Kia Rio vs. Škoda Fabia vs. Renault Clio: Zdánlivě nerovný boj

Tříválec 0,9 litru je nejmenším, ale zároveň nejsilnějším motorem nového clia. Je vůbec fér srovnávat jej se základní motorizací Kie Rio a střední u Škody Fabia?

Čtvrtá generace Renaultu Clio ví, jak oslovit. Zejména v příplatkové červené metalíze Flamme za 13 500 Kč vyniknou naplno zaoblené tvary novinky. Auto stojí pevně rozkročeno a zejména zezadu, kde se na vás přísným pohledem dívají nízká světla, vypadá patřičně široce a moderně. Být škarohlíd, tak řeknu, že je přesným opakem úzké, vysoké a trochu vyplašeně se tvářící fabie. Na design druhého nejmenšího českého modelu si však již mé oko zvyklo a i přes vše popsané výše auto působí svým způsobem sympaticky. Kia pak sází na klasickou odměřenou serióznost a špetku elegance - neurazí, nenadchne.

V interiéru se projeví pozitivní důsledek krabicovitějších tvarů fabie. Díky největšímu prosklení je vnitřek vzdušný a prostor s přehledem dostačuje pro čtyři dospělé. Nízká okna Ria sice omezují výhled ven zadním cestujícím, ti však mají více prostoru pro nohy než u zbývajících vozů. Celkově působí rio uvnitř nejprostorněji, ačkoliv zvenku na to nevypadá. Clio pak doplácí na svůj zajímavý vzhled. Kvůli dlouhé přídi je kabina auta posunutá dozadu a spíše menších rozměrů. To se potvrzuje po usednutí dovnitř. Vepředu je prostor ve všech směrech dostatečný, ačkoliv polstrování střechy má mohutně vybraný prostor pro hlavu a několik vyšších spolucestujících si stěžovalo na skutečnost, že při pohybu těla vpřed, například při ostřejším brzdění, se čelem téměř dotýkají onoho polstrování v místech u hrany čelního skla, kde již vybrání není. Většině lidí to však vadit nebude, což se ale nedá říci o prostoru vzadu. Již dveře s klikou chytře ukrytou v C-sloupku svou malostí dávají tušit, že vstupní otvor nebude největší, což se po otevření potvrzuje. Vzadu je pak nejméně místa jak pro hlavy, tak zejména pro kolena cestujících (o sedm centimetrů méně než ve fabii a o osm méně než v riu).

 Automobily Kia Rio 1.25 CVVT vs. Škoda Fabia 1.2 TSI vs. Renault Clio 0.9 TCe
Navigační systém se složitě ovládá a ještě občas zmatkuje. Interiér fabie je prostorný a kvalitní.

Ztracené body však clio sbírá v zavazadlovém prostoru. Má sice nejvýše položenou nákladovou hranu a pouze průměrný objem 300 litrů, ale ložná délka po sklopení zadních sedadel a šířka průchozího otvoru jsou nejlepší v testu. Králem zavazadlových prostorů je ne zrovna překvapivě fabia. Má největší objem, nejnižší nákladovou hranu a dáte do ní nejvyšší předmět. Rovněž jako jediná dokáže sklopit zadní sedačky, aniž by vytvořila vysokou hranu. Při sklápění totiž musíte nejdříve vyklopit sedák, ten však citelně zkracuje délku ložné plochy. Kia pak má nejmenší zavazadelník a jeho vstupní otvor, boduje ale dobře využitelným tvarem a jednoduše sklopnými sedačkami.

Renault a škoda přijely do testu v téměř plné výbavě, zatímco kia byla ve druhé nejnižší výbavě Comfort za 249 980 Kč (po slevě 15 000 Kč), která však nabízí vše potřebné, tedy manuální klimatizaci, palubní počítač, parkovací senzory a elektricky ovládaná přední okna. Do ria navíc můžete mít za příplatek i poměrně luxusní prvky, jako je vyhřívaný volant, parkovací kamera či bezklíčový vstup. Základní motor 1.25 CVVT je přitom se svým výkonem 85 koní a pětistupňovou manuální převodovkou srovnatelný s dvanáctistovkou TSI ve škodě, jež je ve verzi 85 k prostředním benzinovým motorem nabídky, a tříválcem 0.9 clia, který má 90 koní a prozatím jde o nejsilnější motor pod kapotou novinky. Pokud porovnáme základní ceny čistě těchto pohoných jednotek, pak nejlevněji vychází kia (259 980 Kč, nepočítáme-li aktuální slevu 20 000 Kč) následována škodou (267 900 Kč) a cliem (289 900 Kč). Renault však za tyto peníze v rámci výbavy Expression má kliky a zrcátka v barvě karoserie, tempomat, manuální klimatizaci, litá kola či multimediální a navigační systém MediaNav. Kia nemá v základu ani jednu tuto položku, ačkoliv příplatek za verzi Comfort s klimatizací a dalšími věcmi je pouhých 5000 Kč. Stejně tak škodě chybí v základní výbavě Active tyto funkční prvky, nyní si však můžete koupit verzi Fresh Ambition za 264 900 Kč, která již obsahuje klimatizaci, kola z lehké slitiny, metalízu či rádio s CD a MP3. Otázka výhodnosti těchto automobilů zůstává poměrně zapeklitá, protože vybavit je na podobnou úroveň i kvůli různým výbavovým balíčkům u kie není dost dobře možné. Nejbohatší základní výbavu však má renault, a to i v jiných verzích.

