Lexus IS 250 - Céčku zase blíž

Tak má vypadat správný facelift - dobré vlastnosti se nemění, u těch horších došlo ke zlepšení. Teď už omlazený Lexus IS s dvaapůllitrovým šestiválcem od slova luxus odlišuje skutečně jen jediné písmeno.

Zkraje letošního roku se nám faceliftovaný IS dostal do ruky s naftovým motorem a kolega Aleš Jungmann tak za mě odvedl černou práci a zaměřil se na změny, kterými sedan prošel. Tedy jen stručně: vězte, že IS má nyní jiné tvary jak na nasávacím otvoru v předním nárazníku, tak na masce chladiče. Zadní světlomety se chlubí novou diodovou optikou s pozměněným uspořádáním, boční směrová světla se přesunula do krytů zpětných zrcátek.

 

Velmi decentní

Také v interiéru došlo jen k těžko postřehnutelným modifikacím, které ale pracovišti řidiče rozhodně prospěly. Středový §teleis04 panel už není tvořen jednolitou barvou plastů, přibyly ozdobné (a nanejvýš decentní) chromové prvky, změnil se i tvar hlavních ovladačů seskupených v okolí obrazovky a nové matové materiály dostaly i výdechy ventilace.

Výsledkem je, že kabina působí ještě útulněji než předtím. Ano, útulněji, ovšem nikoli prostorněji. IS se tak nezbavil puncu zcela bezkonkurenčně §teleis08 nejstísněnějšího auta střední třídy. Málo místa mají jak nohy všech pasažérů, tak lokty a dokonce i hlava. Prostě a jednoduše - i ve většině aut segmentu B budete mít více životního prostoru. Vzrostlejší řidiče navíc znevýhodňuje poměrně vysoký posaz za §teleis02 volantem a malý rozsah nastavení sklonu sedáku i sloupku volantu. IS prostě asi bylo navrženo pro (útlé) manželky movitých Američanů, jimž asi nebude vadit ani §teleis07 sedák, jenž se zdá být dost krátký a opěradlo postrádající výraznější boční vedení.

Jedním dechem však musím na druhou stranu pochválit možnost vybavit si přední kožená sedadla odvětráváním, to zatím není ani v prémiové střední třídě samozřejmost.

Reklama na ticho

Když jsme jezdili s původním IS, užívali jsme si v kabině špičkové odhlučnění §teleis70 motoru i aerodynamického svistu, které narušovalo jen hučení kol, jejichž izolace nebyla zvládnuta tak precizně. Teď jedeme v omlazeném autě a - slyšíme to samé. Neznamená to ale, že by si Lexus nebral naše výtky k srdci, valivý hluk byl sice citelně potlačen, ale i tak zůstává i nadále tím nejrušivějším elementem jízdy. Takže už ho teď snad ani nelze považovat za výtku, to jsou jen motor i vzduch opravdu nekompromisně ponechány vně kabiny. Prostě ideální prostřední, kde si můžete pustit velmi slušné audio Mark Levinson ,,na plný koule". Tedy pokud zrovna hrajete hudbu z CD, příjem rádia anténou umístěnou v rámu zadního okna je totiž až překvapivě špatný.

 

Největší zlepšení ale malý ,,lex" prodělal co se kvality jízdy týče. Neduhem předchozí verze byl značný přenos rázů a hluku od nerovností vozovky do kabiny, což kazilo celkově kladný dojem z jízdy. Nyní má IS 250 nové tlumiče a tvrdší pružiny, takže je o něco méně plavný, ale rázy zvládá filtrovat velmi dobře.

Sameťák

§teleis71 Šestiválec o objemu 2,5 l a šestistupňová automatická §teleis05 převodovka se chovají stejně, jako zní. Vůz řadí lehce a bez sebemenšího cukání, zrychluje plynule a přestože mu nedělá problémy nechat se vytočit až k omezovači, jenž zasahuje až překvapivě brzo (v 6500 otáčkách), a docela příjemně akceleruje, i přesto dává najevo, že se cítí nejlépe o 700-800 otáček níž, kde vrcholí jeho točivý moment. Jako základní motorizace poslouží k bezproblémovému, přiměřeně svižnému každodennímu cestování, jeho jediným problémem však zůstává, že jde zároveň o nejsilnější benzinovou verzi, pokud tedy nechcete rovnou IS F s pětilitrovým V8. Americký trh si zasloužil také silnější civilní motorizaci IS 350...

Automat nemá problémy s obsluhou motoru v samočinném režimu, když jsme se ale rozhodli řadit sami pomocí pádel pod volantem, elektronika si se změnami jednotlivých ,,kvaltů" dávala docela na čas.

Jede ostře, ale nerad

Na podvozek Lexusu IS jste se čas od času mohli dovědět nepěkné věci. Ale nevěřte tomu. Tahle zadokolka nefunguje na silnici o nic hůř než céčkový mercedes nebo trojkové BMW. Stabilita v §teleis22 zatáčkách je prvotřídní, chování neutrální bez velkého rizika přetáčivosti, na kterou nemá V6 příliš síly a trakce obvyklá v této kategorii. Ale i přesto tento komfortně nastavený sedan nabádá spíše k poklidnému jízdnímu stylu. Dílem je to zásluha sice docela přesného, ale hodně přeposilovaného řízení, v němž není žádný cit, takže se vytrácí vazba mezi koly a volantem. Navíc je v zatáčkách cítit, že IS něco váží a lehké nerovnosti občas dokáží karoserii nepříjemně rozhoupat a radost nemá ani z překlápění ze zatáčky do zatáčky.

 

Jen brzdy celý homogenní komplet poněkud narušuji - mají velmi ostrý nástup a nebylo snadné se s nimi sžít a nezvládal to kupodivu ani elektronický systém adaptivního tempomatu, takže docházelo nezřídka k bezdůvodné prudké deceleraci.

Krok vpřed

Lexusu se i svého nejmenšího modelu podařilo vypořádat s největšími nedostatky - rázováním podvozku na nerovnostech a potlačením hluku od kol. Přitom se nezměnilo nic na jeho silných stránkách. Takže v kategorii výtek zůstává už jen netečné řízení a celková orientace na poklidný jízdní styl, spolu s beznadějně stísněným interiérem a kompromisním posazem za volantem. Naštěstí znám spousty lidí, kterým tohle vůbec nevadí...

První cena vozu779.000,- Kč (IS 220d, 130 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací879.000,- Kč (IS 250, 154 kW)
Základní cena testovaného vozu1.064.000,- Kč (IS 250 Luxury, 154 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.194.000,- Kč (IS 220Luxury, 154 kW)

Plusy

  • Mimořádně kultivovaný motor
  • Velmi tichý interiér
  • Bohatá základní výbava
  • Velká zpětná zrcátka
  • Prvotřídní komfort jízdy

Minusy

  • Stísněný interiér ve všech směrech
  • Vysoký posaz za volantem
  • Malý vstup do zavazadlového prostoru
  • Přeposilované řízení
  • Špatný příjem radiosignálu

Vydáno: 15. 06. 2009

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Lexus IS bazar