Lancia Delta 2.0 JTD - Delta Force

Extravagance, elegance, majestát, nekonformnost a mnoho dalších synonym dokáže generovat nový automobilový zjev, který italská Lancia přivedla na evropské silnice. Druhý test na Auto.cz absolvovala Delta s novým motorem 2.0 JTD (121 kW).

Nový motor je ve skutečnosti dalším vývojovým stupněm předchozího čtyřválce 1.9 JTDm, který důvěrně znají např. majitelé mnoha Alf Romeo. Vedle zajímavějších parametrů (121 kW při 4000 min-1, 360 Nm ve 2000 min-1) se chlubí vlastnostmi, které od moderního turbodieselu očekáváte. Má slušně utlumený zvuk, i když princip spalování je stále jasně slyšitelný, má široké pásmo využitelných otáček, i když pod 1700 min-1 stále existuje určitá mrtvá zóna a zvládá téměř benzinově vysoké maximální otáčky (4900 min-1), i když vytáčení motoru za 4500 min-1 už není příliš efektivní.

Jednotka, která zatím spoléhá na starší, ale jak z parametrů vidno více než dostačující techniku vstřikování common-rail se 1600 bary a solenoidovými vstřikovači, umí nabídnout plynulý nástup točivého momentu a jeho přiměřenou gradaci v pásmu od 1700 min-1 do necelých 4000 min-1.

S 1,5 tuny těžkou Deltou si motor poradí o poznání snáze než základní JTD. Toto je typický vysokorychlostní dravec, kterému nevadí dlouhodobá jízda na dálnici. Turboefekt, resp. pásmo s nižším točivým momentem těsně nad volnoběhem, zde stále je, a tak si musíte dávat dobrý pozor, abyste chybným řazením některého ze šesti stupňů neposlali motor do nepatřičně nízkých sfér. Pod dvěma tisíci se sbírá výrazně pomaleji, než po překročení této hranice. Ve srovnání s německou velkosériovou produkcí jde ale vysokovýkonný motor s kultivovanějším chodem a plynulejší reakcí na řidičovy povely. Ostatně recept na tento nešvar Lancia má a nabízí jej pod názvem 1.9 JTD Twin Turbo.

 

Spotřeba paliva se v reálném provozu dostává jen mírně nad úroveň podstatně slabší motorizace 1,6 JTD (88 kW). Při loudavém rychlostním průměru 100 km/h lze jezdit za 5,2 l/100 km, v obvyklejší dálniční rychlosti 130 km/h si motor řekne o 6,5 l/100 km. Obuty přitom byly zimní pneumatiky 225/45 R17, které jistě negativně ovlivnily zjištěné hodnoty spotřeby, když standardem je rozměr 205/55 R16.

Uzemňující design

...působí pozdvižení ve dne svým zjevem a v noci svými diodovými orgiemi. Když už vám začne připadat Delta tak nějak normální, stačí ji postavit vedle čehokoliv jiného a rychle si uvědomíte, že to, co designéři navrhli a management poslal do sériové výroby, je něčím vskutku výjimečným. Poslední konkurenční hatchback s délkou přes 4,5 m se po ukončení výroby Opelu Signum odporoučel, ale Delta přeci jen hraje trochu jinou ligu. Pozoruhodných detailů je na Deltě celá řada, od špičkového designérského řešení přídě, až po neméně originální záď.

Velkorysý obývák

Dostupný luxus patří ke značce déle než dnes tak zašlapávaná sportovní image, a proto není divu, že zařízení velkého vnitřního objemu karoserie Delty působí od první chvíle mimořádným dojmem. Přední sedadla, která jsou v našem případě čalouněna výměnou za příplatek 44.000,-Kč béžovou kůží s barevným orámováním, vypadají spíše jako barokní lenošky. Mají výrazně netradiční tvarování s efektním designem a komfortním charakterem sezení. Absentující boční vedení začíná vadit až při skutečně dynamické jízdě zatáčkovitou tratí, a možná, že větším prohřeškem jsou poměrně úzké hlavové opěrky s okouzlujícím provedením.

 

Zadní sedadla jsou zvláštní nejen tvarováním, ale i svou posuvnou konstrukcí, zlepšující možnosti variability mezi prostorem pro zavazadla a prostorem pro posádku. V extrémní zadní poloze je na zadních místech mimořádný prostor v podélném směru, vertikálně jde ale jen o slušný standard. Nad sedáky je k dispozici 890 mm, což překonává hned několik konkurenčních modelů nižší střední třídy, ale naštěstí je alespoň poloha sezení středních postav optimalizována vyšším umístěním hrany sedáků od podlahy (370 mm). Obzvláště vysocí cestující mohou vylepšit prostor nad hlavami polohovatelným sklonem opěradel.