 Automobily Kia Rio 1.25 CVVT vs. Škoda Fabia 1.2 TSI vs. Renault Clio 0.9 TCe
Kia je v interiéru příjemně prostorná. Přední sedadla jsou ukotvená příjemně nízko a přispívají k nejlepší pozici za volantem.

Pozice za volantem je velmi důležitá pro správné ovládání automobilu a nejlepší ji najdete v riu. Příjemné, nízko ukotvené sedačky doplňuje dobře tvarovaný volant, byť v plastovém provedení. Připlatit si za kožený paket rozhodně doporučuji, volant se pak drží mnohem lépe. Clio o mnoho nezaostává. Manipulace se sedačkou je sice trochu obtížnější, ale správná pozice se dá nalézt lehce a auto se pak řídí příjemně. Věnec volantu je však nešikovně vyroben jak z kůže, tak z lesklého plastu, což při řízení nepůsobí nejlíp. Plast na středu volantu má navíc velmi ostré hrany. Nejhůře se za volantem budete cítit ve fabii. Že nejde sedačka dostatečně snížit, je to nejmenší, horší jsou pedály vyosené doprava. K volantu pak nemám žádné výhrady.

Již po prvních kilometrech s každým z automobilů je zřejmé, že zde máme trojici vyspělých, dobře naladěných podvozků. Fabia se proplétá zatáčkami ochotně, s dobrou přilnavostí na přední nápravě. Její podvozek je jistý, nerozhodí jej ani nerovnosti uprostřed oblouku a sladěný celek podtrhuje dobrý dojem z vozu. Naladění je však poměrně tvrdší, a že je automobil konstrukčně nejstarší prozrazují i duté rány ozývající se na většině typů nerovností. Není to nic zásadního, jenže pokud do fabie přesednete z ria, všimnete si toho okamžitě. Kia totiž zvládá nerovnosti nejen v tichosti, ale také v největším komfortu. V ostřeji projížděných zatáčkách přitom má nejlepší mechanickou přilnavost a stopu můžete upravovat i plynovým pedálem. Korejci tak nalezli téměř ideální poměr mezi komfortem a ovladatelností jejich malého vozu. Díky mrazivému lednovému počasí jsem měl možnost všechny vozy porovnat i na sněhu a nejlépe se opět chovalo poddajné rio, které navíc obouvalo skandinávské pneumatiky Nokian. Naopak vůbec to na sněhu nešlo cliu, které má příliš citlivě nastavený nevypínatelný stabilizační systém s kontrolou trakce. Pohyb po nerovné, sněhem pokryté silnici se tak mění v boj řidiče s neustále pracující a přibrzďující elektronikou. Na suchu přitom podvozek clia funguje výtečně, je cítit lehkost méně než 1,1 tuny vážícího renaultu a z toho plyne i velmi dobrá obratnost, ačkoliv sklony k nedotáčivosti má malý francouz největší.

 Automobily Kia Rio 1.25 CVVT vs. Škoda Fabia 1.2 TSI vs. Renault Clio 0.9 TCe
Design je sice subjektivní záležitost, většinu lidí však široký postoj a moderní záď clia zaujmou na první pohled.

