Klavír v plamenech aneb jak se točí reklama?

Koukáte v televizi na reklamní spot, kde lidé běhají po stropě a auta jezdí na lyžích. Říkáte si: Co je to za úlet? Vězte, že stále pouze slabý odvar toho, co přichází na televizní obrazovky s novou reklamní kampaní Škody. A my jsme byli u natáčení.

Představte si, že si chcete koupit auto, a tak jedete na zkušební jízdu. Na půli cesty vás zastaví hasiči. "Porouchalo se nám auto, musíte nás odvézt, hoří!" Co vám zbývá, že? Hasiči nasednou, vy jedete. Po chvíli uvidíte hořící klavír s klavíristou-sebevrahem, co na plameny nedbá a hraje a hraje... Samozřejmě neváháte, jedete rovnou k němu a společnými silami s partou požárníků na zadních sedadlech klavír uhasíte a klavíristu zachráníte.

Zvláštní, říkáte si? Nikoliv. Takový byl scénář jednoho z mnoha příběhů, které právě v těchto dnech přicházejí na televizní obrazovky v podobě reklamních klipů Škody.

 Události Jak se točí reklama
Kaskadér hrající roli náruživého klavíristy byl potřen nehořlavou hmotou. Natáčení se opakovalo hned několikrát za sebou, zima mu tak určitě nebyla.

Koncept reklamní kampaně vymyslela anglická kreativní společnost Fallon, která už delší dobu spolupracuje s importérem značky Škoda na britských ostrovech. Přes agenturu byl doporučen i anglický nezávislý reklamní režisér Kit Lynch-Robinson.

Scénář funguje jako jakási reálná testovací jízda. Jde o reality show pro řidiče, o navazující sekvenci scén, které řidič-herec prožívá, a předem neví, co bude následovat. "Cílem bylo dosáhnout co nejpřirozenějších reakcí, aby výsledek nevypadal hraně," říká k tomu Tomáš Kubík, tiskový mluvčí Škoda Auto. Na konci každého dílčího příběhu řidič vždy přesedne do dalšího auta a takhle vyzkouší celou modelovou řadu.

 Události Jak se točí reklama
Řidiči-herci během jedné sekvence vyzkoušeli celou modelovou řadu.

Celá věc se točila hned třikrát se třemi různými protagonisty, načež ve finále se vybral jeden nejlepší a vše se s ním ještě jednou zopakovalo pro vychytání drobností. To už scény bohužel pro něj ani pro okolí takové překvápko nebyly; už věděl, co ho během zhruba hodinové "jízdy hrůzy" čeká. Pro zajímavost - vybrán byl anglický herec, se kterým se jako diváci v televizi setkáte.

To nejzajímavější na této televizní a internetové reklamní kampani je, že vůbec poprvé natáčela Škodovka v rámci jedné akce tak komplexní projekt. Obvykle se točí spot pouze pro jedno (nové) auto nebo jednu modelovou řadu, tentokrát ale šlo o tvorbu komplexního reklamního materiálu pro všechny modely automobilky najednou. Vše bylo navíc přichystáno podle tzv. modulárního konceptu, což znamená, že kromě základních výstupů (jeden 60vteřinový spot pro internet a dva kratší pro televizi) je možné z natočené stopáže "namíchat" podle potřeb jednotlivých importérů po celém světě různě dlouhé reklamní spoty s různým obsahem a různými auty. Tomáš Kubík k tomu dodává: "V České republice jsou sice aktuální všechny modely, avšak to neplatí zdaleka na všech našich trzích. Tam právě místní importéři využijí možnosti vytvořit si klip tzv. na míru." Druhý případ pak je, když bude importér chtít podpořit pouze konkrétní model.

 Události Jak se točí reklama
Russian Arm - otočná kamera upevněná na střeše upraveného SUV. Jejím úkolem je pořizovat akční záběry za jízdy.

Natáčení probíhalo na pražském Strahově a v Motole. Domácí prostředí bylo zvoleno proto, že české produkční společnosti patří i ve světovém měřítku mezi ty nejlepší, přičemž zároveň je možné udržet finanční náklady na rozumné výši. O realizaci se tak starala česká produkční firma Savage. Během natáčení se ve štábu pohybovalo kolem 200 lidí a použilo se na 50 kamer.

Součástí natáčení, resp. reklamní kampaně, byla i tvorba tzv. "print motivů" - tedy fotografií pro použití v tištěných médiích.

 Události Jak se točí reklama
Fabia byla při natáčení ověšena ze všech stran kamerami, které snímaly staticky okolí i interiér auta.

Byť na výsledné fotce se auto "tváří", že je v pohybu, že jede, všechny reklamní fotografie tohoto typu se fotí jako statické. Auto a fotoaparát se vzájemně postaví do požadované polohy, která se napevno zafixuje. Následně fotografové udělají až několik desítek snímků té jedné scény, a to za různých přirozeně i uměle vytvořených světelných podmínek. Světlo je právě klíčové - výsledná fotografie se totiž v postprodukci složí z několika snímků podle toho, kde byly zrovna ty správné odlesky na karoserii, na oknech a tak dále. Všechny odrazy okolních předmětů jsou obvykle nežádoucí, a tak dojde nakonec i na čistou retuši.

"Rozhýbání" stojícího auta se nakonec provede cíleným rozmazáním pozadí snímku, pro které se použije fotografie čisté scény (tedy bez auta), a "namontováním" snímku točících se kol. Ta se fotí velmi prozaicky - auto se postaví na hever a kolo omotá textilním pásem. Za ten se pak zatáhne, kolo se roztočí a vyfotí s uzávěrkou nastavenou na zhruba 1/30 sekundy podle potřeby.

Reklamní kampaň jde doslova do světa během listopadu a prosince tohoto roku.

 Události Jak se točí reklama
V závěrečné scéně se sešlo veškeré herecké i neherecké osazenstvo a gratulovalo režisérovi a protagonistům.


Vydáno: 22. 12. 2012

Autor: Vojtěch Formánek (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Škoda Fabia bazar