Ovládání

... 4,5 m dlouhého hatchbacku se děje přes vhodně tvarovaný věnec volantu s průměrem 372 mm, na jehož ramenech jsou neprakticky umístěná tlačítka pro ovládání rádia, palubního informačního systému a hlasového ovládání. Dosáhnou na ně pouze řidiči s delšími prsty, a ti jak známo, mívají v našich zemích zálusk spíše na vozy německých značek. Teď už ale trochu vážněji. Delta brzdí razantně, zřejmě i díky širokým kolům, řazení se vyznačuje uspokojivou přesností a jen mírně vyšším odporem pohybu páky v kulise.

Podvozek

... je připraven na dálkové přesuny po kvalitních silnicích vysokými rychlostmi. Technicky jednoduchá a prostorově úsporná zadní náprava vede kola spolehlivě pouze na kvalitním povrchu, ale jakmile se ocitnete na okresce nebo horší silnici, budou zadní kola při nešetrné jízdě častěji ztrácet kontakt s vozovkou. Při přejezdu větších nerovností a děr se od kol ozývají špatně tlumené rázy, kterými trpí posádka, podvozek i kola. Standardní a nevypínatelné ESP se postará o eliminaci nedotáčivosti i počínající smyk způsobený ztrátou kontaktu kol s vozovkou. Když zůstanete u klidnějšího způsobu jízdy, bude vás Delta hýčkat dobrou zvukovou a vibrační izolací od motoru i aerodynamického hluku. Překonávání vln a delších nerovností je ve znamení limuzinoidního komfortu, díky dlouhému rozvoru a velkému obvodu pneumatik.

 

Tužší charakter odpružení je překvapením. Luxus a pohodlí evokující provedení této Lancie by nejednomu motoristickému novináři, a tím spíše zákazníkům umožnily zavřít oči nad vyššími náklony karoserie a menší agilitou podvozku, které by s komfortnější charakteristikou pružin, tlumičů a stabilizátorů byly spojeny. V současném provedení doporučujeme před koupí ozkoušet přinejmenším různé profily pneumatik (v nabídce jsou průměry kol 16, 17 a 18 palců), které by mohly ovlivnit komfort přejezdu hlavně těch malých nerovností.

Vysoký točivý moment, který směřuje na přední nápravu, umí skupina Fiat precizně kočírovat třeba v menší Alfě 147 mechanickým svorným účinkem předního diferenciálu. Ten v Deltě sice mít nemůžete, ale jeho levnější elektronické řešení (přibrzďování vnitřního kola při akceleraci v zatáčce) se ukázalo jako velmi účinná alternativa.

Závěr

Objemově největší turbodiesel je v Deltě jako doma. Poskytuje jí dynamiku odpovídající jejímu luxusnímu image, komfortní projev a přiměřeně nízkou spotřebu. Kdo chce ještě vyhlazenější momentovou charakteristiku turbodieselu, ten musí jít do dvojitě přeplňovaného motoru Twin Turbo.

Delta je luxusně zařízený hatchback na pomezí nižší střední a střední třídy. K jeho designu a interiérové architektuře máme jen několik nepodstatných připomínek, které lze přejít mávnutím ruky. K dnešnímu vysokému standardu jízdních vlastností střední třídy schází tomuto krásnému autu víceprvková zadní náprava. Charakteru automobilu by lépe odpovídal měkčí a houpavější podvozek. Možná, že se ale pleteme, a noví zákazníci Lancie chtějí Deltu takovou jaká je.

 
První cena vozu495.000,- Kč (Delta Argento, 1.4T, 88 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací650.000,- Kč (Delta Oro, 2.0 JTD, 121 kW)
Základní cena testovaného vozu650.000,- Kč (Delta Oro, 2.0 JTD, 121 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků808.400,- Kč (Delta Oro, 2.0 JTD, 121 kW)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Luxusně působící interiér
  • Pohodlná sedadla
  • Prostor pro nohy vzadu
  • Dobré odhlučnění motoru
  • Přesné řízení

Mínusy

  • Omezené místo pro hlavu vzadu
  • Tuhé odpružení, rázy od kol
  • Vysoká pohotovostní hmotnost
  • Vysoký práh zavazadelníku

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Lancia Delta bazar