Lancia Musa 1,4 16V (70 kW) & 1,3 Multijet (66 kW) - Dámská volenka

Prvotřídní design kombinovaný s italskou lehkomyslností by mohl znamenat, že se do malého MPV nic nevejde a bude vrcholně nepraktické. Opak je ale pravdou!

Technicky sice nejde o mimořádně zajímavý automobil, ale zbývající disciplíny poutají pozornost více než dost. A nejsou to přitom pouze estetické a výhradně subjektivní kategorie, v nichž má Musa co nabídnout.

Designová Idea

Česká novodobá minulost malých MPV z dílen Fiatu je tak trochu pohnutá. S nadšením přijatý model Idea se představil veřejnost v roce 2003 a o několik měsíců později se objevil i na českém trhu. Pro malý zájem českých zájemců (nebo snad neschopnost nabídnout konkurenceschopnější cenu) se v roce 2005 Idea vytratila z nabídky českých prodejců Fiatu, jakoby se čekalo na to, až trh defnitivně ovládnou Merivy a později během roku 2006 Roomstery.

Na začátku roku 2008 pak v rámci rozšíření značky Lancia na český trh přichází, jako druhý model v pořadí, Musa. Derivát Fiatu Idea okupuje už druhý rok po sobě italský trh malých MPV a trochu překvapivě jde v celoevropském měřítku na odbyt o poznání lépe než Idea, která v sobě má zakódovanou německou genetickou výbavu připomínající neslavné období Fiatu Stilo.


 

Loňský facelift Musu posunul o půlgeneraci dále, i když osvědčený základ starého dobrého Punta v útrobách zůstává. Exkluzivitu hodnou minulosti značky dodává Muse vymazlená příď s hravými tvary sdružených svítilen a sebevědomou maskou, jejíž tvar je do hladké a relativně ploché přídě zasazen tak trochu natruc. Oba převisy se loni zvětšily, což celkovou délku auta posunulo přes čtyři metry. Přísně jednoprostorová karoserie má svým pojetím nejblíže k německému Opelu Meriva, v českém prostředí bude zřejmě nejbližším konkurentem extravagantní Roomster. Na rozdíl o těchto tuctových miniMPV chce Lancia nabízet vytříbený styl. Mimo základních zženštilých tvarů se Musa chlubí množstvím chromovaných detailů, netradičním designem kol a možností objednání mimořádně originálního dvoubarevného provedení bicolore (+25.000,-Kč).

Život s italskou hvězdou

Malá luxusní auta nejsou nikde, natož na českém trhu, na špici žebříčků registrací, ale Musa naštěstí nemusí spoléhat na to, že příjde bohatý princ, který ji koupí bez ohledu na vše ostatní své princezně. Začneme-li odzadu, jsme u zavazadelníku. Jeho objem 390/1488 l nenapovídá nic o tom, že bychom měli mít tu čest s autem čtyřmetrové délky, ale je to opravdu tak. Lancia Musa patří k autům s nejnižší polohou nakládací hrany nad úrovní vozovky - naměřili jsme jen 61 cm. V kufru je na pravé straně kvádr překrytý kobercem, který je připraven pro zabudování CD měniče - bohužel i když si jej neobjednáte. Tento prvek omezuje maximální využitelnou šířku (960 mm), ale délka u dna (620 mm), i výška ke krycímu platu (590 mm) jsou na tak malý automobil více než dobré hodnoty.

Jestliže dojde na nejhorší a majitel Lancie musí s Musou i pracovat, přichází další prostorové překvapení. Sedáky lze postupně sklápět - opěradlo vpřed na sedák, to celé pak dále vpřed pomocí vzpěr, takže vzniklá, téměř rovná plocha získává délku přes 1500 mm. Ani to není zdaleka variabilní konečná. Spolujezdcovo sedadlo má sedák sklopitelný do vodorovné polohy, takže se sklopeným zadním opěradlem snadno ve čtyřmetrové Muse přepravíte i předměty s délkou 2,8 m. Více snad pro maximalizaci užitné hodnoty udělat nešlo.

