Lada Kalina - Ruská ruleta

Kalina měla stejně obtížný start jako řada dalších automobilů, které vznikly v posledních desetiletích v Rusku. Exportní trhy se nového vozu dočkaly až loni na podzim, tři roky po výstavní premiéře. Čeští zákazníci také nepřišli zkrátka. Co mají čekat...

Doba, kdy se na automobily značky Lada stály fronty jen proto, abyste se mohli zapsat do pořadníku, je už dávno pryč. Automobilka AVTOVAZ v současnosti ročně vyrábí asi 800 tisíc vozů několika modelových řad, ale na západ se dostávají převážně jen vozy s označením 110/111/112, terénní Niva a nově také menší model Lada 1118, prodávaný také pod jménem Kalina. Od listopadu loňského roku je Kalina v prodeji také na českém trhu a proto jsme s velkou zvědavostí požádali českého dovozce vozů Lada o zapůjčení k redakčnímu testu.

Kulatý svět

Prvním vývozním modelem nové řady malých vozů značky Lada je Kalina, tříprostorový sedan s kompaktními vnějšími rozměry (4040 x 1676 x 1500 mm) a rozvorem 2470 mm. Modelem, do kterého české zastoupení Lady vkládá více nadějí, je kratší pětidveřový hatchback, který jsme viděli již na několika evropských autosalonech. Prodej by měl být zahájen během prvního pololetí letošního roku.

Zaoblená příď testované Kaliny má jednoduché tvary. Světlomety jsou tvořeny třemi reflektory sdruženými pod společným krytem z čirého skla. Nárazníky dodávané výhradně v barvě karoserie jsou téměř prosté výraznějších prolisů a hran, podobně jako boky karoserie. Lak na dveřích chrání proti poškození mohutné plastové lišty, zadní nárazník je na tom s preventivně-ochrannými prvky stejně špatně jako ten přední. Boční profil karoserie, a zejména pak grafika oken, připomíná tvarové řešení, které měl Opel Corsa B z poloviny devadesátých let. Kryty vnějších zpětných zrcátek i vnější dveřní kliky jsou vyrobeny z tmavě šedého plastu.

Celkový dojem z vnějšího designu není, vzhledem k reálnému stáří modelu (v Rusku se prodává od roku 2004), tím největším problémem Kaliny. Vlastně je to jedna z těch lepších stránek. Vyšší stavba karoserie je výhodná při navrhování polohy sedících cestujících ve voze, vyšší světlá výška se zase uplatní na horších silnicích nebo při zavádění vyšších zdvihů kol. Minimální rozměry přídě a zádě jsou výsledkem snahy tvůrců o maximální využití prostoru mezi nápravami ve prospěch místa pro cestující v interiéru.

Nastupujeme

Dálkovým ovládáním centrálního zamykání na klíči (standardní výbava pro český trh) otevíráme nejprve řidičovy dveře a druhým stiskem také přístup pro všechny ostatní cestující. Jen zavazadlový prostor s archaickým zámkem, jehož konstrukce pamatuje ještě Ladu 2101, zůstává uzamčen. Na řešení se pracuje, nově dovezené vozy prý již budou mít zamykání zavazadelníku integrováno do centrálního zamykání.

Otevíráme řidičovy dveře a nastupujeme. I když rozměry vstupního otvoru nejsou příliš velké (jsme přeci jen mezi malými - městskými - vozy), nastupování je vzhledem k mírně nadprůměrné výšce karoserie bezproblémové.

Celý interiér se nese v decentní kombinaci světle hnědých a šedých plastů a textilních potahových materiálů. Design působí moderně, tvarování hlavního dílu přístrojové desky je vkusné a z ergonomického hlediska nelze rozmístění jednotlivých ovladačů nic vytknout.

Na fotografiích bohužel není tolik vidět ledabylé zpracování jednotlivých dílů a tak u něj zastavme. Výrobní linky Lady by si zasloužily mnohem pečlivější kontrolu, i když mnoho nedotažených detailů jednoduše nelze odstranit bez precizněji vyrobených individuálních součástí. Plasty jsou pochopitelně výhradně tvrdé (což lze u vozu této kategorie očekávat), ale jejich kvalitativní úroveň lze jen obtížně srovnávat s moderními malými vozy prodávanými v Evropě. Finální sestava celého interiéru proto na první pohled nemůže splnit kvalitativní požadavky, které dnes Evropané na vnitřek moderních automobil kladou. Odstrašujícím příkladem za všechny je hrubý chod otočného ovladače ventilace na středové konzole, provázený nepříjemným praskavým zvukem. To je ale jen vrchol ledovce...

