Lexus GS 350 AWD F Sport: Výjimka pro čtyři

Lexus GS 350 AWD byl původně určený jen pro Rusko, Ukrajinu a USA. Přesto si ho můžete koupit u nás a v dalších třech okolních zemích.

Pohonem všech kol disponovala už minulá generace řady GS 300, do Evropy se ale nedovážela. Nicméně fakt, že volba čtyřkolky je v zemích střední Evropy u zákazníků prémiových sedanů vyšší střední třídy stejně samozřejmá jako objednání koženého čalounění, přiměl české (ale i slovenské, polské a maďarské) zastoupení značky Lexus vyjednat si tzv. "malou výjimku" na prodej této verze. V jejím rámci mohou prodat maximálně 80 aut ročně.

Agresivní přední i zadní nárazník s náznakem difuzoru, voštinová maska chladiče, výraznější spoilery a 19" kola prozrazovaly, že testovaný vůz byl ve výbavě F Sport. Zvenku tento paket ještě zvýrazňuje už tak dost výjimečný a nepřehlédnutelný design řady GS, díky němuž tohle auto na našich silnicích nezapadne. Důvodem je ale i to, že logo Lexusu (luxusní divize Toyoty), je pro většinu lidí stále ještě neznámé.

 Automobily Lexus GS 350 AWD F Sport
Ve výbavě F Sport dostanete barevný displej s rekordní úhlopříčkou 12,3", u něhož však Lexus zdaleka nevyužil jeho potenciál.

Novou generaci řady GS jsme už měli v redakci dvakrát, takže při popisu interiéru se asi budeme opakovat. Opět jsme se utvrdili v tom, že jde o jedno z nejpříjemnějších míst, kde lze trávit čas za volantem. A to i díky špičkovému audiosystému Mark Levinson se 17 reproduktory, který dostanete s výbavou F Sport. Velmi hodnotně charakterizuje i leštěný hliník, kterým se v interiéru rozhodně nešetřilo. Hojně se vyskytuje na přístrojové desce, na dveřích, hliníkové jsou i pedály. Sportovní atmosféru podtrhuje perforovanou kůží potažený volant, cihlová kůže a tmavé čalounění stropu.

Na druhé straně jsme se ale opět občas trápili s joystickem systému Remote Touch ovládajícím všechny palubní systémy. Řešení to není špatné. Ovladač dokonce umí klást odpor (lze si nastavit i jeho intenzitu), čímž napovídá, kterým směrem se s ním můžete pohybovat. Přesto za jízdy vyžaduje až moc velké soustředění. U joysticku nám chybělo tlačítko umožňující krok zpátky či přímý vstup pro ovládání rádia a telefonu. Digitální hodiny uprostřed středového panelu s grafikou z 80. let sice nahradily elegantní ručičkové, předpotopní číslice se ale objevily na panelu klimatizaci. Lexus už delší dobu podezříváme, že jde o jakýsi charakteristický poznávací znak, který však v kontrastu s optitronovými přístroji či obří obrazovkou je jako pěst na oko. Centrální displej má sice úctyhodnou úhlopříčku 12,3", jeho plocha by se ale dala využít daleko lépe. Video si na něm nepřehrajete a ani grafika navigace není nejmodernější. Audi už dokáže pracovat i s fotografickými mapami od Google.

 Automobily Lexus GS 350 AWD F Sport
Sedadla lze nastavit v 16 směrech, včetně sevření bočnic opěradel. I s kůží je v ceně.

Z čistě uživatelského hlediska nás ale nejvíc trápila jedna zdánlivá banalita - stěrače. Auto jsme měli v týdnu, kdy republiku konečně zasypal sníh a na silnici byla často břečka sněhu se solí. A ta je pro stěrače prubířskou zkouškou, ve které však lexus neuspěl. Hlavně konce stěračů nedokázaly okno vyčistit a šmouhy na něm zůstávaly i pod záplavou kapaliny z ostřikovačů. Výhrady jsme měli i k ovládání stěračů. Bezaretační páčky, které se po vychýlení vrací zpátky do základní polohy, mají nelogicky dvě pozice nahoru a dvě dolů (běžně jedním směrem), na což jsme přišli až z 900stránkového a snad dvě kila vážícího manuálu. V automatickém režimu si pak dělaly, co chtěly, a kolikrát usilovně stíraly i zcela suché okno.