Jestliže jsme chválili nastupování před čtyřmi lety u Fiatu, lze zodpovědně prohlásit podobný výrok i dnes u Lancie. Čtyři dveře s pravidelným tvarem se otevírají do velkých úhlů, sedáky jsou v optimální výšce pro nastupování. Luxusně vyhlížející křesla mají na první pohled spíše komfortní poslání, ale měření ukázala, že jejich rozměry (délka sedáku, výška opěradla) jsou větší než u Roomsteru nebo Merivy. Velkým a příjemným překvapením je poloha cestujících na zadních sedadlech, kterým sedáky (mimochodem delší než ty přední!) dobře podpírají stehna, díky vzdálenosti hrany sedáku k podlaze. Poloha sezení je vpředu i vzadu vzpřímená, tedy na dlouhé trasy relativně pohodlná i ve srovnání s malými hatchbacky. K pohodové atmosféře na palubě přispívá také velká vnitřní šířka (vpředu ve výši loktů dokonce 1470 mm), kterou Musa výrazně překonává Merivu i Roomster.


 

Benzin nebo diesel

V krátkém časovém období jsme měli příležitost vyzkoušet dvě zřejmě nejžádanější motorizace. Zážehový motor 1,4 16V (70 kW, 128 Nm) se objevuje v Grande Puntu, ale své místo má i v dalších Fiatech již několik let. Jeho vlastnosti odpovídají charakteru Musy nejlépe. Zpočátku tichý a později dravě znějící zvuk provokuje, ale ve městě se sním nebudou trápit ani méně zkušené řidičky. Při popojíždění v kolonách oceníte plynulý nástup, který bude někdo možná mylně pokládat za nudu v nízkých otáčkách. Podle nás jde o točivý a svým způsobem zábavný motor, který dokáže být andělem i (malým) ďáblem. Unikátní příplatkovou položkou je možnost doobjednání šestistupňové převodovky. Investici ve výši 5.000,-Kč upřímně doporučujeme. Řazení samotné postrádá německou preciznost, snadnost pohybů v kulise a tuhost dorazů, která by vybízela k rychlým změnám rychlostí, ale vyšší počet převodových stupňů dělá jízdu zábavnější a koneckonců i úspornější. Při standardní rychlosti 130 km/h budete mít na šestku na otáčkoměru 3600 ot./min a palubní počítač ukáže po několika desítkách kilometrů spotřebu 8,8 l/100 km. Když se budete pohybovat s průměrem 100 km/h, bude jízda o poznání tišší, aerodynamický odpor nebude tolik působit, a tak s ručkou otáčkoměru ukotvenou na 2900 ot./min pojedete za slušných 6,3 l/100 km.


 

Malý turbodiesel má v Muse výrazně méně kultivované chování. Kupodivu nejde ani tak o hluk nebo vibrace (ty ruší posádku jen minimálně), ale spíše o neustálý boj s točivým momentem, který musíte kočírovat při rozjedu i v zatáčkách. Zejména ovládání pedálu plynu turbodieselu vyžaduje podstatně více zkušeností než benzinová motorizace a například do města bychom ji zřejmě řidičkám vůbec nedoporučovali. Při rozjezdu je nejbezpečnější cestou jak akcelerovat plynulé vytočení motoru až k 2000 ot./min a následné pouštění spojky. Cokoliv jiného znamená buď počátek protočení kol nebo naopak boj motoru (bez podpory turbodmychadla) s jízdními odpory, které jsou pak náhle a pokaždé poněkud překvapivě překonány výbušnou akcelerací.

Mimo město vyniká koncepční výhoda turbodieselu naplno. Na českém dálničním limitu lze jezdit s 3200 ot./min a spotřebou 6,2 l/100 km, rychlostní průměr 100 km/h zvládá Musa s malým Multijetem za zázračných 4,6 l/100 km.

