Lexus GS 450h F Sport: Strážce teritoria

Ve vyšší střední třídě se schyluje k velké hybridní bitvě. Na skalp nového Lexusu GS 450h se třese hned několik konkurentů. Podaří se mu zúročit letitý náskok?

Evropští zájemci o kombinovaný pohon si mohou začít hodně vybírat. Je libo Audi A6 Hybrid, BMW 5 Active Hybrid, Infiniti M35h či snad dieselový Mercedes-Benz E 300 Bluetec Hybrid? Donedávna přitom měli ve vyšší střední třídě jen jedinou alternativu – Lexus GS 450h. A ten nyní prostřednictvím druhé generace přijíždí obhájit vydobyté teritorium.

Nová generace je postavená na zcela nové platformě s delším rozvorem, i přes sportovní ladění je tedy na zadních sedadlech dostatek místa. Ergonomie ale nedále není na takové úrovni jako u německé konkurence. Ovládání inforozhraní však doznalo vylepšení. Pro potvrzení volby již stačí stlačit samotný joystick.

Pokud si za pouhých 25 000 Kč pořídíte Multimediální paket a navigační systém, dostanete kromě výborného audiosystému Mark Levinson se 17 reproduktory i obří displej navigace. Před jeho 12,3“ (standardně 8“) se musí sklonit i BMW řady 5 s jinak velkolepými 10,2“. Zobrazované údaje jsou úměrně tomu zvětšeny, snadno si je přečte i ten, kdo špatně vidí. Grafika, zvláště u navigace, ale působí zastarale.

 Automobily Lexus GS 450h F Sport
12,3“ displej je za příplatek. Palubní deska má styl, ergonomie ale není bez chyb.

Lexus GS 450h není stejně jako jeho konkurenti primárně ekoautem. Elektromotor a baterie jsou tu zejména kvůli lepší efektivitě vydané energie. Označení má opět symbolizovat fakt, že výkon šestiválce 3,5 l ve spojení s elektromotorem má srovnatelné parametry jako osmiválec 4,5 l. Systémový výkon 254 kW
je o 4 kW větší, než jakým disponuje BMW 5 Active Hybrid, Infiniti M35h ale má ještě o 14 kW více, Audi A6 Hybrid však jen 180 kW.

Disciplínu 0–100 km/h lexus zvládne stejně rychle jako BMW, tedy za 5,9 s. Audi se 7,3 s zaostává, infiniti naopak se svými 5,5 s mírně ujíždí. Mohutnost a plynulost zátahu GS 450h zanechává silný dojem. Pomoc elektromotoru je rychlá a efektivní. Při změnách režimu jízdy na rozdíl od audi neregistrujete žádné rušivé momenty. Léta praxe jsou znát. Hybridní ústrojí funguje ještě harmoničtěji a méně vtíravě než dříve. Zásluhou výborného odhlučnění motoru (kabina je vůbec dobře izolovaná, trochu znát je jen valivý hluk) řidič podle zvuku nepozná, který z nich právě „tahá pilku“. Brzdy GS zpomalují účinně, ale s citem.

 Automobily Lexus GS 450h F Sport
3.5 V6 a elektromotor se harmonicky doplňují. Letité zkušenosti jsou znát.

Normované spotřebě 5,9 l/100 km se přiblížíte jen těžko. Ale bez problémů lze na volné silnici dosáhnout o 1,6 l vyšší, průměrně jsme jezdili za 9,1 l/100 km. Vzhledem k objemu motoru žádný div. Diesely umí jezdit za méně, tak kultivovaného chodu se ale od nich nedočkáte.

240 baterií disponujících jmenovitým napětím 650 V je umístěno opět mezi zadními sedadly a zavazadlovým prostorem. Na rozdíl od audi nelze rozšířit zavazadelník, o objemu lexusu 0,465 m3 v provedení s dojezdovou rezervou se konkurentům může jen zdát. Audi i BMW odvezou o 0,090 m3 méně a infiniti jen 0,350 m3. Na rozdíl od nich nemá modernější Li-ion baterie, ale stále NiMH.

 Automobily Lexus GS 450h F Sport
Suverénně největší zavazadlový prostor mezi hybridy disponuje 0,465 m3.

Na příplatkových 19“ pneumatikách je GS až překvapivě agilní. Ryze sportovní jízdu si lze užít zejména v režimu Sport+, v němž se přitvrdí tlumiče a ztuhne řízení. Zásluhou adaptivního pérování z vás ale nevytřese duši, komfort je přijatelný.

Přes zadní pohon je lexus i při sportovní jízdě dlouho neutrální. Snadno a přesně se vede zatáčkami. Ovladatelnosti i manévrování ve městě napomáhá i natáčení zadních kol. Dobře funguje i řízení s variabilním převodem, které je ještě harmoničtější než u BMW řady 5. Při jízdě oproti bavorskému modelu působí lexus překvapivě lehčeji.

 Automobily Lexus GS 450h F Sport
Trakce je bezproblémová. Natáčení zadních kol zlepšuje ovladatelnost.

Nedávný americký průzkum sice odhalil, že většina majitelů hybridů si již vůz s tímto pohonem nekoupí. Po svezení s novým GS 450h ale musíme říci, že by to byla chyba.

Cena
GS 450h F Sport: 1 789 000 Kč
Testovaný vůz: 1 864 000 Kč


Vydáno: 04. 09. 2012

Autor: Vladimír Löbl (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Lexus GS 450h bazar