Pracoviště řidiče

První vizuální kontakt se sedadlem řidiče je příslibem pohodlného cestování, ale následný hmatový vjem počáteční představy opravuje. Sedadla mají velmi měkké pěnové výplně, které navíc tělu neposkytují v zatáčkách příliš velkou oporu. Sedadlo řidiče je seřiditelné jen v podélném směru, hlavová opěrka má příjemně měkké čalounění, její poloha je nastavitelná ve dvou směrech, ale nastavení sklonu se při prvním dotyku hlavy vrátí do výchozí polohy.

Čtyřramenný volant s výškově seřiditelným sloupkem má ve svém středu airbag, další airbag je připraven zasáhnout v případě nehody před spolujezdcem. Boční ani hlavové airbagy nejsou v nabídce ani za příplatek, stejně jako stabilizační systém. Ten do ruských automobilů zatím nepronikl.

Oválná kaplička s přístrojovým štítem, dodávaným německou firmou VDO, obsahuje čtyři ukazatele a také displej jednoduchého palubního počítače. Ten zobrazuje mj. průměrnou rychlost a průměrnou spotřebu paliva a ovládá se tlačítkem na páčce vlevo pod volantem.

Tvůrci středové konzoly pro její tvarování využili několik elips a oválů, do nichž jsou zabaleny osvědčené komponenty starší konstrukce. Nic takového jako originálně tvarované autorádio nebo klimatizace zde není. Zatím.

Prostor na zadních sedadlech

...je překvapivě velkorysý. Výplně sedáků jsou o stupeň tužší, ale stále daleko od přijatelného průměru, na jaký jsme zvyklí například u francouzských automobilů. Cestující na zadních sedadlech ocení velkou vnitřní šířku ve výši loktů (1440 mm), která je shodná se šířkou vpředu. Nad sedákem vzadu není mnoho místa, a tak měříte-li více než 180 cm počítejte s neustálým dotykem hlavy a stropu.

Nepochopitelná je absence hlavových opěrek na zadních sedadlech, která může být při nehodě pro cestující fatální.

Zavazadlový prostor

...má klasické výhody a nevýhody související s druhem tříprostorové karoserie sedan. Využitelný objem základního zavazadlového prostoru je vzhledem k čtyřmetrové délce karoserie dobrý, ale přístup k němu je omezen minimální šířkou vstupního otvoru 950 mm a úhlopříčnou výškou 480 mm. Většina stěn zavazadelníku je čalouněna béžovým kobercem, který je podobně jako mnoho dalších dílů, nepřesně vyroben nebo uchycen, což naprosto zbytečně kazí výsledný dojem. Překvapením v této cenové kategorii je sofistikované uchycení výklopného víka, jehož panty tak vůbec neomezují nákladový prostor.

Pokud je vám 400 l pro zavazadla málo nebo potřebujete přepravit delší předmět, existuje i u ruského sedanu možnost sklopení sedáků a následně opěradel. Obě části - sedák i opěradlo - jsou dělené a tak není problém přepravovat cestující i delší předměty současně.

Minimální šířka zavazadlového prostoru mezi podběhy měří 950 mm, délka u dna v základním uspořádání činí 900 mm, po sklopení sedadel pak nejméně 1550 mm. Vnitřní výška zavazadlového prostoru měří 550 mm, výška nákladové hrany nad zemí měří u nezatíženého vozu 660 mm.

Jízda

...s Ladou Kalinou je výletem do několik let vzdálené historie. Osmiventilový motor o objemu 1596 cm3 má nejvyšší výkon 59,5 kW dosahovaný již při 5200 ot./min a velmi plochou křivku točivého momentu s vrcholem 120 Nm ve 2700 ot./min. Jeho projev je už od volnoběhu poměrně neklidný a vzhledem ke spalování benzinu i dost hlučný. Mechanický zvuk, který se line při jízdě z převodovky i z motoru provází cestující při pomalé jízdě ve městě i ve vyšších rychlostech na dálnici.

