Lexus IS 300h Premium: Origami

Lexus v podobě nové generace sedanu IS složil papírového tygra. Z hlediska normované spotřeby a vypuštěných emisí je totiž jeho hlavní tahák – hybridní model IS 300h – premiantem střední třídy. Dieselům navzdory.

S „černou“ pistolí se IS již „nekamarádí“. I u něj Lexus vsadil na hybridní benzinoelektrický pohon, kterému výborně hraje do karet normované měření spotřeby a emisí. Model IS 300h tak v tomto směru deklasuje nejen přímou konkurenci v podobě BMW Active Hybrid 3 a Infiniti Q50 Hybrid, ale i dieselové verze prémiových sedanů. Průměrná spotřeba 4,7 l/100 km a i podle použitých kol emise CO2 jen 99–119 g/km, to je silný argument zvláště pro země uplatňující ekologické daně.

U nás žádné zvýhodnění není, přesto je o tuto verzi díky faktoru určité zajímavosti a příplatku ve výši jen 100 000 Kč větší zájem než o IS 250. Oproti němu však dostanete místo šestiválce „jen“ čtyřválec a pomalejší (byť jen o 0,3 s) zrychlení 0–100 km/h reprezentované hodnotou za 8,4 s. Za výše uvedenými konkurenty ale IS 300h ztrácí již celé 3 s.

Kabina je luxusnější a výborně odhlučněná, vpředu ale stísněná.


Ač by se to mohlo podle dynamických vnějších linií zdát, není hybridní IS primárně sportovně naladěným vozem, prim u něj hrají luxusní charakter a komfortní zaměření. IS 300h je vůz s podařeným podvozkem, který se ale přes zadní pohon chová hodně neutrálně. Hybridní ústrojí funguje harmonicky a nevtíravě, v tomto směru se plně zúročila letitá zkušenost Lexusu. Spolehnutí je i na brzdy, přes zapojení rekuperace se dávkují dobře. Adaptivní tempomat ale občas začne za vcelku běžné situace razantně brzdit příliš náhle.

Hodnotný a barevně vkusně sladěný interiér je výborně odhlučněný, trochu znát je jen hluk od nízkoprofilových 18“ kol. Jízda s nimi je tvrdší, ale útlum nerovností překvapivě zdařilý. Řízení je oproti minulosti méně přímé, ale i více uměle působící. Široký středový tunel zvláště vyšší řidiče utiskuje. Z boku je ale polstrovaný, koleno si tedy neotlačíte. Sedadla s dobrým bočním vedením jsou pohodlná, delší sedáky by jim ale neuškodily. Z delšího rozvoru těží zadní cestující. S výškou 180 cm vám před koleny zbývá ještě 10 cm, chybí ale místo pro nárty a hlava se téměř dotýká stropu.

Část baterií je kvůli rozložení hmotnosti v motorovém prostoru.


Baterie ubírají místo v zavazadelníku jen nepatrně. Z hybridní konkurence má IS 300h suverénně ten největší s 0,450 m3.

Možností, kam odložit drobnosti, je ale v kabině málo a některá tlačítka jsou tam, kde bylo zrovna místo. Elektrostatické ovladače, kterými se nastavuje teplota ventilace, jsou efektní, „trefit“ správnou teplotu však vyžaduje příliš pozornosti. Potěšilo nás inforozhraní komunikující v češtině, a to včetně hlasového ovládání. Vyzkoušeli jsme i wi-fi připojení. Auto vidělo jak to, které vytvářel telefon v autě, tak naše firemní na parkovišti. Na další služby bychom ale museli mít založený uživatelský účet na webu Lexusu. Grafika displeje však v moderním interiéru působí konzervativně, stejně jako nožní mechanická parkovací brzda.

Po dynamické stránce hybrid za základním IS 250 mírně zaostává.


Spotřeba? Průměr 6,4 l/100 km je obstojnou hodnotou, při dynamičtější jízdě okolo 8 l/100 km, při popojíždění po městě, kdy z velké části využíváte jen čistě elektrický pohon, lze dosáhnout i 5,5l spotřeby. V tomto směru nejsou konkurenční diesely lepší, naopak zaostávají v kultivovanosti. Audioaparaturu Mark Levinson v IS si tak můžete v kolonách skutečně vychutnat.

IS 300h potěší bohatou výbavou a v porovnání s konkurencí nižší cenou. Pokud na základě vzhledu očekáváte dynamické svezení, budete asi zklamáni. Z hlediska efektivity ale přesvědčí. V tomto směru japonský papírový tygr naplno ukázal své drápy.

Přesto, že má zadní pohon, se hybridní IS chová přísně neutrálně.

Vydáno: 17. 10. 2013

Autor: Vladimír Löbl, foto Ondřej Kroutil (Motor-Presse Bohemia)

Zdroj: autopruvodce.cz

Aktuální nabídka: Lexus IS 350 bazar