Kia Rio 1.25 CVVT Edition 1

Rio bývávalo vždy synonymem pro levný korejský vůz, jehož jedinou předností může být jen nízká cena. Přišlo ale rio třetí - a strčí do kapsy většinu konkurentů!

Nové rio působí především až překvapivě dospěle. Už dlouho se asi na trhu neobjevil vůz, který by tak výrazně překonával svého předchůdce, a to doslova ve všem. Starý model vedle novinky vypadá doslova legračně, jako by snad ani nešlo o jednu, ale minimálně o dvě generace starší vůz.

 Automobily Kia Rio 1.25 CVVT Edition 1
Dlouhý rozvor 2570 mm patří na špičku třídy, i díky němu vůz vypadá velmi dospěle.

V pořadí třetí rio překonalo délku čtyři metry (4045 mm) a může se pochlubit také rozvorem 2570 mm, což je o pouhých 5 mm méně než u rekordmana Renaultu Clio. Na vnitřním prostoru je to skutečně znát, pro posádku je dostatek místa nejen v podélném, ale i příčném směru. Snad jen osoby s výškou nad 180 cm se mohou vzadu cítit poněkud utiskovány rámem nad bočními dveřmi, v němž jsou standardně ukryty hlavové airbagy.

Pochválit musíme pohodlná velká přední sedadla a asi bezkonkurenční nabídku odkládacích prostor prakticky všude, kam se podíváte. Do dveří se vejde velká 1,5litrová lahev, což také není obvyklé. Nijak nezaostává ani nadprůměrná velikost zavazadlového prostoru 0,288 m3, který však ztrácí body kvůli nekvalitnímu a ne příliš odolně působícímu čalounění a vysokému prahu. Pro sklopení zadních opěradel není třeba odklápět sedáky, vzniklý schod je ve třídě malých vozů pravidlem. Páté dveře se na korejský vůz vyklápějí překvapivě vysoko a na jejich hraně nechybí madlo.

 Automobily Kia Rio 1.25 CVVT Edition 1
Objem zavazadelníku 0,288 m3 patří k lepšímu průměru, škoda nekvalitního čalounění.

K dojmu prostornosti interiéru přispívá také vizuálně do stran protáhlá přístrojová deska se širokým středovým panelem, který ale díky své malé výšce nijak neutiskuje nohy řidiče ani spolujezdce. Ovládání rádia (standardně disponujícího vstupy pro USB a MP3 přehrávač) a ventilace už jednodušší být nemůže, spínače klimatizace, vyhřívání zadního skla a vnitřní cirkulace vzduchu mají originální podobu malých páček.

 Automobily Kia Rio 1.25 CVVT Edition 1
Plasty levnějších verzí jsou tvrdé, přesto přístrojová deska vypadá velmi kvalitně.

Přístroje v samostatných tubusech jsou příkladně čitelné, palubní počítač se naštěstí již neovládá kolíkem, ale tlačítkem na volantu. Jeho věnec, stejně jako řadicí páka mají na omak nepříliš příjemný povrch, dražší verze disponují obšitím kůží. Díky vyššímu posazu (který ale může vadit sportovněji zaměřeným řidičům) je z vozu dobrý výhled, ovšem s výjimkou šikmo vzad, kterému brání široké zadní sloupky karoserie.

V nabídce bude rio se dvěma zážehovými a dvěma vznětovými motory, my jsme vyzkoušeli základní čtyřválec 1.25 CVVT – a s klidným svědomím jej můžeme doporučit. Snad jen pokud předpokládáte časté jízdy v plném obsazení, vyplatí se sáhnout po větší benzinové nebo dieselové čtrnáctistovce, jinak nejmenší jednotka postačí ve městě i na dálnici.

Malý motor překvapivě dobře táhne už z nízkých otáček, takže vytáčet jej je nutno jen při potřebě razantnějšího předjíždění. I to jistě stojí za velmi nízkou spotřebou – během testu jsme se o ekonomickou jízdu nijak cíleně nesnažili, přesto jsme na konci skončili s velmi dobrým průměrem 5,7 l/100 km. S lehkou nohou přitom není problém se dostat ani do oblasti pod pěti litry, která je jinak vyhrazena jen pro maloobjemové diesely.

 Automobily Kia Rio 1.25 CVVT Edition 1
Motor o skromném objemu 1248 cm3 má čtyři válce a nízkou spotřebu do šesti litrů.

Řidiče potěší také přesné řazení vhodně odstupňované převodovky, takže ani nevadí, že nejslabší verze jako jediná má jen pět stupňů.

Podvozek hýčká posádku až překvapivým komfortem, který však není na úkor jízdních vlastností. Kia sedí na silnici velmi poslušně a ani zadní náprava s vlečenými rameny nemá tendenci k uskakování. Díky malému motoru vpředu je velmi dobře potlačena nedotáčivost, takže radost může řidiči kazit snad jen ne zrovna nejkomunikativnější řízení.

Z výše popsaného je jasné, že nové rio už určitě nemá zapotřebí podbízet se cenou, ta přesto stále zůstává na příznivé úrovni. Už v základu dobře vybavený model aktuálně koupíte za 239 980 Kč, většina zájemců ale jistě sáhne po o pouhých 10 000 Kč dražší akční verzi Edition 1, která již obsahuje skutečně vše potřebné včetně klimatizace, dálkového centrálního zamykání, rádia s ovládáním na volantu, počítače atd. Šestice airbagů a ESP je i u ria samozřejmostí, stejně jako u kii záruka na sedm let nebo 150 000 km.

Aby výrobce přesvědčil i ty zákazníky, kteří korejským vozům doposud příliš nedůvěřovali, připravil pro ně akci, kdy vůz do sedmi dnů a 777 najetých km mohou vrátit. Myslíme však, že k tomu důvod mít nebudou.

 Automobily Kia Rio 1.25 CVVT Edition 1
Okolí řadicí páky je doslova obloženo odkládacími prostory. Základní verze má jako jediná jen pět stupňů, plně však postačí.


Vydáno: 02. 02. 2012

Autor: Jiří Steiger (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Kia Rio bazar