Kia Sorento 2.2 CRDi - Blíž k dálnici

Druhá generace Sorenta odstranila z vozu rám a posunula jej blíže k ,,silničním" SUV. Je zaděláno na opakování úspěchu?

První generace modelu Sorento znamenala pro značku Kia v České republice průlom: Na evropsky vyhlížející auto se tvořily pořadníky a nabídka nestačila poptávce. Druhá generace odstranila z vozu rám a posunula jej blíže k ,,silničním" SUV. Je zaděláno na opakování úspěchu?

Rozhodně nejde o pouhý facelift - designový jazyk se poevropštil nebývalou měrou a o 1,5 cm nižší a 10 cm delší vůz je i nyní dostatečně svébytný. Maska s naznačeným chromovým ,,nosem" a široký zadní sloupek spolu s rozměrnými sdruženými zadními svítilnami s LED technologií odlišují Sorento od konkurence dostatečně, nezměněný rozvor 2700 mm pak naznačuje i solidní vnitřní prostornost.

Nejpodstatnější změnou je ale samotná koncepce vozu. Zatímco první generace disponovala masivním žebřinovým rámem, manuálně přiřaditelným pohonem 4x4 a redukční převodovkou, nové Sorento je již typickým SUV. Rám zmizel (a i díky tomu auto zhublo o 200 kg), karoserie je samonosná, tuhou zadní nápravu nahradilo víceprvkové zavěšení a pohon všech kol se aktivuje automaticky.

 

V interiéru, dostupném široce otevíratelnými dveřmi, je východní původ vozu znát opět o něco méně. Čtyřramenný multifunkční volant má příjemný průměr i sílu věnce, ještě lepší jsou pak přístroje s optitronovým podsvícením a logicky seřazené ovladače na středovém panelu. Tvrdé plasty v horní části palubní desky sice nejsou optimálním řešením, dojem ale napravuje dolní část, které je, stejně jako zbytek interiéru včetně čalounění, vyvedena v příjemné béžové barvě. Vzhledem k převážně ,,on-road" využití vozu nevidíme velký problém ani ve větší náchylnosti k ušpinění, plusové body k útulnosti interiéru zde mají podle nás navrch. Kdyby se palubní deska neodrážela v čelním skle, byl by dojem dokonalý.

Velkým a příjemným překvapením jsou přední sedadla - čekali jsme poněkud americky pohodlná křesla a ejhle: dlouhé a komfortní sedáky, měkká opěradla s tužšími bočnicemi a velmi příjemným vedením těla v zatáčkách! Ve druhé řadě sedadel je místa dostatek pro kolena i hlavu, cestování zpříjemňují sklopná opěradla.

 

Rozměrné zadní víko zpřístupňuje zavazadelník se slušným základním objemem 531 litrů, nevýhodou je ovšem vysoko položená nakládací hrana. Vůz se ovšem prodává i v sedmimístné verzi, kde se zavazadelník smrskne na 155 litrů. Prostor pro složení třetí řady sedadel je ale v námi testovaném pětimístném provedení volný a pod podlahu zavazadelníku se tak dá uložit spousta nezbytností. Po sklopení druhé řady sedadel pak vznikne téměř rovný prostor pro 1546 litrů zavazadel.

Současnou produkci SUV pak Sorento dotahuje i výbavou - za relativně rozumné peníze lze mít ve voze xenonové světlomety, bezklíčový přístup a startování tlačítkem, zadní parkovací kameru, která promítá obraz na 3,5palcový displej ve vnitřním zpětném zrcátku, navigační systém s 6,5palcovou barevnou obrazovkou zabudovanou do středového panelu, kožené čalounění, elektrické nastavení sedadel, panoramatické střešní okno, dešťový a světelný senzor či systém monitorování tlaku pneumatik.

 

Nový čtyřválcový turbodiesel 2,2 CRDi s maximálním výkonem 145 kW je oproti předchozímu agregátu 2,5 /125 kW skokem vskutku generačním. Motor vyniká především kultivovaností a plynule táhne zhruba od 1500 otáček. Maximum točivého momentu 421 Nm poskytuje v rozmezí 1800-2500 otáček a i díky nižší hmotnosti se tak auto chlubí velmi dobrou dynamikou, kterou lze za pomoci šestistupňové manuální převodovky udržovat i v mezích rozumného apetitu. Po 650 km jsme dosáhli průměrné spotřeby 8,6 l/100 km, přičemž přesuny mimo dálnici lze zvládnout ještě o litr střídměji, městské manévry pak o litr žíznivěji.

Vzhledem k rozměrům a přiznejme si, i původu vozu, konstatujeme velké změny i v ovladatelnosti vozu. Řízení nabylo na přímosti i přesnosti a spolu se zmíněnou víceprvkovou zadní nápravou jsou tak jízdní vlastnosti vozu plně na výši evropské konkurence. Podvozek první generace Sorenta, který komfortním naladěním musel částečně eliminovat nectnosti tuhé zadní nápravy, je v aktuálním modelu výrazně tužší. Přejezdy příčných prahů tak budou pro posádku o něco citelnější, chování v zatáčkách se ale výrazně zklidnilo. Jinými slovy - při běžné jízdě se bude posádka cítit jistěji, v terénu pak budou častěji nadskakovat a bude tak nutno zvolit pomalejší tempo nebo zvolit užší disky kol.

Schopnosti vozu mimo silnice limitují použité pneumatiky i světlá výška 185 mm, podobně jako menší model Sportage využívá nyní i Sorento přiřaditelný pohon 4x4. Vícelamelová elektronicky ovládaná spojka převede část točivého momentu na zadní kola až na pokyn řídicí jednotky, k dispozici je také trvalé uzamčení pohonu obou náprav do rychlosti 40 km/h. Řidiči pomáhá houf elektronických asistentů, od standardního (a vypínatelného) ESP, přes hill-holder až po kontrolované sjíždění svahů. Praktické jsou také plastové lemy podběhů a dveří.

Moderní design vně i uvnitř, stejně jako prostornost, velmi dobrý motor a slušná základní výbava. Nové Sorento sice soutěží v trochu jiné kategorii než původní model, nastartováno má ale velmi dobře.

 
První cena vozu649.980,- (2.4 CVVT 128 kW 4X2 Active)
První cena vozu s testovanou motorizací709.980,- (2.2 CRDI 145 kW 4x2 Active)
Základní cena testovaného vozu859.980,- (2.2 CRDI 145 kW 4x4 Comfort)
Cena testovaného vozu vč. příplatků859.980,- (2.2 CRDI 145 kW 4x4 Comfort)

Plusy

  • Kultivovaný motor s plynulým zátahem
  • Kvalita zpracování interiéru
  • Vnitřní prostornost
  • Ovladatelnost
  • Komfortní a přesto tuhá sedadla

Minusy

  • Plasty na palubní desce a její odraz do čelního skla
  • Vyšší nakládací hrana zavazadelníku
  • Nekultivované přejezdy nerovností

Vydáno: 21. 12. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Kia Sorento bazar