiér výrazně oživuje již zmíněný metalický dekor, přičemž horní část volantu je rovněž plastová. Kožený potah je vyhrazen pro vyšší verze výbavy, jenže plast je na dotyk docela příjemný a hlavně se vydařil tvar volantu. Držel se mi velmi dobře. Volant lze výškově nastavit,a přestože sedadlo je v této výbavě posunovatelné jen podélně, s nalezením vhodné polohy jsem neměl problém. Vzhledem k jeho vyššímu umístění je tahle danost vhodná pro řidiče menších postav, ovšem kontaktu se střechou se musí bát jen obři kolem dvou metrů. V tomto se nové picanto vylepšilo, sedadla však nadále poskytují jen náznak bočního vedení.

 Automobily Kia Picanto 1.0 Comfort
Centrální zamykání dostanete od výbavy Comfort, ale bez dálkového ovládání. To je až ve výbavě Exclusive.

Na místě řidiče mne potrápil nejvíc spojkový pedál, který celou polovinu chodu byl zcela neúčinný a volný. Snad chyba testovaného modelu, protože při předchozích novinářských jízdách jsem u žádné ze tří verzí podobný problém nezaznamenal. Středový panel v této výbavě má vestavěné rádio a na rozdíl od některých jiných miniaut tu nebudete postrádat otáčkoměr, palubní počítač a šikovně jsou řešeny také schránky – před řadicí pákou jsou dva stojánky na kávu, do výplně dveří se vešlo i vybrání na menší láhev.

Výrobce hlásí, že víc místa je také na zadních sedadlech. Tři opěrky hlavy signalizují optimisticky pětimístné obsazení, ovšem prostřední místo i kvůli méně vysunovatelné opěrce je vlastně jen pro děti. Dospělí cestující střední postavy tu skutečně nemají problémy, o něco narostlejší se mohou trochu sklonit nebo sklouznout dopředu. Na malé auto slušné parametry. Ve vyšších výbavách najdete i kvalitnější materiály, ale ani u verze Edition 1 jsem neměl pocit, že by vůz byl ošizen, a také zpracování převyšuje obvyklou úroveň minivozů.

A co kapacita na zavazadla? Také u malých vozů je to u nás důležité hledisko. Picanto zvětšilo základní kufr takřka o třetinu, ze 157 l na 200 l, takže z podprůměru se dostalo nad úroveň kategorie. Díky asymetricky děleným opěradlům i sedákům (již od základní výbavy) a tomu, že sedák se dá vyklopit, se sem dá naložit téměř kubík (870 l). Vyklopené sedáky pak spodní stranou navíc chrání spodní část zadní strany opěradel předních sedaček před poškozením nebo ušpiněním od přepravovaných předmětů. Větší kapacita je samozřejmě i výsledkem prodloužení vozu o šest centimetrů (rozvor narostl o 1,5 cm).

 Automobily Kia Picanto 1.0 Comfort
Zavazadlový prostor je svým objemem na průměru třídy.

Ze tří motorů se pod kapotou testovaného vozu nacházel základní litrový tříválec s výkonem téměř 70 koní, což znamená, že lehký vůz se chová zejména v ulicích města velmi svižně. Ačkoliv v nízkých otáčkách (do 1500) se sbírá pomaleji, ve středních otáčkách kolem 2500 i vyšších už činí z picanta velmi svižné vozidlo. Nejlépe se cítí v pásmu od 1500 do 2500 otáček, kdy je možné jezdit po městě v pohodě na pětku. I díky tomu spotřeba klesla, podle oficiálních údajů dokonce na průměr 4,2 l na 100 km. Tímto údajem se řadí mezi nejúspornější vozy s benzinovým motorem. V praxi jsme jezdili za cca 5 l, což je ale také velmi dobrý údaj.

Picanto s touto motorizací se lépe se hodí do města, v delších stoupáních i zrychlování je třeba bystře podřadit. Nicméně jako brzda provozu se nebude cítit ani na dálnici, bez problémů stačí standardním dálničním rychlostem. Jen v těch táhlých stoupáních musíte pro únik před kamiony v pravém pruhu řadit dolů. Příjemný je poměrně vyrovnaný chod tříválce a neurážel mne ani jeho zvuk. Není bez zajímavosti, že přes úbytek jednoho válce předstihuje základní motorizaci předchozí generace (čtyřválec) o osm koní a osm newtonmetrů.

 Automobily Kia Picanto 1.0 Comfort
Výškové nastavování sedačky je až ve vyšší výbavě.

Pětistupňová manuální převodovka určitě uspokojí většinu řidičů hladkým chodem, určité vůle nejsou pak tak výrazné, aby vadily. Až příliš účinný elektrický posilovač řízení způsobil, že řízení působí synteticky a mohlo by být strmější - dokonce i ve městě je třeba s volantem točit víc, než by bylo ideální. Nicméně se na to dá zvyknout a na konci testu mi již připadalo „normálnější“. Mnohým však snadnost manévrování po městě bude příjemná.

Jízdní vlastnosti jsou čitelné, ovšem jízdní vlastnosti motokáry tu skutečně nehledejte. Silnici by s vámi, pokud to přeženete, opustilo dost ochotně. Podvozek nové generace je o poznání komfortnější než generace předchozí, což je znát hlavně na zřetelnějších výmolech, kterých je po zimě hodně. Samozřejmě limitující jsou malá kola (13-14 palců, podle výbavy).

Nová Kia Picanto zaznamenala prostorově i kvalitativně pokrok a cenově zůstala výhodná.

 Automobily Kia Picanto 1.0 Comfort
Tříválec má klidný chod, bude pravděpodobně nejvyhledávanější motorizací.

Vydáno: 08. 09. 2011

Autor: Tomáš Pudil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Kia Picanto bazar