Lexus IS F-Sport - Chybějící článek

Také vám přijde rozdíl mezi klasickými verzemi Lexusu IS a jeho sportovní verzí IS F příliš velký? V tom případě by vás mohl potěšit paket F-Sport, jenž se snaží tuhle mezeru zaplnit. Jak úspěšně?

Lexus má pro Evropu dost zeštíhlenou nabídku modelů i verzí, což platí i pro (stále ještě) základní model IS. Zatímco ve zbytku světa si ho můžete koupit nejen s ,,naším" V6 2.5 a jako IS F s pětilitrovým V8, ale i se třiapůllitrovým šestiválcem. U nás tato možnost není, takže se zdá být skladba motorizací tak trochu ode zdi ke zdi. Posun správným směrem by ale mohla představovat verze F-Sport, která by do modelové škály dvaapůllitru měla přinést jistý sportovní náboj.

Při pohledu do papírové specifikace F-Sport prozrazuje, že máme počítat se sedadly a volantem z divokého IS F, s osmnáctipalcovými koly, obutými do pneumatik 255/40, hliníkovými pedály a lištou na víku kufru. A s tím nejpodstatnějším - sportovním podvozkem. A to už vypadá jako dobrý důvod, vzít si tohle auto do redakčního testu, co říkáte? A navíc můžeme hned v úvodu prozradit, že vůz působí dojmem, že nejde o jediné změny...

 

Více, než se zdá

Nemusíme ani absolvovat stovky kilometrů na řidičsky náročných silnicích, stačí pár zatáček na to, abychom cítili, že je tohle auto modifikované komplexněji, než prozrazuje ceník. Řízení si zachovalo obstojnou přesnost (ale i zoufale malou strmost a odtažitý projev) toho výchozího, mírně však ztuhlo, takže máme lepší pocit kontroly nad autem.

Zrychlení reakcí šestistupňového automatu (v rámci faceliftu) už jsme chválili v testu kabrioletu Lexus IS 250C, tady je ale elektronika ještě o chloupek rychlejší a jakmile dojde k přeřazení, ručka otáčkoměru rychle padá dolů, jako je tomu u dvouspojkových převodovek, což umocňuje dojem, že sedíme v opravdovém sportovním autě.

Spokojenost panuje také s výrazně profilovanými sedadly (taktéž z modelu IS F), která poskytují jak dobrou oporu, tak slušný komfort.

Sportovní sedan

Poslední díl skládačky představuje podvozek, zkombinovaný s 18" koly. Lexus IS F-Sport téměř eliminoval náklony v zatáčkách, což zase o kus zlepšilo ovladatelnost japonského sedanu, a přestože to už bude znít jako klišé, nestalo se tak nijak výrazně na úkor jízdního komfortu. Tedy jízdního komfortu, jak mu rozumíme u sportovně laděných aut. Lexus důsledněji kopíruje povrch vozovky a dobře se vyrovnává s méně výraznými nerovnostmi, pouze velké nerovnosti se projeví tupým rázem. Výsledkem je větší jistota řidiče i stroje samotného při ostřejší jízdě, která se vyznačuje neutrálním chováním s minimem nedotáčivosti, výjimkou naopak nejsou při ostřejším jízdním stylu ani přetáčivé choutky. Tohle zahrávání si ale může být trošku zrádné, protože IS F-Sport je po překročení meze adheze docela kousavý a při jeho krocení pak přijdou určitě vhod odvětrávaná sedadla.

Naše podezření o větším, než přiznaném rozsahu úprav (které je ovšem stále ještě zanedbatelné ve srovnání s tím, co lze dokoupit do IS v rámci programu F-Sport v Americe) víceméně potvrdila i naše novinářská spojka z Lexusu, ani ta ale nedokázala přesvědčivě vysvětlit, proč výrobce podrobněji nerozvádí rozsah provedených úprav, když celý komplet, připomínající konkurenční S a M pakety, funguje opravdu slušně...

Pak tu jsou ovšem i známé bolístky i silné stránky této japonské prémiovky. Tou největší je vysoký posaz a s ním související výrazný sklon volantu, jenž s označením Sport moc nekoresponduje. Ne každého také nadchne sportovní stísněnost kabiny, připomínající spíš auto o dvě kategorie menší. Pochválit naopak musíme šestiválcový dvaapůllitr, jeho 153 kW je na tento typ auta příjemná porce, netrpí nedostatkem výkonu a logicky není ani zbytečně divoký. Rozhodně neškodí ani jeho záliba ve vyšších otáčkách, byť v těch nižších může někdo vnímat rozpačitě omezenou pružnost auta.

Vítané zpestření

Prostě a jednoduše - pokud chcete Lexus IS a vrcholná verze F je už na vás prostě moc, pak rozhodně mohu doporučit provedení F-Sport, které autu dodalo potřebnou "šťávu". O bohaté standardní výbavě nemluvě, i když cena převyšující 1,1 milionu korun rozhodně nebude pro každého.

 

První cena vozu829.000,- Kč (IS 220d, 130 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací949.000,- Kč (IS 250, 153 kW)
Základní cena testovaného vozu1.104.000,- Kč (IS 250 F-Sport, 153 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.299.000,- Kč (IS 220 F-Sport, 153 kW)

Plusy

  • Tichý a kultivovaný motor
  • Výborné odhlučnění interiéru
  • Dobré tlumení rázů od kol
  • Rychlé řazení automatu
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Oproti ostatním verzím tužší řízení

Minusy

  • Stísněný interiér
  • Vysoký posaz za volantem
  • Sklon volantu
  • Malý vstup do zavazadlového prostoru i zavazadlový prostor

Vydáno: 09. 08. 2010

Autor: redakce@auto.cz (AUTO.CZ)

Zdroj: auto.cz

Aktuální nabídka: Lexus IS bazar