Sníh (nejen) na silnici byl ale i zdrojem velké radosti, protože jsme mohli pořádně prověřit schopnosti stálého pohonu všech kol, který však přináší i určité omezení. Z důvodu ochrany rozvodovky je totiž maximální rychlost GS 350 AWD omezena na 190 km/h, přitom 317 k/233 kW produkovaných podélně uloženým benzinovým 3.5 V6 by i s rezervou stačilo na 250 km/h. O dynamiku se ale určitě bát nemusíte, na stovku GS zrychlí za 6,4 s. Nicméně každý si musí zvážit, zda chce po německých dálnicích prohánět bavoráky a audiny, nebo maximální rychlost vymění za jistotu toho, že na horách vyjede, kam potřebuje, aniž by musel opouštět vyhřátou a útulnou kabinu a nasazovat na zadní kola sněhové řetězy.

 Automobily Lexus GS 350 AWD F Sport
Pohon všech kol sice omezuje maximální rychlost, nejen na sněhu ale přináší větší jistotu.

Na suchu je AWD ve srovnání s GS se zadním pohonem nepatrně nedotáčivější, což ale většina řidičů asi ani nepostřehne. Na sněhu však funguje pohon 4×4 citlivě a se zapnutým ESP po většinu doby prakticky nepostřehnutelně. Žádné škubání či nepředvídatelné chování vozu jsme nepostřehli. Jistota a klid, jak jsme u Lexusu zvyklí. Stačí ale zastavit, podržet asi na pět sekund tlačítko stabilizace, čímž ji zcela vyřadíte z činnosti (dnes už výjimečná záležitost), přidat plyn a klid se promění v zábavu. Příval výkonu na zadní kola pošle auto okamžitě do přetáčivého smyku a pak už jen stačí hrát si s volantem a plynem a užívat si...

Nejen podobné hrátky ale dokáží udělat slušný vír v nádrži. Šestiválec má sice nádherný zvuk, lineární zátah, úžasnou reakci na přidání plynu a vysoký výkon, je ale také dost žíznivý. Už kombinovaná spotřeba 10,2 l převyšuje německé konkurenty o dva až tři litry. Pouze s naprostou rezignací na dynamiku jsme se dostali na 11 l, běžná taxa byla kolem 13 l. Avšak i při této spotřebě by měla relativně skromná 66l nádrž vystačit na víc než jen 400 km, které ukazoval palubní počítač. My jsme na jednu nádrž ujeli o sto kilometrů víc. Japonci si zřejmě nechávají velkou rezervu. Uvítali bychom větší nádrž a přesnější ukazatel dojezdu.

 Automobily Lexus GS 350 AWD F Sport
Atmosférický 3.5 V6 má nadprůměrný výkon 317 k i točivý moment 378 Nm a krásný zvuk. Pod plynem má velký hlad po otáčkách, bohužel ale také po palivu. Nárokuje si kolem 13 l benzinu.

Cena 1 709 000 Kč je ve srovnání s konkurencí o dost vyšší, protože ve výbavě F Sport jsou prvky (kožené čalounění, navigace, head-up displej nebo nastavitelné odpružení), za něž se běžně připlácí. Adaptivní tempomat nebo pre-crash systém 350 AWD nemá a nejde do něj ani objednat.

Cena
GS 350 AWD F Sport: 1 709 000 Kč
Testovaný vůz: 1 739 000 Kč

 Automobily Lexus GS 350 AWD F Sport


Vydáno: 04. 03. 2013

Autor: Michal Štengl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Lexus GS 300 bazar