Motor je velmi pružný, příjemně zabírá již v nízkých otáčkách a nemá příliš rád vytáčení k pětitisícové hranici maximálního výkonu. Zdvih pedálu akcelerátoru je velmi malý a tak, subjektivně vzato, motor vozu hbitě dodává požadovanou cestovní rychlost.

Zcela nový podvozek Lady Kaliny má konvenční konstrukci, využívající vpředu vzpěry McPherson a vzadu vlečená ramena, spojená torzně poddajnou příčkou. Odpružení vinutými pružinami je naladěno velmi komfortně, zdvihy kol jsou velké a světlá výška 160 mm umožňuje provoz i na horších silnicích bez rizika poškození vozu nebo zhoršení komfortu. V českých podmínkách se takové vlastnosti dobře užijí na rozbitých silnicích, ve městech Kalinu z klidu nevyvedou ani ty největší zpomalovací retardéry, přes které se ruský automobil přenáší nonšalantním zhoupnutím. Druhou stranou této mince jsou nejisté jízdní vlastnosti v rychle projížděných zatáčkách a velké náklony karoserie tamtéž.

Ovladatelnost vozu trpí hřebenovým řízením s velkým převodem, který se projevuje více než čtyřmi (!) otáčkami volantu mezi krajními polohami. Náhlý vyhýbací manévr proto vyžaduje značnou zkušenost a připravenost řidiče. S takovým řízením zkrátka není rychlá změna směru jízdy vůbec snadná a to se může v krizové situaci vymstít. Elektrický posilovač řízení má při všech rychlostech příliš velký účinek, což dále ubírá řidiči na jistotě za volantem.

Samostatnou kapitolou jsou brzdy bez ABS, které mají tendenci k rychlému zablokování předních kol a následné nežádoucí změně směru jízdy, kterou musí řidič korigovat. Brzdy by byly asi tou první komponentou, kterou by měli podle našeho názoru v Rusku přepracovat.

Další oblastí, která by zasloužila více pozornosti už proto, že obvykle bývá zajišťována externími partnery, je světelná soustava. Přední světlomety Kaliny nemají příliš velkou účinnost.

Proč koupit Ladu?

Kalina je nový model, který staví na tradičních hodnotách značky. I tak by mohl znít reklamní slogan českého importéra. Technicky ruští konstruktéři jen dohánějí vyspělý automobilový svět, ale přesto lze najít několik důvodů proč by se o tento automobil mohla zajímat určitá skupina zákazníků v ČR.

Obchodníci s Ladami rádi ukazují na poměr ceny a nabízené hodnoty. Zejména srovnání výkonových a jízdních parametrů by bylo ve srovnání s podobně levnými konkurenty zajímavé. Píšeme ,,by bylo", protože na trhu je, bohužel pro Ladu, Dacia Logan, která je nejen větším, ale v mnoha ohledech dospělejším automobilem. Přesto stojí za úvahu, zda balík standardní výbavy, kterou má jediný model s jediným motorem a jediným výbavovým stupněm, již v základní ceně 229.900,-Kč, je dostatečně silným argumentem.

V městském provozu potěší pružný i když poměrně hlučný motor, dobrý výhled z vozu, velká vnější zpětná zrcátka a prostor pro čtyři cestující. Pokud jezdíte převážně ve městě, oceníte určitě i odolnost vozu vůči terénním překážkám. Silnou stránkou Kaliny zůstává výkonné topení a v řadě případů extrémně nízké ceny náhradních dílů.

Exotický původ a minimální rozšíření modelu mají také svou lepší stránku: zájem zlodějů o takový automobil asi nebude příliš velký...

První cena vozu222.900,-Kč (Lada 1118 (59,5 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací222.900,-Kč (Lada 1118 (59,5 kW))
Základní cena testovaného vozu222.900,-Kč (Lada 1118 (59,5 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků229.900,-Kč (Lada 1118 (59,5 kW))

Plusy

  • robustní konstrukce
  • schopnost překonávat terénní nerovnosti komfortně
  • nízké ceny náhradních dílů
  • pružný motor

Minusy

  • slabé brzdy
  • ledabylé dílenské zpracování
  • jízdní vlastnosti v extrémní situaci
  • hlučný provoz
  • nepřítomnost ABS, nemožnost dokoupit ESP a další bezpečnostní prvky
  • omezená nabídka

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Lada Kalina bazar