Kupujeme vůz na LPG

Jak ušetřit na provozu automobilu? Jednou z možností může být přestavba vozu na LPG. Vyplatí se koupit nový, nebo ojetý vůz? Ušetřím, když koupím vůz na LPG? Poradíme vám.

Co je vlastně LPG a proč jej automobilky využívají?

Zkratka LPG znamená „liquified petroleum gas“, česky zkapalněný ropný plyn (propan-butan). Jde o ropný produkt, který lze po příslušné přestavbě použít jako alternativní palivo ve vozech se zážehovými (tj. benzínovými) motory. Plní se do tlakových lahví, které mohou v některých případech zabírat místo v kufru auta. Většinou jsou však skryty v prostoru určeném pro rezervní kolo.

Ušetřím, když koupím vůz na LPG? Jaké jsou výhody?

Za hlavní výhodu bývá považován úspornější provoz. LPG je totiž levnější než benzín nebo nafta, na druhou stranu spotřeba bývá o něco vyšší. I tak je ale provoz na LPG bezpochyby levnější, nejčastěji se udává zhruba třetinová až poloviční úspora nákladů. Výhodou oproti jiným alternativním pohonům je dostatečně hustá síť čerpacích stanic. Je však potřeba spočítat si návratnost investice – přestavba na LPG vyjde většinou alespoň na 20 tisíc korun a při nižším nájezdu se úspora projeví až po příliš dlouhé době.

Jaké druhy systémů LPG existují a jaký vlastně vybrat?

Existují dva základní typy: systémy se vstřikováním plynného paliva a systémy se vstřikováním kapalné fáze LPG. Na komponentech pro přestavbu se nevyplatí šetřit. Volba produktu od renomovaného výrobce a nalezení zkušené instalační firmy se v budoucnu může velice vyplatit. Seřízení LPG systému totiž vyžaduje zkušenost a pečlivost. Moderní motory FSI (HPI) jsou vhodné pouze na přestavbu s kapalnou fází, přibližně 60 tisíc korun za čtyři válce, cena je vyšší, ale nic jiného zatím spolehlivě nefunguje.

Přestavba na LPG, nebo LPG z výroby?

Vozy přestavěné na LPG už z výroby jsou v bazarech žádanější, neboť se má za to, že přestavba byla provedena v souladu s danými specifiky konkrétního motoru. Mnozí výrobci upravovali v rámci tovární přestavby některé komponenty motoru, které mohly být při dlouhodobém provozu na LPG více namáhány (zejména ventily). Výrobci, kteří nabízejí vozy továrně přestavěné na LPG, jsou namátkou např. Subaru, Hyundai, Renault, Dacia nebo Škoda. U většiny značek může nastat problém se servisem, u vozů Škoda by s tím neměl být problém v každém autorizovaném servisu. U dodatečných přestaveb je vždy podstatné posoudit jejich kvalitu. Na trhu se vyskytuje řada ojetých vozů s ledabyle provedenými přestavbami, které na první pohled sice šetří provozní náklady, na druhou stranu však dochází k nadměrnému opotřebení motoru, které se v budoucnu může hodně prodražit a veškerou úsporu na palivu naprosto zlikvidovat.

Která auta se pro přestavbu nehodí?

Moderní motory, které musí plnit stále přísnější emisní normy, a navíc jsou konstruovány v souladu s úsilím o maximální úsporu nákladů, jsou pro LPG méně vhodné. Liší se to však případ od případu, přestavět lze prakticky jakýkoliv motor, dlouhodobá spolehlivost je ovšem rovnicí s mnoha neznámými. S přestavbou je proto vhodné obrátit se na renomované firmy, které jsou schopny navrhnout optimální řešení pro daný motor.

Jaké jsou trendy v zahraničí?

S rostoucími cenami benzínu jsou přestavby stále populárnější v rámci celé Evropy. Veliké oblibě se dlouhodobě těší například v Itálii, Holandsku či Polsku, odkud také pochází většina LPG systémů prodávaných na českém trhu.

Vyplatí se koupě ojetého vozu na plyn?

Záleží, v jakém režimu je vůz nejčastěji využíván. Obecně vzato je LPG při snaze o maximální úsporu na palivu v mnoha případech vhodnější, než koupě naftové ojetiny. Moderní diesely jsou velice citlivé na zacházení a řada jejich komponent může majiteli v budoucnu nachystat nepříjemná překvapení. Při častých jízdách na krátké vzdálenosti a po městě je LPG považováno za lepší volbu než diesel.

Jaká omezení skýtá vůz s LPG?

Např. omezení vjezdu do podzemních garáží. Dále v některých případech vyšší servisní náklady (např. nutnost častějšího seřizování ventilových vůlí), riziko předčasného opotřebení motoru (opotřebení ventilů – tomu lze předcházet používáním speciálních aditiv), dodatečné náklady v podobě nutnosti pravidelných revizí, v některých případech zmenšení objemu zavazadlového prostoru.

Jaké nové / ojeté vozy doporučit?

Ne každý motor je pro LPG z dlouhodobého hlediska vhodný. Doporučit lze zejména vozy s tovární LPG přestavbou, která byla nebo stále je kryta zárukou od výrobce. V těchto případech totiž lze předpokládat, že výrobce před uvedením na trh instalaci pečlivě odzkoušel a vyhodnotil případné negativní vlivy na životnost pohonného ústrojí. Pro LPG jsou obecně vhodnější starší a jednodušší motory bez přímého vstřikování paliva.

Na otázky Sauto.cz odpovídal odborník z AAA Auto, Jindřich Topol.

 

Zobrazit nabídky

Vydáno: 10. 01. 2014

Autor: Sauto.cz

Aktuální nabídka: Škoda Octavia bazar