Land Rover Defender 2.2 SD4 110 SW Experience E: Deus ex machina

Defender není jen auto, je to legenda. Auto vlastně také není, je to stroj, a i tak má duši. Rozhodně nad ním někdo bdí při cestách v terénu, jinak bych teď nepsal článek, ale vykopával "Defa".

Zprávy o tom, že Land Rover po dlouhých letech ukončí výrobu defenderu, se množí. Což o to, o podobné zvěsti není nouze již minimálně deset let, ale pocit, že se opravdu bolestně blíží realitě, je den ode dne silnější. Modelový rok 2013 sice prakticky nemáte šanci poznat, pár změn se přece jen odehrálo, např. diesel 2,2 litru má standardně filtr pevných částic. Důležitější ovšem je, že se stále vyrábí čtrnáct různých verzí kabiny a podvozku a především že na ikonický design si nikdo nedovolil sáhnout. Při starém zůstala i celá řada dalších věcí, bohužel.

Pozice za volantem je nadále strašidelná. Naprosto dokážu pochopit vyosený volant a utiskující tunel kardanu. Obé vyvěrá z letité konstrukce zaměřené na průchodnost a odolnost s tím, že posádka se zkrátka musí přizpůsobit stroji a nějak se vmáčknout. Pochopím i zámky dveří čnějící tak, že si o ně roztrhnete kalhoty. Že řízení má vůli, mě také nechává chladným, vždyť účel masivní nápravy s obřími kulovými čepy je přesným průjezdům zatáček na hony vzdálen. Ostatně ani, mírně řečeno, nevalný jízdní komfort na silnici by na úzkých terénních pneumatikách kol dvou tuhých náprav neměl nikoho překvapovat, stejně jako hluk ze všech možných stran a teplo sálající od převodovky. Stejný příběh je to s mizerným rejdem, pomalým převodem řízení atd. Zato fakt, že sedačku řidiče nelze pořádně posunout vzad, jakkoli by to klidně šlo, mě trochu vytáčí. Stejně tak rozpatlávače místo stěračů, zrcátka nastavitelná toliko rukou z okna i ruční brzda ukrutně tlačící do nohy - snadno řešitelné detaily.

 Automobily Land Rover Defender 2.2 SD4 110 SW Experience E
Pracoviště řidiče je ergonomicky tristní. Posun sedačky je malý, volant i pedály vyosené. Ruční brzda tlačí do nohy a neopřete si ruku.

Papírová spotřeba je ekologovým snem oproti reálné. Za průměr patnácti litrů budete ještě rádi. Komfortní prvky? Veškeré žádné, avšak něco lze koupit. Za Příplatek s velkým P. ABS s protiprokluzem stojí 55 303 Kč, aftermarket rádio s centrálním zamykáním 54 131 Kč, klimatizace 50 298 Kč, vyhřívané sedačky a přední sklo 17 464 Kč. Ale hádám, že když jako značka máte oficiální povolení otisknout do katalogu insignie Jejího Veličenstva, vévody z Edinburgu a prince z Walesu, asi i takové cifry umíte ospravedlnit. Navíc "kontrastní" bílá střecha je ve standardu.

Všechny stesky mizí v terénu. Neskutečná křižitelnost ingotů náprav, přehledná karoserie a schopnost nakonec se bez cizí pomoci vyškrábat i z uváznutí až po dveře v říčním bahně musí přesvědčit každého. Lehký terén defender nerozezná od silnice, můžete jet stejně rychle a dost podobně to i drncá (tzn. pro tentokrát málo). Nemravně drahý dědeček off-road obrací pohledy všude, kam přijede. Bez závisti, kterou by vzbuzoval sporťák za stejnou cenu. Lidé se usmívají, zdraví a ukazují palce nahoru. Defender má totiž duši.

 Automobily Land Rover Defender 2.2 SD4 110 SW Experience E
Luxus v podobě klimatizace, vyhřívání sedaček a rádia draze zaplatíte, redukce je zdarma.

Cena
Defender 2.2 SD4 110 SW Experience E: 1 227 315 Kč
Testovaný vůz: 1 437 025 Kč

 Automobily Land Rover Defender 2.2 SD4 110 SW Experience E
Dvě tuhé nápravy na vinutých pružinách, koaxiální tlumiče a panhardská tyč vpředu, trojúhelníková a vlečená ramena vzadu.


Vydáno: 05. 07. 2013

Autor: Vojtěch Med (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Land Rover Defender bazar