Kia Sorento Mk1 - Je spíše off-roadem

První Sorento je zvláštním vozem. Pod vizáží SUV ukrývá techniku, běžnou spíše u off-roadů. To znamená rámový podvozek, tuhá zadní náprava a podélně uložený hnací řetězec.

Nedávno představené Sorento 3. generace přináší pro tuto značku doslova hmatatelný skok v oblasti kvality. V zásadě se tak jedná o vážného konkurenta velkých SUV zavedených značek. I v případě první generace se marketing korejské značky chvástal podobnými výroky. Že praxe byla poněkud odlišná, ukázaly první testy. Nevykládejte si to špatně, původní Sorento je překvapivě dobrým vozem, ovšem spíše než typické uživatele SUV (často rekrutované z řad křehounkých blondýnek) zaujme ty, co požadují vzhled SUV, avšak spíše než na okázalost hledí na praktickou stránku věci. 

Nejterénnější SUV?

Tím nejzajímavějším na Sorentu je právě jeho mechanika. Pokud opomeneme vozy prémiových výrobců, pak naprostá většina SUV využívá úspornou koncepci s příčně uloženými motory před přední nápravou. Nikoliv Sorento. Motory v jeho přídi jsou uloženy podélně, podobně jako třeba u BMW. A zatímco to má zadní kola zavěšena na prostorové, leč v terénu dost zranitelné zadní nápravě, jsou zadní kola Sorenta vedena robustní a vlastně věčnou tuhou nápravou. Tedy řešením, známým z ryzích off-roadů. Že má Sorento mezi SUV nejlepší zkřížitelnost náprav, je vzhledem k napsanému asi jasné. Tuhá náprava má ovšem své devízy i na dálnici, kde takto vybavené vozidlo dobře drží přímý směr.

Dvě verze pohonu

Podélné uložení motoru přináší rovněž specifickou konstrukci převodového ústrojí. Jistě i proto vám můžeme doporučit samočinnou převodovku, neboť na rozdíl od příčných zástaveb může mít pořádné rozměry, jelikož není limitována prostorem mezi motorem a podběhy, navíc s ohledem na rejd vozu. Bez ohledu na motor je dobrou volbou. Manuální skříně totiž nemají zrovna příkladně dimenzované třecí plochy synchronizace, takže „počítání zubů“ při řazení se u ojetých Sorent s manuálem vyskytuje docela často.
Od samého začátku bylo Sorento dodáváno se dvěma technicky odlišnými verzemi pohonu všech kol. Levnější systém, pojmenovaný EST, nabízí tři režimy. V 2HI jsou poháněna pouze zadní kola, ve 4HI, který zařadíte ovladačem, všechna čtyři a konečně režimu v 4LO je pak navíc ke čtyřkolce přidána ještě redukce. Přiřazení pohonu přední nápravy se tady děje elektricky ovládanou zubovou spojkou. To znamená nejen dělení hnací síly mezi předek a zadek 50:50, ale také fakt, že se režim 4HI smí využívat pouze v kluzkém terénu. Rozhodně ne na asfaltu. To stejné platí samozřejmě i pro nadstavbu, zmíněný 4LO.
Mnohem sofistikovanější je verze pohonu TOD (Torque On Demand). Pochází od americké specializované firmy Borg Warner. V tomto případě je pohon všech kol stálý, a to v poměru mezi přední a zadní nápravou od 0:100 až do 50:50. Vše zavisí na adhezních podmínkách, přičemž samotné rozdělení je řízeno aktivní lamelovou spojkou. Její svornost je ovládána servomotorem přes axiální vačku, podobně jako třeba u 1. generace VW Touaregu. Oba systémy jsou velice spolehlivé a odolné. Pouze u EST docházelo do roku 2003 k únikům oleje skrz gufero.

Nejlepší je diesel

V otázce pohonu asi nejčastěji narazíte na vznětové CRDi. Bez ohledu na verzi je vždy vybaveno vyvažovacími hřídeli a také rámem klikové skříně, oboje účinně potlačuje hluk. Pokud zvolíte k CRDi zmíněný automat, můžete zapomenout i na jinak občas vrtošivý dvouhmotový setrvačník. Do roku 2003 docházelo k průniku vody do oleje, a to skrz porézní výměník voda/olej. Kia zareagovala a všem postiženým vozům výměníky vyměnila. Je to zajímavé, ale k zadření motoru běžně nedošlo. První dieselová Sorenta v zimě dost špatně topila. Po půl roce výroby sice byla zvýšena kapacita radiátoru, avšak problém se tím zcela odstranit nepodařilo. Konečnou nápravu výrobce zjednal až v rámci modernizace v roce 2006. Ta přinesla zhruba polovinu nových či modifikovaných dílů. Z nabídky vypadla zážehová 2.4 16V a novým vrcholem se stal šestiválec 3.3. Ten nahradil starší 3.5 V6. Ta proslula omezenou životností vačkových palců, které byly vyrobeny z příliš měkkého materiálu. Novější Sorenta mají také lepší jízdní vlastnosti, a to zásluhou posunutí zadních tlumičů o 10 až 15 cm blíže k obrysu vozu. Obrovskou výhodou vozu je, že může tahat přívěs o hmotnosti až 3,5 t.

Vydáno: 16. 02. 2013

Autor: Autohit (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Kia Sorento bazar