Pod kapotou jde o souboj koncepcí - atmosférický čtyřválec proti přeplňovanému tříválci a čtyřválci. Díky podobnému výkonu však jdou motory porovnávat a krásně je na nich vidět, která koncepce má smysl a která ne. V riu najdeme atmosférický čtyřválec 1,2 litru, který se může nad zbylé dva motory povyšovat hned v několika ohledech. Je nejtišší, ať už na volnoběh či při běžné jízdě. Ozývá se pouze ve vyšších otáčkách na dálnici, to však agregáty renaultu a škody také. Čtyřválec navíc pouští do kabiny minimum vibrací. Má také nejlepší odezvu na plyn. A ve výsledku je jeho spotřeba nejnižší, ačkoliv papírově by měl mít přemožitele. Skutečnost je ta, že tam, kde s kiou pojedete za šest litrů na sto kilometrů, bude škoda usrkávat o půl litru a renault o 0,8 l paliva více. Jedinou výraznou nevýhodou je slabší dynamika kie.

Motor renaultu bohužel naprosto nedokáže naplnit sliby dané na papíře. Ano, když pojedete zcela defenzivně, projeví se nízký objem 0,9 litru tříválce a spotřeba klesne pod pět litrů na sto kilometrů, to je však stále více, než kolik by auto mělo spořádat papírově. Bohužel spotřeba není vykoupena ani dynamikou, člověk by od devadesáti koní v takto lehkém autě jednoduše čekal mnohem více. Motor jde navíc neochotně do otáček a chová se nekultivovaně. Zejména v nižších otáčkách se projevuje vibracemi a k rozjezdu potřebuje více plynu než kupříkladu škodovka. Za studena má také tendenci lehce cukat a jeho zvuk naplňuje kabinu častěji, než by bylo milé. Nevím, jestli za to mohou povedené motory konkurence či přílišné očekávání, ale motor 0.9 TCe rozhodně nevzbudil pozitivní dojem.

 Automobily Kia Rio 1.25 CVVT vs. Škoda Fabia 1.2 TSI vs. Renault Clio 0.9 TCe
Fabia má sice nejkratší ložnou plochu 1330 mm kvůli výklopnému sedáku, jako jediná však nemá výrazný schod po složení sedaček.

Naopak správnou cestu downsizingu ukazuje škoda. Dvanáctistovka TSI jede nejen papírově, ale i pocitově nejlépe, má až překvapivě mohutný zátah ve středních otáčkách a poměrně zajímavý zvuk. Ani reakce plynu nejsou na přeplňovaný motor na rozdíl od renaultu špatné. Spotřebou sice rovněž nevyniká, ale náplast v podobě nadprůměrné dynamiky je více než adekvátní. Hluk motoru proniká do kabiny častěji a hlasitěji než u kie a zátah motoru už za hranicí 5000 otáček rychle povadá, celkově však jde rozhodně o povedený motor. Spřažen je stejně jako zbylé vozy s pětistupňovou převodovkou, která řadí hladce, avšak má mírné vůle. Nejpreciznější řazení předvádí kia, byť se občas mírně zadrhává, řadicí páka renaultu chodí v kulise hladce, ale trochu gumově. Srovnání motorů nám jasně ukazuje, že objem a válce se nahrazují velmi nesnadno.

A co když s těmito vozy vyrazíte na dálnici? Fabia je nejsvižnější, nedělá jí problém zrychlovat i do táhlých kopců, ale aerodynamický hluk je největší. Clio působí letargicky a nejen stoupající spotřeba vás nutí ke klidnějšímu tempu. Rio potřebuje otáčky, aby se dostalo do tempa, pohybuje se však klidně, vyrovnaně a s nejmenším aerodynamickým hlukem.

 Automobily Kia Rio 1.25 CVVT vs. Škoda Fabia 1.2 TSI vs. Renault Clio 0.9 TCe
Motor 1.25 CVVT kie je tichý a kultivovaný.

Rozdíly ve výbavě nakonec srovnání tří malých aut nijak neovlivnily a clio vítězící na papíře nedokázalo svou pozici potvrdit. S jiným motorem možná bude dávat více smyslu, slabá prostornost však zůstane.

Cena
Kia Rio 1.25 CVVT Comfort: 259 980 Kč
Testovaný vůz: 264 980 Kč

Škoda Fabia 1.2 TSI Elegance: 267 900 Kč
Testovaný vůz: 369 300 Kč

Renault Clio 0.9 TCe Dynamique: 289 900 Kč
Testovaný vůz: 330 400 Kč

 Automobily Kia Rio 1.25 CVVT vs. Škoda Fabia 1.2 TSI vs. Renault Clio 0.9 TCe
Kia Rio triumfuje díky příjemnému a úspornému motoru, prostornému interiéru a jízdnímu komfortu.


Vydáno: 11. 03. 2013

Autor: Ondřej Chamilla (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Kia Rio bazar