Komfort se vším všudy

Lancia Musa splňuje svými jízdními vlastnostmi vše co se od ní jako od malého luxusního auta čeká. Tlumení nerovností, včetně těch krátkých příčných, je na velmi dobré úrovni, i když na testovaných exemplářích byla příplatková šestnáctipalcová kola z lehkých slitin s pneumatikami 205/50 R16. Řízení je neméně komfortní, ale nad velkým účinkem posilovače (který může být dále znásoben režimem City) snad ani není nutné se v tomto voze zastavovat. Brzdy by mohly mít plynulejší nástup a v této cenové kategorii snad už i kotouče na zadních kolech. Sportovní jízdu asi nebude mnoho majitelek praktikovat, ale když se tak stane, mohou dámy očekávat o něco stabilnější i když více rozhoupané chování na silnici než v případě Merivy. Ta je podle nás vybavena tužším odpružením a tvrdším materiálem sedáků, což dá celkově méně pohodlí v běžném provozu. Ve vysokých rychlostech posilovač příjemně tuhne, což výrazně dodává řidiči na jistotě.

Italské manýry

Nebylo by to auto z Itálie, kdyby nemělo alespoň několik nepraktických a krásných detailů. Každodenním provozem vás budou provázet zrcátka formulového formátu, která mají zřejmě původ ještě ve Fiatu Stilo. Ostřikovače, se bohužel konstruktérům nepodařilo sladit s tvarem stěračů, takže stěrač je sice za jízdy ostřikován velmi účinně, ale na sklo se v parkovací poloze dostane pouze vodní mlha. Zpracování interiéru je velmi dobré, ale některé materiály (ač se změněným odstínem probarvení) přece jen neodpovídají špičkovému standardu, na který si rychle navyknete ve velkých Lanciích. Kvalitativní dojem z dotykových a ovládacích kontaktů s Musou kazí kovový zvuk při zavírání všech bočních dveří, jakoby k ladění tuhosti tlumicích materiálů na tomto místě nikdy nedošlo. Podobně hrubou charakteristiku mají při otevírání také vnější dveřní kliky.

Závěr

Lancia vrací na český trh malé MPV, které má mimořádně široké uplatnění, vysokou užitnou hodnotu a kompaktní rozměry, které se hodí do města. Současně zvládá s veškerým komfortem i delší dálniční trasy, uvnitř se pohodlně sedí a do šířky máte vlastně tolik místa jako v Bravu. Je více než 400 tisíc za takové auto mnoho? Pokud budete zvažovat pouze základní míry a data, asi skončíte u jiného modelu, jenže Lancii nechybí bohatá výbava ani unikátní design. Když to všechno spočítáte, možná že ANO bude pro některé z vás dokonce i racionální volba.


 

První cena vozu389.000,-Kč (Musa 1,4 8V (56 kW), Argento)
První cena vozu s testovanou motorizací419.000,-Kč (Musa 1,4 8V (56 kW), Argento)
Základní cena testovaného vozu434.000,-Kč (Musa 1,4 16V (70 kW), Oro)
Cena testovaného vozu vč. příplatků532.500,-Kč (Musa 1,4 16V (70 kW), Oro)

Plusy

  • Prostorný a variabilní interiér, velká šířka na předních sedadlech
  • Relativně velký a dobře přístupný zavazadlový prostor
  • Šestistupňová převodovka pro motor 1,4 16V
  • Unikátní designové prvky výbavy (dvoubarevný lak, kola)
  • Tlumení podvozku i na krátkých příčných nerovnostech
  • Dobré odhlučnění interiéru

Minusy

  • Malá vnější zpětná zrcátka
  • Kovový zvuk při dovírání dveří, velká síla při otevírání dveří
  • Vyšší cena a ztráta hodnoty

Vydáno: 11. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Lancia Musa bazar